همه چیز در مورد نمک صنعتی

همه چیز در مورد نمک صنعتی

کشور ایران یکی از ده کشور بزرگ و برتر در زمینه تولید نمک صنعتی محسوب می شود. این نمک ها همانطور که از نامشان پیداست صنعتی هستند و در صنایع گوناگون به عنوان ماده اولیه به کار گرفته می شوند. البته این موضوع را به خاطر داشته باشید که نمک های صنعتی هیچگاه به طور مستقیم مورد استفاده قرار نمی گیرند. اما کاربرد آنها به گونه ای است که در بیشتر صنایع مختلف به عنوان ماده اولیه مصرف می شوند و استفاده از آنها اهمیت بالایی دارد. در ادامه این مقاله از سامانه ملی مناقصات هزاره شما را به طور کامل با این نوع نمک و انواع آن و همچنین کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

نمک صنعتی چیست؟

 نمک صنعتی در ابتدا به شکل سنگ نمک از معادن استخراج می شود. سپس، سنگ نمک به کارخانجات انتقال داده می شود تا درجه خلوص آن مورد ارزیابی قرار گیرد. بزرگترین معادن نمک در کشور ما در استان هایی همچون؛ سمنان، قم و شیراز واقع شده است. همانطور که متوجه شدید نمک های صنعتی به عنوان نمک خوراکی مورد استفاده قرار نمی گیرند؛ این نمک ها از درجه خلوص پایین تری برخوردار هستند و به صورت تصفیه نشده می باشند. به همین خاطر نمی توان بدون تصفیه کردن، از آنها استفاده کرد؛ چون که مصرف نمک تصفیه نشده با خلوص پایین برای سلامتی انسان به شدت زیان آور است.

انواع نمک صنعتی

نمک صنعتی در انواع و گریدهای گوناگون ساخته و مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مهمترین انواع نمک های صنعتی شامل؛ نمک شکری، نمک شیلاتی، نمک نخودی، نمک صدفی، نمک پودری، نمک جاده و نمک حفاری است. در ادامه به بررسی برخی از انواع مختلف آن می پردازیم.

نمک صدفی صنعتی

نمک صدفی یکی از انواع نمک صنعتی است که در دو نوع مش ۱۲۰ و ۱۳۰ قابل عرضه می باشد. این نوع نمک صدفی صنعتی به صورت پودر‌مانند بوده و از دانه های ریزی برخوردار هستند. به دلیل این که این نمک، درخشندگی و شفافیت بالایی دارد به نمک مرواریدی و نمک صدفی معروف است.

نمک شکری صنعتی ۱۱۰

نمک شکری صنعتی ۱۱۰، به علت شباهت ظاهری که به دانه های شکر دارد به این اسم، نام گذاری شده است. این نوع نمک صنعتی، در دو نوع دانه درشت و دانه ریز تولید و در صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. نمک شکری که به نمک حفاری نیز معروف است به خاطر کلوخ نشدن در صورت تجمع، از محبوبیت و فروش بالایی برخوردار است.

نمک شیلاتی صنعتی

 یکی دیگر از انواع نمک صنعتی، نمک شیلاتی است. این نوع نمک که با نام دیگر نمک نخودی نیز شناخته می شود از دانه های نسبتاً بزرگ تری تشکیل شده است. هر یک از دانه ها، دارای اندازه بین ۵ تا ۱۰ میلی متری هستند که تقریبا اندازه ای شبیه به دانه نخود دارند. بیشترین مصرف نمک شیلاتی همان طور که از نام آن پیداست، در صنایع شیلات و پرورش آبزیان است.

نمک نرم صنعتی

 نمک نرم صنعتی به نمک پودری نیز معروف است. از لحاظ فیزیکی این نوع نمک صنعتی، به صورت پودری بوده و به نمک طعام شباهت زیادی دارد. نمک نرم صنعتی، به خاطر دانه های بسیار ریزی که دارد از جذب رطوبت بالایی نیز برخوردار می باشد. کلوخه شدن از ویژگی مهم این نوع نمک است که در برف روبی و از بین بردن یخبندان های جاده ای بیشترین کاربرد را دارد.

کاربرد نمک صنعتی

 استفاده از نمک صنعتی در صنایع به عنوان ماده اولیه از اهمیت زیادی برخوردار است؛ زیرا ویژگی ها و خواص این نمک باعث می شود تا یک سری خاصیت به محصولات تولید شده از آن داده شود. اما بهتر است که بدانیم این نمک در کدام صنایع مورد استفاده قرار می گیرد؟

از مهم ترین کاربرد نمک صنعتی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

صنایع شیمیایی و داروسازی

 مهم ترین کاربرد نمک صنعتی در زمینه تولید انواع مواد شیمیایی و دارویی است. در تهیه و تولید گاز کلر، سود سوزآور، سولفات سدیم، سدیم مایع، اسید هیدروکلریک و کربنات سدیم از نمک های صنعتی استفاده می شود.

مواد شوینده و بهداشتی

 نمک صنعتی در تهیه و تولید مواد شوینده و بهداشتی نیز نقش بسیار موثری دارد. خواص و ویژگی های موجود در این نوع نمک باعث می شود تا قدرت پاک کنندگی و تمیز کنندگی مواد شوینده دو چندان شود. همچنین ویژگی هایی که این نمک به مواد شوینده و بهداشتی می دهد باعث می شود تا قدرت حلالیت این مواد در آب افزایش یابد.

دامداری و دامپروری

 یکی دیگر از کاربردهای سنگ نمک صنعتی استفاده از آن به عنوان سنگ نمک دامی است. بعد از استخراج سنگ نمک از معادن، این سنگ ها به تکه های کوچکتری خرد و تبدیل می شوند. سپس از این تکه های کوچک تر شده به عنوان خوراک دام و طیور و همچنین برای رعایت بهداشت دام به کار گرفته می شود.

 نمک صنعتی در دامداری

استفاده در شیلات

 از دیگر کاربردهای نمک صنعتی مرتبط با صنعت شیلات و پرورش ماهی است. استفاده از سنگ نمک های صنعتی به منظور تمیز و ضدعفونی نگه داشتن آبی که ماهی ها در آن قرار دارند بسیار مهم است. این سنگ نمک ها برای ماهی ها هیچ گونه ضرری ندارند و از خواص ضد انگلی و ضد قارچی برخوردار هستند.

 استفاده در راهداری

 از نمک صنعتی به عنوان ضد یخ در جاده ها و اتوبان ها استفاده می شود. در بسیاری از شهرها در فصول سرد سال بارندگی های شدید جاده را به شدت لغزنده می کند. از این نمک های صنعتی برای جلوگیری از لغزندگی و یخ زدگی جاده استفاده می کنند.

استفاده در صنعت چرم سازی

از نمک های صنعتی جهت دباغی کردن پوست چرم نیز استفاده می شود. این نمک ها را به دانه بندی های مختلفی تبدیل نموده و سپس از آن به منظور نگهداری و فرآوری پوست چرم استفاده می کنند.

صنایع تولید انرژی

 در فرایند تولید انرژی خورشیدی از نمک صنعتی استفاده می گردد. انجام برخی از واکنش های شیمیایی در هنگام تولید انرژی خورشیدی نیاز به ترکیبات سدیم دار چون نمک های صنعت می باشد.

استفاده در تصفیه آب و فاضلاب

از دیگر کاربردهای مهم نمک های صنعتی باید به تصفیه آب و فاضلاب اشاره نمود. این نمک ها به علت خاصیت ضد باکتریایی که دارند، برای تصفیه آب مورد استفاده قرار می گیرند.

جمع بندی

 بدون تردید نمک های صنعتی با خاصیت شیمیایی منحصر به فرد خود، جزء پرکاربرد ‌ترین ماده با پایه معدنی به حساب می آید. در این مقاله سعی کرده ایم تا شما را با نمک صنعتی بیشتر آشنا نموده و به طور مفصل به انواع و کاربرد های آن اشاره کنیم. امیدواریم به اطلاعات جامع و مفیدی در این زمینه دست پیدا کرده باشید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات مواد معدنی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌