آشنایی با انواع معافیت خدمت سربازی در ایران

آشنایی با انواع معافیت خدمت سربازی در ایران

آنچه در این مطلب می خوانید:

معافیت خدمت سربازی، یکی از مهم ترین دغدغه های آقایان به شمار می آید که بعد از مشمول شدن و نزدیک شدن به دوره سربازی به آن فکر می کنند. معافیت انواع مختلفی دارد که به طبع هر نوع آن دارای شرایط بخصوصی است. در این مقاله شما را با انواع معافیت خدمت سربازی آشنا خواهیم کرد.  در ادامه مقاله از سامانه مناقصات هزاره با ما همراه باشید.

انواع معافیت از سربازی در ایران

 معافیت خدمت سربازی در ۲ گروه کلی قرار می گیرند، از جمله:

  • معافیت دائم سربازی

 منظور از معافیت دائم خدمت سربازی این است که با استفاده از یکی از روش های موجود در قانون مشمول بتواند قبل یا در حین خدمت سربازی معاف شود. این معافیت به مواردی نظیر؛ بیماری، مدرک تحصیلی، سن، بیماری، کفالت و حتی تاهل و داشتن فرزند مربوط می شود. در ادامه به معرفی و شرح مختصر هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

  • معافیت سربازی پزشکی

 معافیت های پزشکی مربوط به بیماری هایی می شود که مشمول را ناتوان کرده است و در واقع از شرایط عادی زندگی دور می کند. تقریبا تمامی بیماری ها در ۱۷ بخش و بیش از ۳۰۰ بند از طریق نظام وظیفه تدوین شده است که با توجه به آن می توان معافیت گرفت. در معافیت خدمت سربازی پزشکی، یکی از مهم ترین شرایطی که جهت صدور معافیت در نظر گرفته می شود، مدرک تحصیلی است. پس هر چقدر مدرک تحصیلی بالاتر باشد، امکان معافیت کمتر خواهد شد. همچنین، در بیشتر بیماری ها نمی توان در هنگام تحصیل برای معافیت سربازی اقدام کرد.

  • معافیت سربازی کفالت

 هنگامی که والدین فردی به دلایل مختلف توانایی سرپرستی خانواده را نداشته باشند و یا طلاق گرفته باشند، در این شرایط، فرد می ‌تواند کفالت پدر یا مادر خود را بگیرد. گرفتن کفالت معمولا به والدین ختم نمی ‌شود و فرد می ‌تواند کفالت برادر، خواهر، مادربزرگ و پدر بزرگ خود را که هر کدام قوانین مشخصی دارند را نیز بگیرد. در معافیت کفالت بر خلاف معافیت پزشکی مدرک تحصیلی ملاک نیست اما شرایطی مانند؛ عدم غیبت سربازی یا تک فرزند ذکور بالای ۱۸ سال بودن و البته زندگی مشمول با شخصی که قرار است کفالتش را بر عهده بگیرد، جزو شرایط اصلی و مهم می باشد.

  • معافیت سربازی ایثارگری

 این نوع معافیت خدمت سربازی مربوط به کسانی است که یکی از اعضای درجه ۱ خانواده آن ها در مناطق جنگی و عملیاتی به مدت طولانی حضور داشته است و یا با توجه به آسیب های جسمی، روحی و روانی جانباز شده است. البته رزمندگانی که مدتی را تحت اسارت بوده اند هم شامل این قانون معافیت می شوند.

  • معافیت سربازی موارد خاص

 معافیت خدمت سربازی با موارد خاص، همانطور که از اسم آن مشخص است، در کمترین حالت ممکن انجام می شود و در واقع افراد بسیار کمی هستند که شامل این موارد می شوند. با این وجود، سازمان وظیفه عمومی این شرایط هم پیش بینی کرده است و می توان از طریق این موارد معافیت گرفت.

  • ازدواج با همسر معلول
  • داشتن فرزند معلول
  • خرید خدمت سربازی
  • عفو رهبری
  • معافیت سربازی ۳ خواهری

 البته هر کدام از این موارد دارای شرایط مشخص و آیین نامه می باشد که مشمول حتما باید دارا باشد تا بتواند از معافیت خدمت سربازی موارد خاص بهره مند گردد.

انواع معافیت خدمت سربازی
  • معافیت سربازی متاهلین

 بر اساس قوانین معافیت جدید خدمت سربازی، متاهلین دارای فرزند می توانند از خدمت سربازی معاف شوند. این شرایط برای تمام مشمولانی که در حین خدمت سربازی هستند یا حتی فراری و غایب باشند، وجود دارد و مشمول می تواند به واسطه آن از خدمت سربازی معاف شود.

  • شرایط معافیت دو فرزندی: با داشتن ۲ فرزند و حداقل سن ۳۵ سال، فرد از خدمت سربازی معاف خواهد شد.
  • شرایط معافیت سه فرزندی: با داشتن ۳ فرزند و حداقل سن ۴۰ سال تحت هر شرایطی فرد معاف می شود.
  • معافیت سربازی عفو رهبری

 یکی دیگر از قوانین معافیت خدمت سربازی مربوط به داشتن حداقل سن مشمولان است که در آن دیگر داشتن یا نداشتن فرزند ملاک قرار داده نمی شود. هم اکنون، متولدین تا ۱۳۵۴ می توانند حتی در صورت مجرد بودن یا نداشتن فرزند از خدمت سربازی معاف شوند. همچنین، افرادی که به سن ۵۰ سالگی برسند یا رسیده باشند دیگر نیازی به اقدام رسمی در نظام وظیفه ندارند و شناسنامه این افراد حکم معافیت دارد و می شود از تمامی خدمات کارت پایان معافیت یا پایان خدمت سربازی بهره مند شوند.

  • معافیت سربازی ساکنین جزایر خلیج فارس

این نوع معافیت جزو قوانین جدید معافیت خدمت سربازی محسوب می شود. با توجه به آن، افرادی که به مدت طولانی در یکی از جزایر چندگانه خلیج فارس ساکن هستند با تایید سازمان نظام وظیفه استان هرمزگان و دیگر نهاد های ذی صلاح می توانند از خدمت سربازی معاف شوند.

  •  معافیت خدمت سربازی به صورت موقت

 در معافیت موقت سربازی، مشمول قبل یا حین خدمت سربازی معاف خواهد شد، اما بعد از پایان معافیت موقت بایستی برای بررسی دوباره مراجعه کند که ممکن است دوباره تمدید شود یا اینکه مشمول کلا از خدمت سربازی معاف شود. حالت دیگر این است که با ابطال معافیت به خدمت سربازی اعزام شود. در ادامه به معرفی و شرح مختصر هر یک از آنها خواهیم پرداخت:

  • معافیت موقت تحصیلی

 از سن ۱۸ سالگی و دقیقا از زمانی که فرد مشمول می شود، با ورود به دانشگاه می تواند از معافیت تحصیلی استفاده کند. سپس، بعد از پایان تحصیلات وضعیت وظیفه عمومی خودش را مشخص کند. در حقیقت، معافیت تحصیلی دانش آموزی و دانشجویی نوعی معافیت موقت سربازی است. هر یک از مقاطع تحصیلی تحت نظر وزارت علوم یا بهداشت، سنوات تحصیلی یا همان مدت زمان مشخص خودش را دارد.

  • معافیت موقت کفالت

برای گرفتن معافیت خدمت سربازی کفالت مادر، می بایست از زمان طلاق یا فوت پدر ۳۰ ماه گذشته باشد تا مشمول بتواند بطور قطعی از خدمت سربازی معاف گردد. در صورتی که این زمان کامل نشده باشد به مشمول معافیت موقت کفالت داده می شود تا در این زمان وارد غیبت سربازی نشود. جهت صادرشدن کارت معافیت موقت، کلیه اقدامات از جمله؛ تشکیل پرونده در دفاتر پلیس +۱۰ ، کمیسیون کفالت، تحقیقات محلی و ارائه مدارک لازم بایستی به درستی انجام گیرد.

  • معافیت موقت پزشکی

 برای گرفتن معافیت موقت پزشکی، یا توجه به آیین نامه های پزشکی موجود، نیاز است تا روند درمانی طی شود و بعد از آن شورای پزشکی تصمیم نهایی را اعلام می کند که به مشمول معافیت موقت پزشکی داده خواهد شد. این نوع معافیت قبل از خدمت سربازی و در هنگام خدمت در بازه های زمانی ۶ ماهه صادر می گردد تا چند دوره به مشمول، معافیت موقت پزشکی تعلق یابد. با گرفتن معافیت موقت پزشکی و نیاز به درمان مشمول در خارج از کشور، امکان خروج از کشور برای وی وجود خواهد داشت. همچنین مشمول باید در پایان این دوره معافیت خدمت سربازی، خود را به منظور بررسی مجدد به نظام وظیفه یا یگان خدمتی معرفی نماید.

مهم ترین بیماری های دارای معافیت موقت پزشکی شامل:

  • بیماری واریکوسل
  • بیماری هیدروسل
  • بیماری های مربوط به جراحی دیسک کمر
  • بیماری های مرتبط با مشکلات پوستی
  • بیماری های مربوط به شکستگی استخوان
  • بیماری های مرتبط با اعصاب و روان
  • بیماری های غدد

در آخر

امیدوار هستیم که با ارائه مطالب در خصوص انواع معافیت خدمت سربازی، راهنمایی های لازم را را به شما کرده باشیم. قطعا با مطالعه موارد گفته شده تا حد زیادی می توانید در پروسه قانونی معافیت قرار بگیرید و با بند های قانون آشنا شوید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات فرماندهی آماد و پشتیبانی مرکز نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌