چگونگی تست خرابی باتری خودرو

باتری خودرو

 باتری خودرو یکی از قطعات مهم و حیاتی در سیستم برق خودرو به شمار می رود و خرابی آن راننده را با مشکلات متعددی مواجه می ‌کند. تصور اینکه با خیالی راحت پشت فرمان ماشین خود نشسته و بعد از استارت زدن ‌های پی در پی با روشن نشدن خودرو مواجه شوید، بدون شک برایتان بسیار خسته ‌کننده خواهد بود! از این‌رو؛ تست خرابی باتری خودرو در بازه های زمانی مختلف، امری مهم و ضروری جهت اطمینان از سلامت آن است.تا آخر مقاله پایگاه ملی مناقصات با ما همراه باشید.

چطور بفهمیم باتری ماشین خراب است؟

در هنگام تست باتری ماشین متوجه خواهید شد که آیا باتری شارژ موردنیاز را در خود نگه می‌ دارد یا خیر. یک باتری سالم به راحتی شارژ می شود و شارژ را در خود نگه می دارد. همچنین باید شدت جریان آن هم به چیزی که روی آن نوشته شده نزدیک باشد. اما باتری خراب شارژ نمی ‌شود و در صورت شارژ کردن باطری ماشین آن را نگه نمی ‌دارد. همچنین باتری ‌های خراب نمی ‌توانند شدت جریان کافی برای استارت موتور را هم تولید کنند. در صورتی که در تست خرابی باتری خودرو متوجه شوید که باتری به صورت کامل خراب شده است باید آن را تعویض کنید اما در غیر این صورت می ‌توانید تنها با شارژ مجدد از باتری استفاده کنید.

برخی از علائم خرابی باتری ماشین برای رانندگان به سادگی قابل تشخیص هستند، اما بعضی دیگر از دید آن ‌ها پنهان می ‌مانند. در مجموع نشانه هایی که در صورت مشاهده می بایست نسبت به خرابی باتری ماشین حساس شوید، شامل:

  • خالی شدن باتری در کوتاه ترین زمان حتی پس از شارژ مجدد
  • روشن نشدن چراغ خودرو یا کم نور بودن آن
  • استشمام بوی تخم مرغ فاسد
  • سو سو زدن چراغ صفحه کیلومتر شمار
  • استارت نخوردن ماشین
  • روشن شدن ماشین بعد از چندین بار استارت زدن

 البته بعضی از علائم فوق با نشانه های خالی شدن شارژ باتری یکسان هستند. بهترین گزینه جهت تشخیص تفاوت این دو این است که بعد از مدت طولانی رانندگی، باتری خودرو از طریق دینام کاملا شارژ می ‌شود. اکنون اگر خودرو خود را خاموش کنید و بلافاصله آن را روشن نمایید، نباید هیچ گونه مشکلی در استارت خوردن وجود داشته باشد. چنانچه بعد از خاموش کردن، ماشین روشن نشود یا به ‌سختی استارت خورد، این یعنی به‌ دلیل خرابی باتری، تخلیه شارژ آن به‌ سرعت اتفاق می ‌افتد.

تست باتری ماشین با مولتی متر

استفاده از مولتی متر جهت تست خرابی باتری خودرو به شما این امکان را می دهد که مقادیر و مشخصات مختلف باتری را اندازه گیری نمایید. برخی از مقادیر اساسی که در هنگام استفاده مولتی متر بایستی مورد بررسی قرار گیرند، در قالب موارد زیر اشاره شده است:

تست خرابی باطری

ولتاژ باتری (Voltmeter)

ولتاژباتری یکی از مهم ترین مقادیری است که با استفاده از مولتی متر اندازه گیری می شود. این مقدار نشان دهنده آن است که باتری به درستی شارژ شده است یا خیر. ولتاژ باید در محدوده قابل قبول برای باتری خودرو باشد.

جریان الکتریکی (Amperage)

جریان الکتریکی که توسط باتری ارائه می شود نیز از طریق مولتی متر اندازه گیری می شود. این مقدار نشان می دهد که باتری جریان الکتریکی مورد نیاز را برای راه اندازی خودرو تامین می کند یا نه.

مقاومت داخلی باتری (Internal Resistance)

مقاومت داخلی باتری یکی از خصوصیات مهمی است که از طریق مولتی متر اندازه گیری می شود. این مقدار نشان می دهد که باتری به درستی عمل نموده و آیا تخلیه آن به سرعت انجام می شود یا نه.

به طور کلی، تست خرابی باتری خودرو با استفاده از مولتی متر یکی از روش های موثر جهت بررسی عملکرد باتری است. با اندازه گیری ولتاژ، جریان الکتریکی و مقاومت داخلی باتری می توان شرایط باتری را ارزیابی نمود تا اطمینان حاصل کرد که باتری به درستی عمل می کند.

مراحل انجام تست باتری با استفاده از مولتی متر

برای تست باتری خودرو با استفاده از مولتی متر می بایست مراحل زیر را انجام دهید:

  • در ابتدا مطمئن شوید که مولتی متر در در بهترین حالت جهت اندازه گیری ولتاژ و جریان الکتریکی قرار دارد. در بیشتر مولتی متر ها، حالت ولتاژ مستقیم (DC Voltage) برای اندازه گیری ولتاژ باتری و حالت جریان مستقیم (DC Current) به منظور اندازه گیری جریان باتری مورد استفاده قرار می گیرد.
  •  قطب های باطری را به طور صحیح به مولتی متر وصل کنید. معمولا طرف قرمز (+) را به پایه مثبت و طرف مشکی (-) را به پایه منفی مولتی متر متصل کنید.
  • در مرحله بعدی اطمینان حاصل کنید که اندازه گیری جریان یا ولتاژ در حالت درستی قرار گرفته باشد. سپس، سوئیچ مولتی متر را به صورت صحیح تنظیم نمایید. بعضی از مولتی مترها به تنظیم دقیق نیاز دارند تا بتوان مقدار درست ولتاژ را یا جریان را خواند.
  • در هنگام تست خرابی باتری خودرو از طریق مولتی متر باید به خاطر داشته باشید که جریان را با استفاده از مولتی متر عبور دهید. در این حالت، شما به قطع یک قطعه در مدار باتری و اندازه گیری جریان نیاز پیدا خواهید کرد. البته این نکته را در نظر بگیرید که جریان باتری کمتر از آمپر است و تنظیم محدوده جریان در مولتی متر نیاز است.
  • در آخرین مرحله از تست خرابی باتری خودرو، بررسی نمایید که ولتاژ یا جریان باتری در حد منطقی قرار گرفته باشد. درصورت پایین بودن ولتاژ، امکان دارد که به شارژ مجدد باتری یا تعویض آن نیاز باشد.

عمر مفید باتری ماشین

عمر مفید باتری ماشین حدود ۲ تا ۳ سال است. در صورتی که باتری ماشین شما بیشتر از ۳ سال کار کرده است و شارژ را نگه نمی ‌دارد یا هنگام استارت موتور با سرعت لازم نمی ‌چرخد به باتری جدید نیاز دارید. البته توجه داشته باشید که ضعیف بودن یا خالی شدن باتری لزوما به معنی خرابی آن نیست؛ زیرا ممکن است به دلایلی مثل روشن ماندن چراغ ‌ها، خاموش بودن ماشین برای طولانی مدت، وجود مشکل در مدار شارژ و… باتری به درستی شارژ نشود و یا شارژ آن تخلیه شده باشد.

چگونه از خرابی باتری خودرو جلوگیری کنیم؟

جهت جلوگیری از خرابی باتری ماشین روش های مختلفی وجود دارد. مهم ترین این موارد عبارتند از:

  • کنترل نمودن سطح آب اسید باتری در فواصل زمانی مشخص
  • اضافه کردن آب مقطر به باتری در صورت نیاز
  • تمیز کردن سر باتری ‌ها و بست ‌ها
  • اطمینان از محکم بودن بست و پایه نگهداری باتری
  • به کارگیری سیستم‌ های برقی خودرو در حد متعادل
  • جلوگیری از افزایش بیش از حد دمای ماشین
  • استفاده از روش شارژ آرام با جریان کم برای شارژ کردن مجدد باتری
  • جلوگیری از شارژ کردن باتری بیش از ظرفیت خود (۱۲ ولت و ۵۵ تا ۶۵ آمپر)
  • اطمینان از باز بودن حفره درپوش باتری
  • جدا کردن کابل منفی و سپس کابل مثبت باتری

جمع بندی

همان طور که اشاره شد، باتری یک قطعه مهم و حیاتی در خودرو است، اطمینان از سلامت آن با انجام سرویس‌های منظم در کنار توجه به علائم و نشانه ‌های خرابی این قطعه باید مورد توجه مالکین خودرو قرار گیرد. ما در این مطلب، متداول ترین روش تست خرابی باتری خودرو را مورد بررسی قرار دادیم.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده خودرو توقیفی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌