انتخاب هوشمندانه سوئیچ شبکه: راهنمای جامع انواع و کارکردها

یکی از مهم ترین رکن ها در شبکه های کامپیوتری، تشکیل سیستم شبکه ای یکپارچه و منسجم است. این شبکه ها، هر نوع داده و اطلاعات در شبکه را انتقال می دهند. جهت تشکیل شبکه و اتصال چندین دستگاه به یکدیگر نیاز به ایجاد راه ارتباطی است که این راه های ارتباطی را سوئیچ شبکه به وجود می آورد. با ما تا آخر این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

سوئیچ شبکه چیست؟

سوئیچ شبکه قطعه ای کوچک است که چند ابزار در یک ساختمان ( کامپیوتر، سرور، موردم، پرینتر، روتر و …) را می تواند به یکدیگر متصل کند. درواقع، سوئیچ شبکه به مثابه پلی میان مودم و گجت ها به شمار می رود، این ابزار با توجه به نوع و مدل، چند پورت RJ45 ارائه می دهد. سوئیچ های شبکه امکان اتصال ده ها دستگاه را دریک ساختمان فراهم می کند و با کمک آن می توانید به صورت هوشمندانه میزان استفاده از شبکه را مدیریت نمایید. علاوه بر آن، با استفاده از این قطعه، یک ارتباط درون شبکه ای بین گجت ها بر قرار می شود و میزان دسترسی آن جهت انتقال اطلاعات با سرعتی بیشتر از اینترنت است.

انواع سوئیچ شبکه

سوئیچ های شبکه از لحاظ تعداد پورت، نوع کاربری و … در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. در ادامه به معرفی مختصر انواع سوئیچ های شبکه به صورت مجزا می پردازیم.

  • سوئیچ غیر مدیریتی Unmanaged Switch)

سوئیچ های غیر مدیریتی دارای طراحی ساده ای هستند و بدون نیاز به تنظیم خاصی نصب شده و به صورت Plug and Play در شبکه قابل به کار گرفته می شوند. این مدل سوئیچ ها اغلب به منظور اتصال تجهیزات کاربر نهایی به شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. سوئیچ های غیر مدیریتی در کوتاه ترین زمان راه اندازی می شوند و گزینه مناسبی برای استفاده های خانگی و یا استفاده در مراکز کوچک می باشند.

  • سوئیچ مدیریتی Managed Switch

سوئیچ های قابل مدیریت به عنوان بالاترین رده سوئیچ های شبکه هستند که قابلیت انجام تنظیمات خاص و حرفه ایی را دارند و مدیریت این سوئیچ ها نیازمند داشتن دانش و تخصص خاص در حوزه شبکه است. با استفاده از سوئیچ مدیریتی به قسمت های مختلفی از شبکه محلی خود از جمله؛ کنترل ترافیک، اولویت بندی پورت ها، پیکربندی و نظارت بر تنظیمات شبکه و … دسترسی خواهید داشت.

  • سوئیچ ثابت یا fixed

رایج ترین نوع سوئیچ های موجود در بازار، سوئیچ های fixed هستند که در ۲ نوع مدیریتی یا غیرمدیریتی تولید می شوند. با استفاده از چند کابل فیبر نوری به راحتی چند سوئیچ fixed را می توان به یکدیگر وصل کرد. در تعداد پورت سوئیچ های fixed  تنوع کافی وجود دارد، به همین خاطر از استفاده های خانگی کوچک گرفته تا شبکه های سازمانی حرفه ای از این محصول استفاده می کنند.

  • سوئیچ ماژولار

 سوئیچ های ماژولار با افزوده شدن یک ماژول به راحتی قابل ارتقا دادن می باشند. بنابراین، در صورت نیاز به تعداد پورت های بیشتر، به جای خرید یک سوئیچ جدید می توانید تنها یک ماژول فراهم کنید. این سوئیچ ها نسبت به نوع fixed دارای قیمت بالاتری می باشند. از این قطعات بیشتر برای شبکه های بزرگ و غیر خانگی استفاده می شود.

  • سوئیچ Stackable

در صورتی که به دنبال ترکیبی از دو سوئیچ ثابت و ماژولار هستید، سوئیچ Stackable ‌برای شما یک انتخاب عالی است. چون که بعضی از مدل ‌های سوئیچ ثابت را می ‌توان با سوئیچ ‌های دیگر سیسکوی هم مدل ترکیب نمود. شما می توانید از این سوئیچ ها به صورت جداگانه استفاده کنید یا به وسیله کابل آنها را به یکدیگر متصل نمایید.

  • سوئیچ poe

منظور از سوئیچ Poe یا Power over Ethernet، سوئیچ هایی هستند که با بهره گیری از فناوری PoE بر روی انتقال برق و انتقال دیتا به صورت همزمان بر روی کابل شبکه تمرکز دارند. شاید این ویژگی در نگاه اول برای شما کاربردی به نظر نرسد، اما با در نظر گرفتن اینکه بعضی از دوربین های تحت شبکه، IP phone، اکسس پوینت ها و … برای کارکرد مناسب به انرژی نیاز دارند، استفاده از این مدل سوئیچ ها ضروری خواهد بود.

  • سوئیچ فیبر نوری

 سوئیچ های فیبر نوری جزو کمیاب ترین سوئیچ ها شناخته می شوند. این سوئیچ ها به جای استفاده از پورت RJ45، از پورت فیبر نوری استفاده می کنند. از سوئیچ های فیبر نوری برای ایجاد شبکه در فواصل طولانی که کابل شبکه کاربرد ندارد، استفاده می شود. به همین خاطر، این سوئیچ ها برای شرکت های بزرگ و ایجاد شبکه بین ۲ یا چند ساختمان بسیار مناسب هستند.

بهترین برند سوئیچ شبکه کدام است؟

سیسکو یکی از برندهای بزرگ و معتبر در حیطه تجهیزات شبکه است. سوئیچ‌ های قدرتمند و پیشرفته این برند برای استفاده در شبکه ‌های بزرگ و پیچیده بسیار مناسب هستند. سیسکو به استاندارد بالا و عملکرد قوی در صنعت شبکه معروف است. سوئیچ‌ های سیسکو اغلب دارای قیمت بالایی می باشند و بیشتر برای شرکت‌ ها و سازمان ‌های بزرگ استفاده می شوند.

 سوئیچ ۲۹۶۰ سیسکو

سوئیچ ۲۹۶۰ سیسکو جزو پرطرفدارترین سوئیچ هایی است که توسط شرکت سیسکو (یکی از کمپانی های موفق در زمینه تولید تجهیزات شبکه) ساخته شده است. این نوع سوئیچ در لایه دوم یا سوم شبکه مورد استفاده قرار می گیرند و به همین خاطر به نام سوئیچ ‌های لایه ۲ و ۳ شناخته می ‌شوند. این سوئیچ ها به اترنت، الگوریتم‌ های هوشمند مسیریابی، پیکربندی ثابت، Half/Full Duplex Auto-Negotiation، پشتیبانی از فناوری poe، پورت‌ های آپ ‌لینک، پشتیبانی از فیبر نوری در برخی مدل ها مجهز می باشند. سوئیچ های ۲۹۶۰ دارای انواع مختلفی هستند که می توانند نیاز کلیه مشاغل از کوچک تا متوسط را برآورده سازند.

مزیت های استفاده از سوئیچ شبکه

از جمله مزایای استفاده از سوئیچ شبکه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اختصاص منابع مختلف در شبکه محلی در میان کاربران
  • ایجاد بهینه سازی، کنترل و مدیریت میزان استفاده کاربران مختلف در شبکه
  • اشتراک گذاری داده های مختلف و برقراری ارتباطات موثر برای کاربران
  • بهینه سازی و مدیریت میزان دسترسی کاربران در شبکه
  • کنترل ترافیک شبکه و کاهش ترافیک های غیر ضروری
  • بهبود راندمان کاری
  • ایجاد صرفه جویی در هزینه ها

جمع بندی

سوئیچ ها یکی از کاربردی ترین وسیله ها در زمینه تجهیزات شبکه به شمار می روند. امروزه با در نظر گرفتن قیمت مودم ها و روتر ها، این قطعات، بسیاری از هزینه های اضافی را کاهش داده است. در این مقاله در رابطه با انواع سوئیچ شبکه و مزایای استفاده از آن مطالبی ارائه شد. چنانچه قصد خرید یک سوئیچ استاندارد برای استفاده های خانگی یا حتی شرکت های کوچک را دارید، با مطالعه این مقاله می دانید که کدام سوئیچ شبکه برای کسب و کار شما گزینه مناسبی خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات کامپیوتر و لپ تاپ » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌