گرانترین تجهیزات نظامی ایران

گرانترین تجهیزات نظامی ایران

هر ساله محصولات نظامی مختلفی توسط کشورهای صاحب فناوری عرضه می شود. این در شرایطی است که شاید مدت ها بعد از طراحی و بکارگیری این تسلیحات از وجود آنها مطلع شویم؛ زیرا بسیاری از پروژه های نظامی فوق محرمانه هستند. در این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده هزاره فهرستی از قدرتمندترین و گرانترین تجهیزات نظامی ایران از جمله؛ هواپیما ها، پهپادها، تانک ها و دیگر تجهیزات و تسلیحات نظامی ارائه شده است.

سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳

موشک باور ۳۷۳، به عنوان دور بردترین سامانه موشکی پدافند هوایی نیروهای مسلح ایران شناخته می شود. این موشک، دستاوردی مهم و راهبردی در حیطه سامانه‌ های پدافند هوایی کشورمان به شمار می رود. این سامانه دفاع هوایی جهت درگیری با اهداف هوایی متخاصم در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر طراحی شده است. این پدافند هوایی را می توان به راحتی برای پرتاب آماده نمود. این موشک دارای ویژگی ضد رادارگریزی است که به آن، این قابلیت را می دهد که اهداف پنهان با سطح مقطع راداری بسیار کم را شناسایی کند. این سامانه برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ رونمایی شد و بعدها در سال ۱۳۹۸ به نیروی پدافند هوایی ارتش ایران پیوست. وزارت دفاع ایران از موشک ارتقا یافته سامانه پدافندی باور-۳۷۳ با نام صیاد-۴ بی رونمایی کرد. با این به روز رسانی، حدود ۳۰۰ کیلومتر به برد این پدافند هوایی افزوده شد. قیمت تقریبی این سامانه ۳۰۰ میلیون دلار است.

ناوشکن جماران

ناو شکن جماران اولین نمونه از کشتی ‌های جنگی کلاس موج ساخت ایران است که به عنوان یکی از مجهزترین و گرانترین تجهیزات نظامی ایران شناخته شده است. این ناو شکن به موشک ‌های ضدکشتی و سطح‌ به ‌هوا، اژدر انداز، توپ پدافندی، ابزار ناوبری الکترونیکی نوین و امکانات جنگ الکترونیک مجهز است. این کشتی گرانقیمت دارای طول ۹۴ متر، ظرفیت ۱۴۲۰ تن و سرعت ۵۶ کیلومتر بر ساعت است. همچنین، این ناو شکن توانایی حمل ۱۴۰ ملوان و حمل بالگرد و سوخت‌ گیری آن‌ ها را نیز دارد. این کشتی در ایران با به‌ کارگیری قطعات داخلی و خارجی و همکاری ۱۲۰ دانشگاه ایرانی طراحی و ساخته شده‌ است. قیمت تقریبی این کشتی حدود ۲۰۰ میلیون دلار است.

زیردریایی فاتح

زیردریایی کاملا بومی فاتح که اولین زیردریایی نیمه سنگین ایرانی به حساب می آید دارای ۵۲۷ تن وزن و ۴۱۲ هزار قطعه و نتیجه ۴ میلیون و ۲۰۲ هزار نفر تلاش متخصصان و دانشمندان سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با همکاری نیروی دریایی ارتش، دانشگاه ‌ها و مراکز دانش بنیان است که پس از رونمایی در اختیار ناوگان جنوب نیروی دریایی ارتش کشور قرار گرفت.

این زیردریایی غول پیکر، توان ماندن در دریا به مدت ۳۵ روز، در عمق بیش از ۲۰۰ متری را دارد و با موتور‌های توربو ژنراتور خود سرعتی بین ۱۱ تا ۱۴ نات را تولید می‌کند؛ این زیردریایی با برخورداری از ۱۲ نوع سونار مختلف شامل انواع فعال (اکتیو) و غیرفعال (پسیو) امکان پویش محیط اطراف خود را داشته و می‌تواند عمق، سرعت و صوت را تشخیص داده و حتی برضد نیرو‌های غواص دشمن نیز به ‌طور مؤثر عمل کند. علاوه برآن، با سیستم ESM طراحی شده در این زیردریایی، فاتح می ‌تواند کار تشخیص، شناسایی و جهت ‌یابی انواع امواج رادار و سیگنال‌ های مخابراتی منتشر شده از کشتی ‌ها، هواگردها، زیردریایی‌ ها و سایر منابع را به بهترین صورت انجام دهد. همچنین با کمک این سامانه می توان آماده دفاع از خود یا تدارک یک درگیری و یا پشتیبانی اطلاعاتی از شناور‌های خودی در صحنه نبرد شد. قیمت تقریبی این زیردریایی، ۱۰۰ میلیون دلار می باشد.

هواپیمای جنگنده قاهر ۳۱۳

یکی دیگر از گرانترین تجهیزات نظامی ایران، هواپیمای جنگنده قاهر۳۱۳ می باشد. هواپیمای قاهر، یک جنگنده جت دو موتوره و تک ‌سرنشینه با دو ورودی هوا در دو طرف کابین خلبان و دو خروجی است. طول این هواپیمای جنگنده تقریباً ۱۴ متر و فاصله دو نوک بال آن تقریباً ۸ متر تخمین زده می‌ شود. این جنگنده دارای قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی هواپیمای قاهر۳۱۳ می ‌باشد. علاوه بر این، گفته شده که این جنگنده ایرانی قادر است، ۴ موشک هوا به هوا کوتاه برد را در محفظه داخلی خود جای دهد. قیمت این هواپیمای نظامی به ۴۰ میلیون دلار می رسد.

جنگنده قاهر 313

بالگرد تهاجمی شاهد ۲۸۵

شاهد ۲۸۵، نوعی بالگرد سبک در رده تهاجمی- شناسایی است که نتیجه ساخت شرکت صنایع هواپیماسازی ایران است. این بالگرد دارای وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم است و در سال ۱۳۹۰ از آن رونمایی شده است. این نوع تجهیز نظامی با یک برجک مجهز به تیربار پی‌کا در دماغه و لانچرهای شلیک راکت و موشک ضد زره بال‌چه ‌های دو طرف بالگرد مسلح شده ‌است. قیمت این بالگرد تهاجمی، ۱۵ میلیون دلار است.

موشک بالستیک ذوالفقار

موشک بالستیک ذوالفقار، یکی دیگر از گرانترین تجهیزات نظامی ایران است. بالستیک ذوالفقار، یک موشک کوتاه برد بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه زن، دارای قابلیت ضد جمینگ است؛ به این معناست که با استفاده از سیگنال ‌های الکترونیکی از مسیر خود منحرف نمی‌ شود. از جمله مشخصات بارز این موشک نظامی می‌ توان به سکوی پرتاب متحرک، رادارگریزی، قابلیت نقطه ‌زنی و سبک بودن آن اشاره نمود که با حالت پرتاب مایل، اهداف خود را تا فاصله ۷۰۰ کیلومتری نابود می ‌کند. قیمت تقریبی این نوع تجهیز نظامی ۵ میلیون دلار می باشد.

موشک بالستیک ذوالفقار

تانک زرهی کرار

تانک زرهی کرار، یکی دیگر از گرانترین تجهیزات نظامی ایران است که در ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ از آن رونمایی شد. این تانک دارای سیستم کنترل آتش الکترو اپتیکی، فاصله ‌یاب لیزری، کامپیوتر بالستیک است و می‌تواند در روز یا شب به سمت اهداف ثابت و متحرک شلیک کند. از قابلیت های مهم این تانک نظامی می توان به عبور از مناطق صعب العبور، گودال، رودخانه و حرکت در زیر آب اشاره نمود. همچنین، این سلاح نظامی مجهز به سامانه ناوبری و نمایش آن برای راننده تانک است؛ این تانک قدرتمند دارای سامانه اتوماسیون تیربار به منظور شلیک از داخل دهلیز جنگی در شرایط مختلف است. کرار به حفاظت زرهی مقاوم در مقابل انواع سلاح ‌های ضد زره مجهز شده است و با استتار در برابر انواع سلاح‌ های ضد زره محافظت می ‌شود. قیمت این تجهیز نظامی، ۴ میلیون دلار است.

موشک کروز سومر

موشک سومار یکی دیگر از گرانترین تجهیزات نظامی ایران است که خود به مدل ‌های مختلفی تقسیم ‌بندی می‌ شود. این موشک نمونه تکامل یافته موشک مشکات است و با الهام از موشک «KH-55» روسیه در سال ۱۳۹۳ ساخته شده است. موشک ‌هایی که با این تکنولوژی ساخته شده ‌اند با نام سومار شناخته می ‌شوند. کروز سومار یک موشک قدرتمند با امکان پرتاب از سکوی زمینی است که از یک بوستر سوخت جامد جهت حمل کلاهک انفجاری ۴۱۰ کیلوگرمی استفاده می ‌کند. جثه کوچک این موشک به آن قدرت و قابلیت حرکت در ارتقاعات بسیار پایین را می ‌دهد؛ از این رو یک موشک رادارگریز محسوب می‌ شود. برد موشک سومار حدود ۷۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر بسته به نوع پیکربندی است که عدد کمتری نسبت به موشک مشکات با برد ۳۰۰۰ کیلومتر نشان می دهد. قیمت تقریبی این موشک، یک میلیون دلار می باشد.

جمع بندی

در این مقاله، مطالبی در رابطه با گرانترین تجهیزات نظامی ایران ارائه شد. امیدواریم که از مطالعه آن لذت برده باشید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات فرماندهی قرارگاه پشتیبانی ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌