حذف یارانه گاز مشترکین پرمصرف

حذف یارانه گاز

با توجه به بودجه سال ۱۴۰۱، برنامه گاز رایگان برای خانواده‌هایی که تحت پوشش مراکز بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) در نظر گرفته شده بود و با این طرح و تا به امروز بیش از ۶۵۰ هزار خانوار از این موضوع بهره مند شدند. از سوی دیگر حذف یارانه گاز برای مشترکان پرمصرف نیز در دستور کار دولت قرار گرفته است که بر اساس گفته‌های وزیر نفت نهایتا تا ماه آینده اجرایی خواهد شد.

بررسی‌های نشان داده است که میزان مصرف گاز در ایران تقریبا با ۱۲ کشور ثروتمند اروپا برابر است و آمار مصرف گاز در کشور در زمستان گذشته به مرز بحرانی نزدیک شده است. عدم رعایت الگوی مصرف در میان مصرف کنندگان موجب شده است که علی رغم تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها که موجب فرآوری بیش از ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز و ورود به شبکه سراسری شده است؛ باز هم ناترازی در میزان مصرف وجود داشته باشد. در ادامه خبر با مجله هزاره همراه شوید.

سیاست تشویقی و تنبیهی دولت سیزدهم

وزارت نفت در دولت سیزدهم به دنبال عدم رعایت الگوی مصرف گاز سیاست‌های تشویقی و تنبیهی را در پیش گرفته است و یکی از این اقدامات افزایش تعرفه برای مشتریان پرمصرف با حذف یارانه گاز است. این اقدام در آذر ماه سال گذشته آغاز شد و تغییری در قیمت سه پله نخست که حدودا ۷۵ درصد مشترکانی که بیش از ۵۰ درصد مصرف را داشتند صورت نگرفت.

در تعرفه‌های گاز اما ۱۲ پله تعریف شده است که از پله ۴ تا پله ۱۲ مشترکان پرمصرف قرار دارند. با برنامه ریزی انجام شده تعرفه هر پله در مقایسه با پله قبل ۴۰ درصد افزایش خواهد داشت. به این معنا که سه پله نخست که حدود ۷۵ درصد مشترکان هستند هیچ گونه افزایش قیمتی را بر روی بهای گاز خود نخواهند داشت اما از پله چهارم که مشترکان پرمصرف هستند؛ افزایش قیمت شروع خواهد شد.

در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجلس مصوب کرده است که قیمت گاز برای مشترکان پرمصرف باید بدون یارانه باشد و بر اساس اعلام جواد اوجی، وزیر نفت، کارشناسان وزارت نفت در حال بررسی این موضوع بوده که پس از نهایی شدن به دولت ارائه خواهند کرد. این افزایش قیمت در تعرفه گاز مصرفی در واقع ابزاری برای کنترل شدت مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف گاز است.

تا به امروز حدود بیش از ۶۵۰ هزار خانوار از تعرفه رایگان بهره مند شده‌اند که در این زمینه وزارت نفت منتظر دریافت آمار از سازمان بهزیستی و کمیته امداد است که به دنبال آن خانوارهای جدید نیز به سرعت در سامانه اضافه خواهند شد. هر تعداد خانواری که به وزارت نفت معرفی شوند در همان ماه وارد سیستم شده و وزارت نفت آمادگی کامل را در این زمینه اعلام کرده است.

هم اکنون تعداد مشترکین گاز کشور ۲۵ میلیون است و از این تعداد ۷۶ درصد از مشترکین در پله اول مصرف قرار دارند و حدود ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند. متوسط قیمت برای گاز سه پله اول مشترکین هر متر مکعب ۶۳ تومان است که هر مشترکی نیز در ماه حدود ۵۰۰ متر مکعب مصرف دارد. این میزان با نرخ ۶۳ تومان حدود ۳۵ هزار تومان خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های صنعت نفت و گاز، پتروشیمی» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌