همه چیز در مورد مالیات صلح عمری

همه چیز در مورد مالیات صلح عمری

به طور کلی، مالیات بر مبنای دارایی ‌ها و درآمد‌های اشخاص مشخص می ‌شود و دارای انواع مختلفی هستند که یکی از آن ‌ها مالیات بر ارث است. مالیات بر ارث نیز نوعی از مالیات است که بر روی اموال و درآمد‌ها و سپرده‌ های فرد متوفی مشخص می ‌شود و خود دارای طبقات گوناگونی است. مالیات بر ارث در صلح عمری یکی از این طبقات مالیاتی است، اما قبل از پرداختن به مالیات صلح عمری و چگونگی محاسبه آن باید ارزیابی کنیم که صلح عمری چیست؟

صلح عمری یک نوع قرارداد است که به واسطه آن فرد مالک یک دارایی تصمیم می گیرد که در زمان حیات خود، اصل مال را به شخص دیگری انتقال دهد. اما حق استفاده از منافع مال (مانند درآمد و ارتقاء) تا پایان عمر مالک برای خودش محفوظ می ‌ماند. با بستن قرارداد صلح عمری، شخصی که به نفع او (متصالح) صلح شده است، به عنوان مالک اصلی مال محسوب می ‌شود. بنابراین بعد از فوت مالک اصلی (مصالح)، همچنان مالکیت منافع مال از آن متصالح خواهد بود.در مطلب پیش رو با گروه ارتباط گستران هزاره همراه باشید.

آیا به صلح عمری مالیات تعلق میگیرد؟

در پاسخ به این سوال که به صلح عمری مالیات اختصاص می یابد یا نه، می توان چنین گفت که بستگی به قوانین مالیاتی خاص هر کشور دارد. در بعضی نظام ‌های حقوقی، تراکنش‌ های مربوط به صلح عمری ممکن است مشمول مالیات بر درآمد، مالیات بر املاک، یا سایر انواع مالیات ‌ها باشند. برخی از جنبه ‌های مهم مرتبط با مالیات در صلح عمری عبارتند از:

مالیات بر درآمد:

چنانچه مصالحه کننده مبلغی را به عنوان پرداخت یکجا یا اقساط دریافت می‌ کند، این درآمد ممکن است مشمول مالیات بر درآمد باشد.

مالیات صلح عمری بر ارث و هدایا:

تراکنش ‌های صلح عمری در برخی از کشورها ممکن است به عنوان هدیه یا انتقال ارث تلقی شوند و شامل مالیات‌ های مربوطه شوند.

مالیات صلح عمری بر املاک و مستغلات:

در مواردی که صلح عمری شامل املاک یا مستغلات باشد، امکان دارد که مالیات‌ های مرتبط با املاک به آن تعلق بگیرد.

معافیت ‌ها و کاهش ‌های مالیاتی:

در بعضی نظام ‌های حقوقی، معافیت ‌ها یا کاهش‌ های مالیاتی برای تراکنش ‌های صلح عمری وجود دارد. این موضوع بسته به شرایط خاص قرارداد یا وضعیت مالی طرفین دارد.

به همین خاطر، قبل از امضای قرارداد صلح عمری با یک مشاور مالیاتی یا حقوقی مشورت شود تا از تمامی جنبه ‌های مالیاتی مرتبط با توافق مطلع شوید و از پرداخت مالیات‌ های لازم اطمینان حاصل کنید.

مالیات صلح عمری

براساس قانون، برای اموالی که پس از فوت افراد از ایشان باقی می‌ماند و طبق وصیت و قانون ارث تقسیم می ‌شود، مالیاتی تعلق می‌گیرد و مبلغ آن باید به حساب دولت واریز شود. این موضوع برای قرارداد صلح عمری نیز صدق می کند اما با این تفاوت که مالیات اموال “صلح عمری” خیلی کمتر از مالیات بر “اموالِ وصیت شده” است.

زمان پرداخت مالیات صلح عمری

در بررسی مالیات صلح عمری و وصیت، ماده ۱۲۲ قانون مالیات‌های مستقیم، مشخص می‌کند که مالیات صلح عمری باید در تاریخ انتقال منافع یا مالکیت ملک مورد نظر، پرداخت شود. با توجه به بخشنامه مالیات صلح عمری، اگر شخصی که مالکیت یک ملک را دارد فوت کند و مالکیت ملک به شخص دیگری منتقل شود، مالیات انتقال مال مورد نظر باید پرداخت شود.

مالیات صلح عمری چقدر است؟

محاسبه مالیات صلح عمری براساس ماده ۵۹ـ نقل و انتقال قطعی املاک به ماخذ ارزش معاملاتی و به نرخ ۵ درصد و همچنین انتقال حق واگذاری محل به ‌مأخذ وجوه دریافتی مالک حق و به نرخ ۲ درصد در تاریخ انتقال از سوی مالکان عین یا صاحبان حق مشمول مالیات ‌می ‌باشد.

تبصره ۱ـ در صورتی که در هنگام تنظیم عقد صلح عمری برای ملک مورد نظر قیمتی مشخص نشده باشد. مالیات صلح عمری درمورد ملک باتوجه به نرخ ارزش منطقه ای و با ضریب نرخ ماده یکصد و سی و یک قانون مالیاتها محاسبه می شود.

تبصره ۲ـ حق واگذاری محل از نظر قانون مالیات صلح عمری عبارتند از حق کسب یا پیشه یا حق تصرف محل یا حقوق ناشی از موقعیت ‌تجاری آن محل‌.

 مزایای مالیاتی صلح عمری

 یکی از جوانب بارز و مهم صلح عمری، امکانات مالی و مزایای مالیاتی منحصر به ‌فردی است که با خود برای افراد فراهم می ‌آورد. این موضوع، به صورت عمده به عنوان نوعی از فرار مالیاتی در نظر گرفته می ‌شود. یکی از مهم ‌ترین مزایای صلح عمری، این است که پس از فوت مالک، فردی که به نفع او صلح شده است، می ‌تواند مالکیت اموال را بدون هیچ محدودیت یا پرداخت مالیات بر ارث، به نام خود انتقال دهد. این امر به افراد این امکان را می‌ دهد تا به راحتی و با صرف مبلغی مشخص به‌ جای پرداخت مالیات نقل و انتقال، از ثروت و اموال بهره‌ مند شوند.

مالیات صلح عمری

مدارک لازم برای مالیات صلح عمری

در زمان بررسی مالیات صلح عمری و وصیت، مدارک لازم برای تنظیم قرارداد صلح عمری عبارتند از:

سند تک برگ (سند منگوله ‌دار ملک):

به منظور انعقاد قرارداد صلح عمری، می بایست سند تک برگ یا همان منگوله ‌دار ملکی که قرار است مورد صلح قرار بگیرد، ارائه شود. در صورتی که ملک در حال ساخت باشد، باید پایان کار آن نیز مورد تایید قرار گیرد.

استعلام شهرداری:

جهت احراز صلاحیت ملک و بررسی اطلاعات شهرسازی و شهرداری، استعلام شهرداری باید تهیه شود.

استعلام دارایی:

این نوع استعلام به جهت کسب اطمینان از مالکیت ملک و بررسی وضعیت حقوقی ملک مورد صلح به کار گرفته می ‌شود.

کارت ملی هر دو شخص صالح و متصالح:

برای احراز هویت و شناسایی طرفین معامله، کارت ملی هر دو شخص صالح و متصالح باید ارائه شود.

شناسنامه هر دو شخص صالح و متصالح:

شناسنامه هر دو طرف معامله، یعنی صالح و متصالح، جهت تأیید هویت و اطمینان از صحت اطلاعات شخصی باید ارائه شود.

استعلام ثبت:

استعلام ثبت از اداره‌ ثبت و اسناد برای بررسی وضعیت ثبتی ملک و همچنین بررسی وجود هرگونه رده ‌بندی، اختلاف یا اعتراضی در خصوص ملک استفاده می ‌شود.

اجاره‌ نامه عرصه:

در صورتی که ملک مورد صلح عمری ملک اوقافی باشد، باید اجاره ‌نامه عرصه نیز ارائه شود ( این مدرک برای اثبات حقوق و وضعیت اجاره‌ای ملک اوقافی استفاده می ‌شود).

جمع بندی

با توجه به پیچیدگی ‌های به وجود آمده در صلح عمری و موضوعات مالیاتی مرتبط با آن، طرفین قبل از انعقاد چنین توافقی باید از تمامی جوانب آن آگاهی و تسلط کامل داشته باشند؛ زیرا صلح عمری می ‌تواند راهکاری مفید برای برنامه ‌ریزی مالی درازمدت و تأمین امنیت اقتصادی باشد. در این مقاله در رابطه با مالیات صلح عمری مطالبی ارائه شد، امیدواریم که پس از خواندن آن درک دقیقی از تعهدات، حقوق و مسئولیت های مالیاتی آن داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران  » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌