راهنمای جامع بیمه موتورسیکلت در ایران

راهنمای جامع بیمه موتورسیکلت در ایران

امروزه گرفتن بیمه موتورسیکلت یک موضوع مهم و حیاتی است. از آنجا که موتور هیچ بخشی برای محافظت از سرنشین خود ندارد، خطرات و آسیب های متعددی ممکن است موتورسواران را تهدید کند.در ادامه این مقاله از پایگاه مناقصات هزاره به بررسی بیمه موتور پرداخته ایم.

انواع بیمه موتورسیکلت

شرکت ‌های بیمه ‌گر دو نوع بیمه را برای موتورسیکلت ‌ها در نظر گرفته اند. از جمله:

بیمه شخص ثالث موتورسیکلت

 بیمه شخص ثالث موتور شامل جبران خسارات مالی و جانی به اشخاص ثالث و خسارات جانی وارد شده به راننده مقصر می ‌شود. جدا از بحث اجباری بودن بیمه شخص ثالث موتور، می ‌توان آن را به عنوان یک مورد ضروری در نظر گرفت. با وجود این موارد، متاسفانه کمتر از ۱۵% موتورسیکلت ‌های موجود در کشور دارای بیمه ‌نامه هستند. خساراتی که تحت پوشش این نوع بیمه موتور قرار می ‌گیرد و در صورت بروز توسط بیمه، جبران خسارت می‌ شود به‌ صورت زیر است:

خسارات مالی به اشخاص ثالث

درصورتی‌که طی بروز حادثه‌ ای به شخصی غیر از راننده مقصر خسارت مالی وارد شود، با توجه به پوشش ‌های بیمه‌ نامه می ‌توان از بیمه شخص ثالث استفاده نمود.

خسارات جانی به اشخاص ثالث

درصورتی‌که در اثر بروز حادثه ‌ای خسارت جانی به فردی به ‌جز راننده مقصر وارد شود می ‌توان براساس پوشش ‌های بیمه ‌نامه از بیمه خسارت دریافت کرد.

 خسارت جانی به راننده مقصر

مطابق این پوشش درصورتی‌که راننده طی حادثه ‌ای دچار خسارت جانی شود، بیمه مطابق بیمه‌ نامه خسارت وارد شده را جبران خواهد کرد.

بیمه بدنه موتور سیکلت

بیمه بدنه موتور سیکلت در مقایسه با بیمه بدنه خودرو اندکی متفاوت است؛ در حقیقت پوشش‌ هایی که در بیمه بدنه خودرو ارائه می ‌شود به‌ طور کامل در این نوع بیمه موتور ارائه نمی ‌گردد. بیمه بدنه در صورت بروز حوادث زیر جبران خسارت می ‌کند:

  • آتش سوزی موتور سیکلت
  •  برخورد صاعقه به موتور سیکلت
  • انفجار موتورسیکلت
  •  برخورد و تصادف موتورسیکلت به هر جسم متحرک یا ثابت که در نهایت خسارت موتورسیکلت را به دنبال داشته باشد.

بیمه موتورسیکلت اقساطی

همان طور که می دانید، بیمه موتورسیکلت قیمت بالایی ندارد، به ویژه اگر فرد تخفیف عدم خسارت بالایی داشته باشد. به همین علت تمامی شرکت‌ ها بیمه شخص ثالث را به صورت نقدی می ‌فروشند.

استعلام بیمه موتور

 جهت جلوگیری از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه، بهترین راه این است که به سامانه سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه) مراجعه نموده و از آخرین وضعیت بیمه‌ نامه خود استعلام بگیرید.

استعلام بیمه موتورسیکلت با کد ملی

جهت استعلام بیمه موتور با کد ملی نیاز است تا در سامانه بیمه مرکزی به آدرس centinsur.ir مراجعه نمایید. سپس، شماره بیمه ‌نامه، کدملی و شماره شناسنامه خود را وارد کنید و سوابق بیمه ‌ای خود را مشاهده کنید.

استعلام بیمه موتورسیکلت با شماره پلاک

این روش همانند استعلام با کد ملی است و در طول روز می‌ توان ۵ بار از آن استعلام گرفت.


مقاله پیشنهادی:بررسی انواع موتور سیکلت کاوازاکی

استعلام بیمه‌نامه موتورسیکلت با پیامک

 درصورت عدم دسترسی به اینترنت می توانید به شماره پیامکی ۳۰۰۰۲۶۲۱ یکی از مدل ‌های زیر را ارسال کنید.

  • ارسال شماره بیمه‌ نامه چاپ شده* شماره بیمه‌گذار*۱
  • شماره بیمه ‌نامه* کدملی*۲
  • Vin*شماره ملی*۳

چه عواملی بر قیمت بیمه شخص ثالث موتور تاثیر دارد؟

در قیمت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت عوامل مختلفی تاثیر می گذارد. در ادامه به معرفی هریک از آنها پرداخته شده است:

افزایش سقف پوشش مالی

 بیمه شخص ثالث خسارت‌ های مالی را به اندازه ۴۰ میلیون پوشش می ‌دهد. با افزایش قیمت وسایل نقلیه و خودروها، چنانچه تصادف زیان ‌باری رخ دهد و میزان خسارت به خودروی مقابل بیشتر از این عدد باشد، شما می بایست مابقی خسارت را شخصا پرداخت کنید. البته افزایش پوشش مالی در زمان خرید بیمه موتورسیکلت از این مشکل جلوگیری خواهد کرد.

افزایش سقف پوشش حوادث راننده

بیمه شخص ثالث حوادث راننده را تنها تا سقف دیه کامل در ماه‌ های عادی پوشش می ‌دهد. در صورتی که در ماه ‌های حرام دچار حادثه شوید، خسارت دریافتی از بیمه بر اساس دیه ماه‌ های عادی محاسبه خواهد شد. با افزایش سقف پوشش حوادث راننده به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان (در سال ۱۴۰۳) می ‌توانید از پوشش بیمه در ماه‌ های حرام نیز بهره ‌مند شوید.

سال ساخت موتورسیکلت

 هر چقدر موتورسیکلت قدیمی ‌تر باشد، ریسک تصادفات و حوادث آن افزایش پیدا خواهد کرد. به همین علت، سال ساخت موتور تأثیر مهمی روی قیمت بیمه نامه موتورسیکلت دارد. در قانون بیمه موتور سیکلت‌ هایی که بیشتر از ۱۵ سال از ساخت آنها گذشته باشد، به ازای هر سال ۲ درصد حق بیمه بیشتری پرداخت خواهند کرد.

جریمه دیرکرد تمدید نکردن به موقع بیمه موتورسیکلت

در صورتی که بیمه موتور سیکلت خود را تمدید نکنید باعث خواهد شد شما جریمه شوید و مبلغ بیشتری در هنگام خرید بیمه پرداخت کنید. جریمه دیرکرد بیمه ثالث به صورت روزشمار محاسبه می ‌شود و مقدار جریمه برای هر روز، معادل نرخ پایه بیمه سالانه تقسیم بر تعداد روزهای سال (۳۶۵ روز) است.

بیمه موتورسیکلت

جریمه‌ های رانندگی تخلفات رانندگی

جریمه های رانندگی، موضوع دیگری که ممکن است در هنگام محاسبه قیمت بیمه موتورسیکلت یک ساله، حق بیمه شما را افزایش دهند. هر نمره منفی در سوابق رانندگی به اندازه ۱ درصد (تا سقف ۳۰ درصد) و هر تخلف حادثه‌ ساز به اندازه ۰.۵ درصد (تا سقف ۳ درصد) حق بیمه شما را افزایش خواهند داد.

تخفیف عدم خسارت بر خلاف راننده بدسابقه

 برای موتورسواران قانون ‌مدار که تا کنون دچار خسارت و تخلف نشده اند، طرح ‌های تشویقی در نظر گرفته شده است. هر سال عدم عدم دریافت خسارت از بیمه شخص ثالث با تخفیف ۵ درصدی همراه است. بالاترین تخفیف عدم خسارت بیمه ثالث ۷۰ درصد است که معادل ۱۴ سال عدم استفاده از خسارت بیمه می باشد. اگر پس از چند سال تخفیف عدم خسارت دچار حادثه شوید و از بیمه خسارت دریافت کنید، تخفیف‌های شما به کلی صفر نخواهند شد. کاهش تخفیف‌ های عدم خسارت به صورت پلکانی صورت می‌گیرد و با هر حادثه فقط بخشی از تخفیف از بین خواهد رفت.

مدت زمان بیمه ‌موتورسیکلت

 بیمه شخص ثالث موتور سیکلت معمولا به صورت بلندمدت با اعتبار یک ساله به فروش می ‌رسد. با این وجود، برخی از شرکت ‌ها این بیمه ‌نامه را به ‌صورت کوتاه مدت در بازه ‌های زمانی مختلف اعم از یک ماهه، دو ماهه، سه ماهه و… ارائه می‌ دهند. در صورتی که بیمه‌ گزار قصد فروش یا انتقال موتور خود را داشته باشد یا به هر دلیل دیگری بیمه بلند مدت را در آن بازه زمانی مناسب نداند، می ‌تواند از بیمه ‌های کوتاه مدت استفاده کند. قیمت این بیمه ‌ها کمتر از بیمه موتور بلند مدت (با اعتبار یک ساله) است.


مقاله پیشنهادی: معرفی انواع موتور بنلی و مشخصات فنی آن

بیمه موتورسیکلت چقدر است؟

بیمه مرکزی و شورای عالی بیمه به صورت سالانه، نرخ پایه بیمه موتور را بر حسب نرخ دیه اعلام می‌ کند. میزان دیه در سال ۱۴۰۳ برای ماه های حرام معادل ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و برای ماه های عادی برابر با ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است. از این رو هزینه بیمه موتور سیکلت در سال ۱۴۰۳ در قالب جدول زیر ارائه شده است:

نوع موتور سیکلتمبلغ حق بیمه پایه در سال ۱۴۰۳ (تومان)
گازی۱.۰۲۱.۴۱۰
دنده ای یک سیلندر۱.۲۴۷.۸۰۵
دنده ای دو سیلندر به بالا۱.۳۷۰.۶۵۵
دنده ای دارای ۳ چرخ یا ساید کار۱.۴۷۴.۲۰۰

جمع بندی

به طور کلی، ریسک و خطر تصادف با موتورسیکلت بسیار بیشتر از خودرو است که همین امر بر اهمیت بیمه موتور می‌ افزاید. در حال حاضر شرکت ‌های مختلفی خدمات بیمه بدنه و شخص ثالث خودرو و موتورسیکلت ارائه می ‌دهند. با توجه به فاکتورها و عوامل اساسی می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مزایده موتور سیکلت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌