تعطیلی شنبه‌ ها در ایران: استدلال‌های موافقان و مخالفان

تعطیلی شنبه‌ ها

هدف از بررسی لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، ارتقای کیفیت زندگی جامعه می باشد؛ به این صورت که تعداد ساعت کار هفتگی از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت برسد و روزهای غیرکاری هفته به دو روز افزایش پیدا کند که تقریباً در هر دو بخش دولتی و خصوصی روی این مسئله اجماع ایجاد شد. در نهایت با گذشت ۷ سال کشمکش در جلسه علنی ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، تکلیف تعطیلات دو روز آخر هفته روشن شد. با در دستور کار قرار گرفتن گزارش کمیسیون اجتماعی درباره لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری‌ که مربوط به تغییر تعطیلی پنجشنبه‌ ها به شنبه است، در نهایت، تعطیلی شنبه‌ ها به تصویب رسید. در ادامه این مقاله از سامانه مناقصات کشور به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

مصوبه مجلس جهت تعطیلی شنبه ها باعث ایجاد واکنش‌ های بسیاری از سوی شخصیت ‌هایی نظیر؛ آیت‌ ا… جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید،‌ حجت‌ الاسلام حاج ‌علی ‌اکبری امام جمعه موقت تهران و همچنین حسین شریعتمداری از کارشناسان ارشد مسائل سیاسی به این تصمیم مجلس شده است.

استدلال مخالفان تعطیلی شنبه ها در ایران

تعطیلی روز شنبه که در مجلس به تصویب رسید از نظر داخلی و خارجی قابل تامل است.

  • از نظر خارجی؛

در چنین ایامی که دشمن صهیونیست بیشتر از هفت ماه اقدام به نسل کشی نموده و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است، آیا جایز است که روز تعطیلی دشمن با روز تعطیلی در جمهوری اسلامی ایران یکسان باشد. دنیای خارج که تمام توجه خود را معطوف ایران اسلامی نموده اند، در مورد این مسئله چگونه قضاوت می‌کنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟

  • از نظر داخلی؛

 استدلال آقایان بر مبحث تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوانی ندارد و این چنین می‌گویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند جدا نشدنی دارد و باید کاری کرد که اکثر روز‌های هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است اما باز هم دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمی‌ شود؛ زیرا در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است.

 این منطق ایجاب می کند که روز‌های پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت به دنبال معلول رفته ‌اند و دلیل آن این است که قصد دارند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد؛ و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.

  •  در طبیعت هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، به مثابه شنا کردن بر خلاف مسیر آب است. چنانچه تعداد محدودی نیز تعطیل کنند، اکثریت از آن تبعیت نمی‌کنند و این مسئله باعث می‌ شود که در جامعه دو دستگی و تضاد ایجاد شود که ضرر آن کمتر نیست.
  • سال های متمادی است که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن مواجه است، کاملاً در تضاد قرار خواهد گرفت.
  • بر مبنای اصل ۱۷ قانون اساسی، تکلیف تعطیلی هفته مشخص شده است: «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».

تعطیلی شنبه ها از کی اجرا می شود؟

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که تعطیلی شنبه ها از کی اجرا می شود؟ گفت: در صورتی که شورای نگهبان در طی ۱۰ روز آینده مصوبه مجلس مبنی بر افزایش تعطیلات هفته ‌ها را تایید و رئیس مجلس ابلاغ نماید، تعطیلی شنبه ‌ها از اواخر خرداد امسال می بایست اجرایی شود.

بانک ها روز شنبه تعطیل می شوند؟

پس از تصویب تعطیلی شنبه ها، سوالی که در ذهن افراد مطرح می شود، تعطیلی ارگان ها و موسسات است. آیا دستگاه های خدماتی و ارگان های دولتی و بانک ها نیز در روز شنبه تعطیل هستند؟

براساس تبصره ۳ لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته، تمامی دستگاه های اجرایی اعم از ستادی و استانی به غیر از واحدهای نظامی انتظامی و امنیتی و بخش عملیاتی واحدهای خدمت رسانی شامل؛ مراکز بهداشتی- درمانی، بیمارستان ها، مراکز بهزیستی، بانک ها و اماکن ورزشی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته – از روز یکشنبه تا پنج شنبه- تنظیم کنند. علاوه برآن، فهرست کامل بخش عملیاتی واحدهای خدمات رسانی موضوع این تبصره طی مدت سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون از طریق سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب هیات وزیران می رسد.

اهمیت تعطیلی شنبه در ایران

نعطیلی شنبه در ایران می ‌تواند تحولی جدید و افق روشنی را در اقتصاد کشور ترسیم کند؛ چنانچه روز پنجشنبه در ایران تعطیل شود، فرصت دو روز؛ پنجشنبه برای ما و شنبه برای کشورهای طرف مقابل معامله با تجار ایرانی از بین می رود. با توافق مجلس در زمینه تصویب تعطیلی روز شنبه به عنوان روز تعطیلی رسمی جدید، این اقدام بدون شک اثرات مثبت اقتصادی قابل توجهی را نصیب کشور خواهد نمود.

پنج شنبه به عنوان یک روز کاری

سال ها‌ی زیادی است که در تهران، اکثر ادارات دولتی و حتی شرکت ‌های بخش خصوصی در روز ۵ شنبه تعطیل هستند و مابقی کسب‌ وکارها نیز در وضعیت نیمه تعطیلی به سر می ‌برند. علاوه برآن، در سایر استان ‌های کشور نیز گرچه پنج ‌شنبه، روز کاری به شمار می رود؛ اما بیشترین فعالیت ‌ها فقط تا ظهر برقرار هستند و از نیمروز پنج‌ شنبه به پیشواز تعطیلی جمعه می‌ روند. گره خوردن عصرهای پنج‌ شنبه با زیارت اهل قبور، صله ارحام، اصلی ‌ترین موضوعی است که به نیمه تعطیل شدن فعالیت‌ ها در این روز منجر شده است اما در صورتی‌که مصوبه تعطیلی شنبه مجلس به قانون تبدیل شود، روز پنج‌ شنبه، یک روز کاری کامل خواهد بود و کارگران و کارمندان بایستی کارکرد ۸ ساعت موظفی خود را در این روز تکمیل کنند که البته در ابتدا می ‌تواند سخت به نظر برسد؛ اما حکم قانون است.

جمع بندی

با تصویب شدن تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه، بدون شک حجم تجارت خارجی و داخلی ایران با توجه به اضافه شدن ۲ روز کاری به فعالیت ‌های تجاری و اقتصادی کشور افزایش چشمگیری خواهد یافت، اقدامی که علاوه‌ بر توسعه اقتصادی و تجاری، ارز آوری قابل توجهی را از طریق بخش گردشگری و … نصیب ایران می ‌کند.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات لوازم خانگی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌