همه چیز در مورد مالیات مهریه

همه چیز در مورد مالیات مهریه

گاهی اوقات انسان در هنگام ازدواج تعهد مالی را قبول می‌ کند که یقینا با شرایط او ناسازگار است. برای مقابله با مشکلاتی که به خاطر این اتفاق رخ می ‌دهد، طرح مالیات بر مهریه در دستور کار مجلس قرار گرفته و به منظور کاهش میزان مهریه ارائه شده است. در صورت تصویب این طرح، احتمال کاهش مشکلات و درگیری های خانوادگی و در نتیجه کاهش آمار طلاق، تا حد زیادی وجود دارد. در این مقاله از سامانه مناقصات هزاره همراه ما باشید.

مالیات مهریه بر عهده کیست؟

یکی از موضوعات مهم در زمینه مالیات بر مهریه، فرد پرداخت کننده آن است. طبیعتاً هیچ کدام از زوجین دوست ندارند به تنهایی این مبلغ را پرداخت کنند و فشار اقتصادی ناشی از آن را به دوش بکشند. براین اساس، قانون به خوبی روی این مسئله تمرکز نموده و پرداخت مالیات مهریه را بر عهده هر دو زوج قرار داده است. به عبارت دیگر، بعد از تعیین مهریه و مشخص شدن مالیات آن، هر یک از زوجین می بایست به صورت مساوی نسبت به پرداخت این مالیات اقدام نمایند. این موضوع باعث شده تا هم خانواده عروس و هم خانواده داماد مجبور به پرداخت مالیات باشند و در نهایت، تعیین مهریه کم تر برای هر دو خانواده اهمیت پیدا کند.

مالیات مهریه چقدر است؟

با تصویب قانون مالیات مهریه، افرادی که تمایل به ازدواج دارند، نیاز است تا از میزان و نحوه محاسبه مالیات مهریه اطلاع داشته باشند؛ چون که این مبلغ در هنگام عقد دائم از زوجین دریافت خواهد شد.

با توجه به قانون مالیات بر مهریه، میزان مالیات مهریه به صورت زیر خواهد بود:

  •  زوجینی که برای مهریه تا ۱۴ سکه بهار آزادی به توافق رسیده اند، از پرداخت مالیات معاف خواهند بود. در حقیقت، این گونه افراد به سبب مهریه مناسبی که در نظر می‌گیرند از طرف دولت تشویق می شوند.
  • زوجینی که برای مهریه از ۱۵ سکه الی ۱۰۰ سکه بهار آزادی به توافق رسیده اند، این میزان مهریه از حالت اول بیشتر است و قانون نسبت به آن جدی تر برخورد می‌کند. چنین افرادی بایستی معادل ۱.۱ درصد از مهریه خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند.
  • مهریه زوجینی که بین ۱۰۱ سکه تا ۲۰۰ سکه بهار آزادی تعیین شده است، زوجین باید به میزان ۲ درصد از مهریه توافقی خود را به عنوان مالیات بپردازند.
  • آخرین حالت که سخت ‌گیری شدیدی روی آن اعمال شده، تعیین مهریه از ۲۰۱ سکه بهار آزادی به بالا است. زوجینی که روی چنین مهریه ‌ای به توافق رسیده اند، میزان مالیات در نظر گرفته شده برای آنها ۱۵ درصد خواهد بود.
مالیات مهریه

محاسبه مالیات مهریه

پس از تعیین میزان مالیات ثبت مهریه، براساس قانون مالیات مهریه ۱۴۰۳، می توان با استفاده از فرمول زیر، میزان مالیات تعلق گرفته به هر مقدار مهر را محاسبه نمود که در ادامه، یک مثال نیز جهت روشن شدن نحوه محاسبه این نوع از مالیات، ارائه شده است:

میزان نرخ مالیات تعیین شده × ارزش کل سکه ها (به قیمت روز)÷ ۱۰۰ = فرمول مالیات مهریه

  • در صورتی که میزان مهریه تعیین شده برای زوجه به تعداد ۱۱۴ سکه توافق شود. در این صورت، بر اساس قانون مالیات مهریه، میزان مالیات ثبت این تعداد سکه، ۲ درصد ارزش سکه ها می باشد. حال، با توجه به نرخ سکه در بازار( ۳۷ میلیون تومان)، نحوه محاسبه مالیات مهریه برای تعداد ۱۱۴ سکه، به شرح زیر می باشد:
  • تعداد سکه ها، یعنی عدد ۱۱۴ را در ارزش روز هر سکه، یعنی ۳۷ میلیون تومان، ضرب کرده که عدد ۴ میلیارد و ۲۱۸ میلیون تومان می شود. حال، ۲ درصد این مبلغ را محاسبه می کنیم که عدد ۸۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان خواهد شد. در نتیجه، مالیات ثبت مهریه ۱۱۴ سکه، مبلغ ۸۴ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان می باشد.

قانون مالیات بر مهریه از طریق ارث

مطابق با قانون مدنی ایران، مهریه حق زن است و حتی اگر از دنیا برود نیز وراث وی می توانند جهت دریافت مهریه وی اقدام کنند. هم چنین اگر مردی از دنیا برود، زن وی می تواند مبلغ مهریه خود را از وراث و خانواده مرد و یا اموال مرد دریافت کند؛ زیرا مهریه نوعی طلب است که از طریق آن مرد به زن بدهکار می شود.

چنانچه مرد از دنیا برود و زن مهریه اش را طلب کند، مشمول پرداخت مالیات نخواهد بود و از مهریه ای که دریافت می کند، الزامی به پرداخت مالیات نخواهد داشت. اما در صورتی که زن از دنیا برود و وارثین وی بخواهند مهریه وی را از مرد دریافت کنند، می بایست از مهریه دریافت کرده خود، مالیات تعلق گرفته به آن را بپردازند.

جمع بندی

مالیات مهریه طرح جدیدی است که توسط مجلس شورای اسلامی با هدف کاهش میزان مهریه ارائه شده است. در سال های اخیر، پرونده های بسیاری در رابطه با مهریه در دادگاه های کشور تشکیل شده است که تعداد آن ها روز به روز هم در حال افزایش است. تعداد زیادی از مردان به خاطر عدم توان مالی جهت پرداخت مهریه راهی زندان شده اند و زندگی های زیادی به علت تعیین مهریه های سنگین از هم پاشیده است. قانون مالیات مهریه ۱۴۰۳ در صورت تصویب می تواند تا حد زیادی بر تعیین مقادیر کم تر مهریه اثرگذار باشد. همان طور که اشاره شد، بر اساس این قانون تعیین تا ۱۴ سکه به عنوان مهریه معاف از مالیات بوده و انتخاب بیش تر از این مقدار مشمول مالیات می شود. هر قدر هم تعداد سکه ها افزایش یابد، درصد مالیات نیز بیش تر می شود؛ از این رو، خانواده ها سعی می کنند با انتخاب تعداد سکه های کم تر، میزان مالیات بر مهریه را برای فرزندان خود کاهش دهند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات امروز » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌