چک لیست مراحل ساخت ساختمان چیست؟

چک لیست مراحل ساخت ساختمان

چک لیست مراحل ساخت ساختمان، یک ابزار مدیریتی است که جهت اطمینان از انجام صحیح کارها مورد استفاده قرار می گیرد. چک لیست ها معمولاً شامل یک لیست از مراحل یا وظایفی هستند، که می بایست در طول ساخت یک ساختمان، انجام شوند. هر مرحله یا وظیفه در چک لیست با یک کادر یا فضای خالی مشخص می شود که باید توسط فرد مسئول انجام آن مرحله یا وظیفه، علامت گذاری شود. در این مقاله از پایگاه ملی مناقصات هزاره با ارائه چک لیست مراحل ساخت ساختمان، تمامی فرآیندهای ساخت ساختمان را برای شما توضیح خواهیم داد که در هر بخش چه کارهایی باید انجام گیرد.

انواع چک لیست مراحل ساخت ساختمان

چک لیست های ساختمانی انواع مختلفی دارند، اما متدوال ترین آنها شامل لیست های اجرایی، ایمنی و کیفیت می باشد که هر کدام برای اطمینان از بخش های مختلفی از ابنیه مورد استفاده قرار می گیرند.

چک لیست اجرایی ساختمان

چک لیست های اجرایی به منظور کسب اطمینان از انجام صحیح مراحل اجرایی پروژه استفاده می شوند. این چک لیست ها معمولاً شامل مراحل و وظایف خاصی هستند که باید در یک بازه زمانی مشخص انجام شوند. برای مثال، یک چک لیست اجرایی برای بتن ریزی ممکن است شامل مراحلی مانند آماده سازی محل بتن ریزی، ساخت قالب، مخلوط کردن بتن، ریختن بتن، تراکم، مراقبت از آن و… باشد.

چک لیست کیفیت ساختمان

چک لیست های کیفیت برای اطمینان از کیفیت کار انجام شده، مورد استفاده قرار می گیرند. این چک لیست ها معمولاً شامل مواردی هستند که باید در هنگام انجام کار بررسی شده تا از کیفیت آن اطمینان حاصل شود. برای مثال، یک چک لیست کیفیتی برای مصالح ساختمانی شامل مواردی همچون؛ خصوصیات فنی، شرایط نگهداری و نحوه استفاده از مصالح است.

چک لیست ایمنی ساختمان

چک لیست های ایمنی به منظور اطمینان خاطر داشتن از رعایت اصول ایمنی در ساخت ساختمان استفاده می شوند. این چک لیست ها معمولاً شامل مواردی هستند که باید برای جلوگیری از حوادث و آسیب های احتمالی رعایت شوند. برای مثال، یک چک لیست ایمنی جهت حفر گودال شامل تجهیزات ایمنی، روش های کار ایمن و کنترل خطرات می باشد.

مراحل اجرایی ساخت ساختمان

شروع ساختمان‌ سازی یکی از موضوعاتی است که بیشتر افراد به آن فکر نمی کنند. شاید خیلی از افراد آگاهی نداشته باشند که چه مراحلی طی می‌ شود تا یک زمین خالی به یک خانه امن و گرم تبدیل شود. در حالی که مراحل ساخت یک سازه با چالش‌ های متعددی همراه است. به طور کلی، ساختمان‌ ها به عنوان یک سرپناه جهت سکونت، زندگی، کار و یا هدف دیگری ساخته می‌ شوند. در ادامه تمام مراحل ساختمان سازی را در قالب یک چک لیست مراحل ساخت ساختمان برای شما شرح می دهیم.

گود برداری و ساخت پی (فونداسیون)

با توجه به ابعاد و نوع ساختمان، کل سطح زمین محل بهره برداری را تا عمق تعیین شده می بایست خاک برداری نمود. عمل گود برداری جهت ساخت پی یا فونداسیون، با هذف تقویت استحکام و قدرت ساختمان، انجام می‌ شود. ابعاد پی علاوه بر اندازه‌ ی ساختمان، به نوع خاک نیز بستگی دارد. برای ساخت پی، ابتدا باید قالب بندی آن انجام شود. سپس، بتن مگر یا همان بتن کم سیمان سطح خاکی گودال را پوشش می دهد تا بتن فونداسیون با خاک تماس پیدا نکند و همچنین سطحی صاف برای ادامه‌ روند پی سازی به وجود آید.

آرماتور بندی اسکلت ساختمان

آرماتوربندی از کنار هم قرار گرفتن میلگرد‌های در هم تنیده و بتن به وجود می ‌آید. بتن به تنهایی نمی ‌تواند تنش‌ های کششی ناشی زلزله و سایر ارتعاشات را تحمل کند. بنابراین میلگرد -که از جنس فولاد است- در دل بتن قرار می ‌گیرد و باعث می ‌شود تا اسکلت ساختمان، در قسمت‌هایی همچون؛ پی، ستون، سقف، پله و پاگرد بتواند در مقابل فشارهای مختلف مقاومت کند.

اجرای انواع اسکلت

به طور کلی، اجرای اسکلت ساختمان ها به دو طریق صورت می گیرد، از جمله؛

اسکلت بتنی

 با استفاده از سطوح چوبی یا فلزی برای قسمت ‌های مختلف اسکلت ساختمان، قالب ‌هایی ساخته می ‌شوند که تا زمان سفت شدن بتن و شکل گرفتن اسکلت، آن را نگه دارد. معمولاً قالب ‌ها را با روغن (مثلاً روغن سوخته‌ ماشین) چرب می کنند تا بتن به آن‌ ها نچسبد و بعد از سفت شدن، بتوان به راحتی آن‌ ها را جدا کرد.

اجرای اسکلت فلزی

 در صورتی که در ساختمان سازی از اسکلت فلزی استفاده کنید، نیازی به انجام مرحله‌‌ بالا نیست؛ چون که کل استخوان بندی ساختمان قرار است به وسیله‌ جوش خوردن تیرها و ستون‌ های فولادی شکل بگیرد.


مقاله پیشنهادی: دیاگرام معماری چیست؟

اجرای سقف‌ ها و دیوارها

 بعد از اتمام اجرای اسکلت ساختمان، می ‌توان گفت بخش طاقت فرصای کار به پایان رسیده است. به ویژه اگر سازه بتنی را برای ساختمان سازی انتخاب کرده باشید. چینش سقف به وسیله‌ تیرچه و بلوک یا یونولیت و همین طور چینش دیوار با آجر‌های سفالی، می ‌توانند گزینه های ایده آلی باشند.

تأسیسات

 در پنجمین مرحله از چک لیست مراحل ساخت ساختمان، سازنده می ‌بایست به دنبال تأسیسات ساختمان برود. این مرحله گرچه به استحکام سازه ارتباط ندارد، اما اهمیت آن از بخش‌ های قبل کمتر نیست. زیرا یک ساختمان خوب، می ‌بایست برای ساکنانش محیطی امن، آرام و قابل استفاده را به ارمغان آورد. در این مرحله، لوله ‌کشی آب، فاضلاب، گاز و برق انجام خواهد شد. همچنین، شبکه آب ‌رسانی آتش ‌نشانی نیز در همین مرحله تعبیه می ‌شود. چنانچه برای ساختمان خود آسانسور در نظر گرفته بشید، آهن کشی آن در همین مرحله انجام خواهد گرفت.

نازک کاری داخل ساختمان و نمای بیرون

 مراحل ساخت ساختمان، با انجام بخش ‌های مختلف این مرحله پایان می یابد. نمای بیرونی ساختمان از جنس آجر، سنگ، کامپوزیت یا سایر متریال‌های موجود است. در داخل ساختمان هم، بخش‌ زیادی از دیوار و سقف، معمولا گچ‌ کاری می ‌شوند. در بعضی از اتاق‌ ها می توان از کاغذ دیواری نیز استفاده کرد. یکی از مصالحی که عموماً برای زیبا سازی نمای داخلی ساختمان به کار می ‌رود، کاشی و سرامیک است.

اجرای دکوراسیون داخلی

 آخرین مرحله از چک لیست مراحل ساخت ساختمان، اجرای دکوراسیون داخلی می باشد. دکوراسیون داخلی ساختمان خود به چند گروه فعالیت طبقه بندی می شود. از جمله؛

اجرای کابینت آشپزخانه

 ساخت کابینت آشپزخانه و کابینت حمام یکی از آخرین مراحل در اجرای دکوراسیون داخلی یک ساختمان به شمار می رود. برای اجرای کابینت شما گزینه های متفاوتی از دو سبک دکوراسیون سنتی و دکوراسیون مدرن را پیش رو دارید که با توجه به دکوراسیون داخلی ساختمان خود می توانید یکی از مدل های آنها را انتخاب کنید.

 نصب کابین آسانسور

نصب کردن کابین آسانسور به عنوان یکی دیگر از فازهای نازک کاری و مراحل انتهایی ساختمان به حساب می آید. انتخاب کابین و پنل و تجهیزات مربوط به آسانسور معمولا با توجه به تعداد افراد  و حجم تردد طراحی شده در ساختمان صورت می گیرد.

مزایای استفاده از چک لیست مراحل ساخت ساختمان

 چک لیست های یک ساختمان دارای مزایای زیادی هستند. از جمله؛

  •  کم شدن درصد خطا و اشتباه به خصوص در پروژه های بزرگ و پیچیده
  • افزایش کیفیت کار به خاطر انجام صحیح تمام مراحل و وظایف
  • جلوگیری از هدر رفتن زمان و کاهش هزینه ساختمان سازی به دلیل جلوگیری از بروز خطا
  • ارتقای ایمنی ساختمان به سبب نظارت بر تمام نکات امنیتی

جمع بندی

در این مقاله به بررسی و راهنمای کامل مراحل ساخت ساختمان پرداختیم. همان طور که اشاره شد، چک لیست مراحل ساخت ساختمان، یک ابزار مدیریتی است که برای مطمئن شدن از انجام صحیح کارها به کار گرفته می شود. با در اختیار داشتن چک لیست مراحل ساخت ساختمان، درصد بروز اشتباه کاهش می باید و ساختمانی ایمن و باکیفیت برای ساکنین آن فراهم خواهید کرد. اکنون که به پایان مقاله رسیده ایم، امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید واقع شده باشد.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات دکوراسیون داخلی، معماری داخلی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌