علل و زمینه های اعتصاب طلا فروشان

علل و زمینه های اعتصاب طلا فروشان

در دی ‌ماه سال ۱۴۰۲، قانونی در رابطه با ثبت معاملات فلزات گران ‌بها و گوهر سنگ ‌ها در سامانه جامع تجارت و مودیان ابلاغ شد، با توجه به موضوع تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ثبت معاملات فلزات گرانبها و گوهرسنگ ‌ها در سامانه جامع تجارت اجباری شد و به همین خاطر، اعتصاب طلا فروشان را در پی داشت.ادامه مقاله از سامانه مناقصات کشور در مورد علل اعتصاب طلا فروشان صحبت خواهیم کرد.

هم‌ زمان با اعتصاب طلا فروشان در شهرهایی همچون؛ تهران، یزد، اصفهان، مشهد و … در فضای مجازی صحبت ‌های زیادی در زمینه اعتصاب سراسری طلا فروشان، الزام ثبت میزان دارایی آن ها در سامانه جامع تجارت، دریافت کد ملی از افرادی که جهت خرید طلا به طلافروشی مراجعه می ‌کنند و چگونگی دریافت مالیات ۲۵‌درصدی عایدی سرمایه از مردم و … مطرح می ‌شود. برای درک بهتر این موضوع بهتر است به این موضوع بپردازیم که در دی ‌ماه سال گذشته که اعتصاب طلا فروشان در واکنش به ثبت ‌نام در سامانه جامع تجارت خبرساز شد و پس از گذشت چند روز از اعتصاب، در آخر توافق گردید که چند ماهی فرصت داده شود تا با همکاری اتحادیه ‌های طلا و جواهر و صاحب ‌نظران این صنف و نمایندگان وزارت صمت و دارایی معایب و مشکلات رفع گردد، در حالی که پس از گذشت چهار ماه بدون هیچ برنامه و اصلاح و تغییری الزام به ثبت در این سامانه با شدت بیشتری در حال اجراست و به ‌همین ‌خاطر اعتصاب دوباره ‌ای شکل گرفت.

علت اعتصاب طلا فروشان

همان طور که می دانید، علت اصلی این اعتصاب مشکل پرداخت مالیات نیست؛ زیرا تمامی صنف طلا و جواهر به صورت سالیانه دو نوع مالیات (مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده) را به دولت می پردازند و هیچ گونه حق اعتراضی هم به آن ندارند. بنابراین، مشکل کجاست؟


مقاله پیشنهادی: بررسی جامع قوانین مالیات طلا در ایران

 مشکل اصلی در نحوه ثبت ‌نام صنف طلا و جواهر در سامانه جامع تجارت و اجرای تبصره ۴ ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. صنف طلا و جواهر مسئول است که در دو سامانه مجزا و نسبتا پیچیده و به طور هم ‌زمان ثبت ‌نام نمایند. این دو سامانه شامل؛

  1.  سامانه مؤدیان پایانه ‌های فروشگاهی است که مربوط به امور مالیاتی است و با هر تراکنشی مالیات به صورت خودکار محاسبه و کم می شود.
  2.  سامانه جامع تجارت وزارت صمت که مربوط به قاچاق کالا و ارز است.

کلیه صنف طلا و جواهر ثبت‌ نام در سامانه مؤدیان را انجام داده اند و مشکل خاصی در این زمینه ندارند اما به صورت تقریبا موازی درباره سامانه جامع تجارت نکته ‌های مبهم و مهمی وجود دارد که باعث ایجاد جدال و اختلاف میان دولت و صنف طلا و جواهر شده است.

با استمرار یافتن این مسئله و گفتگو‌های انجام شده با گروهی از فعالان صنف طلا، یکی دیگر از دلایل وجود این شرایط، موضوع مالیات بر عایدی سرمایه و الزامات جدید قانون ‌گذار برای معاملات طلایی می باشد. این نوع مالیات به منظور کاهش سطح سفته ‌بازی و اثرات تورمی آن در فرآیند بررسی مقامات قانون‌گذار است. با توجه به گفته فعالان صنف طلا، این قانون اثرات جبران ناپذیری  را در بازار آن ‌ها به همراه خواهد داشت؛ چون که این افراد رشد ارزش دارایی ‌های خود را بر مبنای تورم می‌ دانند و معتقدند که نباید به اثر تورمی رشد ارزش طلا، مالیات تعلق گیرد.

 مورد بعدی نیز در زمینه امنیت سامانه است؛ هنگامی که طلا ثبت شود و همزمان جنس بخواهد از شهری به شهری دیگر منتقل شود، با چه سامانه امنیتی از اطلاعات محافظت خواهد شد؟ به دلیل احتمال بروز مشکلاتی از جمله؛ هک و درز اطلاعات نمی ‌توان نسبت به ثبت اطلاعات در سامانه های جامع تجارت و امور مودیان اقدام نمود؛ در پاسخ به این ابهام نیز مجدد علیرضا شاه میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت اعلام نمود که «اطلاعاتی که وارد سامانه مودیان می ‌شود، تماما رمزنگاری شده اند و هیچ گونه مشکلی را برای طلا فروشان به وجود نمی آورند.»


مقاله پیشنهادی: همه چیز در مورد خرید صندوق طلا

باز هم طلا فروشان موضوع دیگری را مطرح نمودند؛ آن ها بر این مسئله تاکید کردند که قرار است از خریداران طلا مالیات ۲۵ درصدی دریافت شود؛ سازمان امور مالیاتی مجدد در واکنش به این شایعه اعلام نمود که « گرفتن مالیات ۲۵ درصدی از طلا شایعه ‌ای است که برخی افراد جهت فرار از پیوستن به این سامانه ‌ها ساخته ‌اند و هیچ مالیات جدیدی در زمینه طلا وضع نشده است.» در ادامه زمانی که اعلام شد برای اجرای قانون مذکور، به مدت ۳ ماه به طلا فروشان فرصت داده می ‌شود، بازار آرام شد و طلا فروشان نسبت به بازگشایی واحدهای خود اقدام نمودند.

ثبت موجودی طلا برای چه افرادی الزامی است؟

 ثبت موجودی طلا فقط برای سه گروه الزامی است که شامل:

  • گروه اول؛ افرادی که به قصد تجاری اقدام به ورود کالای مشمول به کشور داشته باشند؛
  • گروه دوم؛ افرادی که به قصد تجاری اقدام به خروج کالای مشمول از کشور را دارند؛
  • گروه سوم؛ تولید کنندگان گروه کالایی؛ کسانی که طلا استخراج شده از معدن را به شمش تبدیل می کند.

 به غیر از سه گروه مذکور، مابقی افراد فعال در صنف طلا ملزم به ثبت موجودی نیستند. بنابراین، از این به بعد سه گروه واردکننده، صادرکننده و تولید کننده شمش (از زمان استخراج از معدن تا تبدیل به شمش) می بایست موجودی خود را در سامانه جامع تجارت ثبت نمایند و دیگر رسته ‌ها مستثنی از ثبت موجودی هستند.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌