نحوه اخذ پروانه کسب در ایران

نحوه اخذ پروانه کسب در ایران

به احتمال زیاد بارها نام جواز کسب به عنوان یکی از مدارک مهم به گوشتان خورده است اما اگر این صفحه را دنبال می‌کنید، به این معناست که شما قصد دارید تا نحوه اخذ جواز کسب را بدانید تا بتوانید برای دریافت آن اقدام کنید. بنابراین اگر به اندازه کافی با مراحل گرفتن جواز کسب آشنا نیستید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید تا شما را به صورت کامل با مقوله‌ی‌ چیستی، مدارک لازم و نحوه اخذ آن آشنا کنیم. توصیه ما به تمام مدیران کسب و کاری که قصد اخذ جواز کسب دارند این است که این مطلب را تا انتها دنبال کنند.

جواز کسب چیست؟

اما شاید بد نباشد تا در همین ابتدای امر توضیح کوتاهی درباره جواز کسب دهیم؛ مجوزی است که به افراد اجازه این را می‌دهد تا کسب و کاری را برای خود راه اندازی کنند و به طور قانونی شروع به فعالیت کنند. در واقع بدون داشتن جواز کسب شما اجازه راه اندازی کسب و کار به صورت قانونی را نخواهید داشت.

به بیانی دیگر راه اندازی کسب و کار بدون جواز کسب، غیرقانونی است و اگر مراجع مربوطه متوجه شروع فعالیت یک کسب و کار بدون اخذ مجوز شوند، آن کسب و کار را پلمپ خواهند کرد. پس از پملپ برای ادامه فعالیت کسب و کار، لازم است تا جریمه‌ پرداخت شود و مراحل اخذ جواز کسب نیز به درستی پشت سر گذاشته شود. به همین دلیل اگر قصد دارید تا کسب و کاری را راه اندازی کنید، قبل از هر چیز برای اخذ جواز کسب اقدام فرمایید.


حتما بخوانید: انواع مجوزات کسب و کار

شرایط گرفتن جواز کسب

برای گرفتن جواز کسب به راحت‌ترین شکل ممکن، نیاز است تا برخی از شرایط را داشته باشید که در این بخش به شرح شرایط لازم برای اخذ جواز کسب می‌پردازیم:

از جمله شرایط مهمی که به هنگام دریافت جواز کسب بررسی می‌شود، این است که اگر کسب و کاری نیاز به داشتن مهارت های فنی خاصی دارد، صاحب کسب و کار مدرک مرتبط فنی و حرفه‌ای لازم را داشته باشد. برای مثال شغل هایی مانند فروش موبایل و پوشاک نیاز به مهارت و مدرک خاصی ندارند اما مشاغلی مانند تعمیرات نیاز به ارائه مدرک فنی حرفه‌ای مربوطه وجود خواهد داشت.

 پروانه کسب

ارائه کردن سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی یا معمولی که از اعتبار زمانی برخوردار باشد و یا دیگر عقود ناقله (سرقفلی، هبه، وصیت تملیکی، صلح در مقام بیع یا اجاره) و همچنین ارائه قراردادهای منعقده که ما بین متقاضی و افراد حقیقی و حقوقی چه دولتی و چه غیر دولتی رد و بدل می‌شود، اجباری است. ضمن اینکه بر اساس آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۲ قانون نظام صنفی، اگر یک فرد قصد داشته باشد یک واحد صنفی راه اندازی کند، باید قبل از سپردن هرگونه تعهدی مبنی بر اجاره یا خرید مکانی به جهت فعالیت، برای گرفتن جواز کسب به اتحادیه صنف مربوطه مراجعه کرده و در آن جا درخواست کتبی خود را ارائه دهد.

از دیگر شرایطی که برای اخذ مجوز کسب باید به آن‌ها اشاره کرد، عبارتند از: داشتن حداقل متراژی برای شروع کسب و کار، دارا بودن حداقل ۱۸ سال سن، دارا بودن شرایط محیطی مناسب از نظر بهداشتی، ایمنی، محیطی و … و همچنین داشتن تاییدیه‌های لازم.

ضمن تمام موارد گفته شده دقت داشته باشید که اگر شغلی نیاز به مهارت خاصی دارد، همانطور که پیش‌تر هم گفتیم، لازم است تا مدارک فنی حرفه ای لازم برای آن کسب و کار را نیز داشته باشید.

مراحل اخذ جواز کسب به صورت گام به گام

گرفتن جواز کسب نیز مانند هر گواهی دیگری نیاز به طی کردن مراحلی دارد که در این بخش به این مراحل اشاره خواهیم داشت:

 اخذ پروانه کسب وکار
  1. شغل و صنف موردنظر خود را انتخاب کنید: قبل ازهر کاری، لازم است تا شغل و صنف مورد نظر خود را با توجه به علایق و شرایطتان انتخاب کنید.
  2. قوانین و مقررات را بررسی کنید: فراموش نکنید که در ابتدای امر از قوانین و مقررات مربوط به صدور جواز کسب و قوانین صنفی مربوط به شغل مورد نظر خود اطلاعات کافی را کسب کنید.
  3. آموزش های لازم  را کسب کنید: اگر شغل و کسب و کار موردنظرتان نیاز به یادگیری مهارت خاصی دارد، حتما اموزش های لازم را قبل از شروع کار کسب کنید.
  4. سرمایه لازم را تامین کنید: سرمایه لازم را با توجه به نوع و اندازه کسب و کارتان تامین کنید.
  5. محل مناسبی را پیدا کنید: مکان مناسبی را برای کسب و کار خود درنظر بگیرید که از نظر ایمنی، بهداشتی، امنیتی و نورپردازی و تهویه و دیگر موارد مناسب باشد.
  6. مدارک موردنیاز را جمع آوری کنید: برای دریافت جواز کسب شغل لازم است تا مدارک مورد نیاز را با توجه به شغل و محل کسب و کار جمع آوری کنید.
  7. در سامانه ایرانیان اصناف ثبت نام کنید: لازم است تا برای ثبت نام به درگاه مجوز ها مراجعه کنید.
  8. فرم درخواست جواز کسب را تکمیل کنید: بعد از وارد شدن به سامانه ایرانیان اصناف، لازم است تا فرم پرخواست جواز کسب را به صورت دقیق تکمیل کنید.
  9. مدارک را بارگذاری کنید: پس از تکمیل فرم، مدارک موردنیاز را اسکن و در سامانه باگذاری کنید.
  10. هزینه ها را پرداخت کنید: در سایت ایرانیان اصناف هزینه‌های مربوط به صدو جواز کسب به پرداخت کنید.
  11. منتظر بررسی مدارک توسط کارشناسان باشید: پس از طی کردن مراحل بالا، مدارک توسط کارشناسان بررسی خواهد شد.
  12. بازدید از محل کسب توسط کارشناسان صورت می‌گیرد: در صورتی که مدارک تایید شوند، کارشناسان اتحادیه صنفی اعزام می‌شوند تا از محل کسب و کار بازدید کنند.
  13. جواز کسب صادر می‌شود: در صورتی تطابق داشتم مدارک نحویل داده شده با محل موردنظر، جواز کسب صادر می‌شود.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده کردید، در طول متن قصد داشتیم تا شما را با ساده‌ترین تعاریف با جواز کسب آشنا کنیم و مراحل دریافت آن را شرح دهیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. لطفا این مطلب را با دوستان و آشنایانتان که به دنبال روش دریافت جواز کسب هستند نیز به اشتراک بگذارید. در پایان نیز اگر تجربه ای در این مورد دارید، خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌