همه چیز در مورد خرید صندوق طلا

خرید صندوق طلا

بازار طلا از گذشته تا به امروز یکی از محبوب ‌ترین بازارها جهت سرمایه‌گذاری به شمار می رود. روند صعودی طلا و سکه در بلندمدت یکی از دلایل اصلی توجه سرمایه‌گذاران به این بازار است. صندوق طلا با ایجاد امکان یک سرمایه‌گذاری امن و سود آور حتی با سرمایه ‌های کم، بهترین جایگزین جهت خرید فیزیکی طلا و سکه محسوب می شوند. این صندوق ‌ها از ابزارهای جدید بازار سرمایه برای مدیریت دارایی ‌ها هستند که با ایجاد سرمایه‌گذاری در بازار طلا با دارایی ‌های خرد و همچنین از بین بردن ریسک تقلب یا سرقت طلا، در مدتی کوتاه توانسته‌ اند جای خود را در میان سرمایه‌ گذاران باز کنند. در ادامه این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره با ما همراه شوید.

صندوق طلا چیست؟

صندوق طلا (Gold Funds)‌ نوعی از صندوق های سرمایه گذاری کالایی قابل معامله در بورس به شمار می آید. این صندوق، سرمایه‌ ها را در گواهی سپرده سکه طلا و شمش طلا (حداقل ۷۰ درصد) و اوراق مبتنی بر سکه طلا و شمش طلا (حداکثر ۲۰٪) سرمایه‌گذاری می کند.

نحوه خرید صندوق طلا

 صندوق ‌های طلا از نوع صندوق قابل معامله در بورس یا ETF هستند. خرید و فروش واحدهای یک صندوق ETF همانند سهام از طریق کد بورسی انجام می ‌شود. پس برای معامله این صندوق ‌ها لازم است تا کد بورسی خود را از سامانه آگاه اکسپرس دریافت و معاملات خود را در سامانه آنلاین آگاه آغاز کنید. به این نکته دقت کنید که بازدهی صندوق ‌های طلا کاملا وابسته به قیمت طلا است. بنابراین قبل از خرید و فروش این صندوق‌ ها به تحلیل‌ های معتبر در خصوص قیمت طلا توجه کنید.

 زمان دقیق معاملات صندوق‌طلا در بازار سرمایه، از ساعت ۱۱:۳۰ الی ۱۵:۰۰ مشخص شده است. ساعت ۱۱:۳۰ تا ۱۲:۰۰ مرحله پیش‌گشایش و سفارش‌گیری است. شروع معاملات از ساعت ۱۲ تا ۱۵ خواهد بود. خرید و فروش صندوق طلا مانند دیگر دارایی ‌ها در بورس اوراق بهادار و بورس کالا مشمول کارمزد می ‌شود.

کارمزد خرید و فروش صندوق طلا شامل موارد زیر است:

  • کارمزد خرید: ۰.۰۰۱۱۵
  • کارمزد فروش: ۰.۰۰۱۱۵
  • جمع کل: ۰.۰۰۲۳

مقاله پیشنهادی: بررسی جامع قوانین مالیات طلا در ایران

عوامل تاثیرگذار بر قیمت صندوق طلا

معمولا افرادی که صندوق طلا را جهت سرمایه گذاری را انتخاب می کنند، در پی کسب سود از رشد بازار طلا هستند. علاوه بر این، صندوق ‌های طلا چالش‌ های بسیاری را مدیریت کرده اند. این صندوق ‌ها که ابزاری غیرمستقیم برای کسب سود از بازار سرمایه به شمار می ‌روند، مسیر دستیابی به سود از این بازار را بسیار آسان کرده اند. کارکرد صندوق ‌های طلا در بازار ایران، تحت تاثیر دو عامل اصلی است. از جمله:

  • نوسانات اونس جهانی
  • نوسانات ارزی به خصوص نوسان قیمت دلار

 دلیل این امر آن است که فلز طلا، در بازارهای جهانی با نرخ دلار آمریکا معامله می ‌شود. پس نوسانات ارزی در بازارهای داخلی می ‌تواند ارزش طلا را دستخوش تغییرات کند. با سرمایه ‌گذاری در این صندوق ‌ها، سرمایه ‌گذاران می ‌توانند از رشد بازار و همچنین نوسانات آسیب ‌زا در امان بمانند و ارزش سرمایه خود را حفظ کنند.

مزایای خرید صندوق طلا

سرمایه‌گذارانی که دارایی‌ های خود را به خرید واحدهای صندوق طلا اختصاص می‌ دهند، از مزایای متعدد این صندوق ‌ها بهره‌ مند می ‌شوند. در ادامه به مهمترین مزیت‌ های صندوق سرمایه‌ گذاری طلا می ‌پردازیم:

  • کسب سود با توجه به میزان رشد بازار طلا
  •  رفع و یا کاهش معضلات خرید فیزیکی طلا و نگهداری آن (سرقت، کلاهبرداری، حمل و …)
  •  پرداخت کارمزد کمتر در معامله صندوق ‌های طلا
  •  امکان معامله ساده ‌تر در بستر مطمئن و قانونی سازمان بورس
  •  نقد شوندگی بالا با توجه به رکن بازارگردان صندوق‌طلا
  •  امکان سرمایه‌گذاری با حداقل ۱۰۰ هزار تومان
  •  برخورداری از تیم حرفه ‌ای مدیریت دارایی بدون نیاز به پایش مداوم بازار
خرید صندوق طلا

لیست صندوق‌ های طلا در بورس ایران

در حال حاضر ۹ صندوق سرمایه گذاری طلا در ایران فعال هستند که شامل موارد زیر می ‌شوند:

  • صندوق کهربا
  • صندوق زرین آگاه ( با نماد مثقال)
  • صندوق لوتوس (با نماد طلا)
  • صندوق سکه طلای کیان
  • صندوق عیار مفید
  • صندوق پشتوانه سکه طلای زرافشان امید ایرانیان
  • صندوق کیمیا زرین کاردان
  • صندوق مبتنی بر طلای صبا
  • صندوق زرفام آشنا

کدام صندوق‌طلا بهتر است؟

با ارزیابی نمودار عملکرد این صندوق ‌ها و میزان بازدهی آنها، می ‌توانید بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا را انتخاب نمایید. شفافیت اطلاعات، یکی از مزایای مهم بازار بورس است. هر صندوق وبسایت مخصوص خود را دارد و موظف است در بازه ‌های زمانی مشخص، اطلاعات عملکرد خود را در این وبسایت منتشر کند. وبسایت‌ های مختلفی رتبه ‌بندی صندوق‌ها را اعلام می ‌کنند و گزارش‌ هایی از وضعیت صندوق ‌های طلا در بازار بورس ارائه می ‌دهند. مهمترین مرجع برای پیدا کردن بهترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بازار بورس ایران، وب سایت فیپیران است. صندوق زرین آگاه که با نماد «مثقال» در بورس معامله می ‌شود را می ‌توان به عنوان یکی از بهترین صندوق ‌های طلا در بورس معرفی کرد. این صندوق که از نوع ETF است امکان سرمایه‌گذاری با هر سرمایه ‌ای‌ را به صورت کاملا آنلاین، فراهم کرده است. این صندوق در آذرماه ۱۴۰۰ پذیره ‌نویسی شد و توانست پس از مدت کوتاهی از پذیره‌ نویسی، بازدهی قابل تجهی برای سرمایه‌گذاران خود ایجاد کند. رشد سرمایه صندوق زرین آگاه بر مبنای رشد بازار سکه و طلا  محاسبه می شود. افرادی که قصد سرمایه‌ گذاری در این فلز گران‌ بها را دارند، می ‌توانند با خرید واحدهای این صندوق طلا از مزایای آن بهره‌ مند گردند.

سخن آخر

 طلا یکی از فلزات گران ‌بهایی است که از همان‌ سال ‌های گذشته به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می ‌شد. امروزه بسیاری از مردم برای فرار از آسیب ‌های تورم و حفظ ارزش دارایی ‌های خود به سرمایه‌ گذاری روی آورده ‌اند، خرید طلا و سکه به یکی از گزینه ‌های محبوب تبدیل شده است. با این حال خرید فیزیکی سکه و طلا ریسک‌ ها و خطرات خاص خود را دارد و به این راحتی ‌ها هم نیست. برای رفع این مشکل ابزارهای نسبتاً جدیدی به نام صندوق‌طلا به وجود آمده است که با حذف ریسک ‌های خرید فیزیکی طلا، همان بهره ‌وری را به همراه دارد. در این مقاله سعی شده است در رابطه با نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق‌ های طلا و مزایای  استفاده از این صندوق نسبت به خرید فیزیکی طلا پرداخته شود. امیدواریم که از مطالعه این مقاله، بهره کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های پروژه های بالای ۱۰ میلیارد » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌