معرفی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

آیا تاکنون این سؤال در ذهنتان مطرح شده که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا(SEC) چیست؟ در این مقاله از پایگاه مناقصات هزاره ما تلاش خود را نموده ایم که در رابطه با این سازمان دولتی مطالبی مفید ارائه نماییم. پس با ما همراه باشید.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (Securities and Exchange Commission)، یک نهاد دولتی مستقل در کشور آمریکا است که وظیفه نظارت و تنظیم بازارهای مالی این کشور را بر عهده دارد. این سازمان برای اولین بار در سال ۱۹۳۴، به دنبال بحران بزرگ اقتصادی و فروپاشی بازار سهام در سال ۱۹۲۹ راه اندازی شد. این کمیسیون با اعمال قوانینی که برای شفاف‌ سازی اطلاعات مالی و جلوگیری از تقلب طراحی شده‌ اند، به حفظ امنیت و اعتماد در بازار کمک می ‌کند. نقش این کمیسیون در ارزیابی و تصویب ارائه‌ های عمومی اوراق بهادار، نظارت بر فعالیت موسسات مالی و همچنین بررسی معاملات مشکوک حیاتی می باشد.

اصول اساسی کمیسیون SEC

 کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا سه وظیفه اصلی را به عنوان محور فعالیت‌ های خود تعیین نموده است. این وظایف که به عنوان اصول اساسی کمیسیون SEC به حساب می آیند، شامل:

حمایت از سرمایه گذاران

 اولویت اول کمیسیون SEC حمایت و محافظت از سرمایه گذاران در مقابل عواملی همچون؛ دستکاری بازار، افشای اطلاعات دروغ، کلاه برداری و هرگونه رفتار شیطنت آمیز در بازار است. این نهاد با قانون گذاری، پیگیری و مجازات خرابکاران و آموزش سرمایه گذاران سعی در تحقق بخشیدن به این اصل اساسی خود دارد.

حفظ سلامت و کارایی بازار

دومین اصل بنیادی SEC تضمین این مسئله است که بازار به صورت ایده آل و با شفافیت کامل در حال فعالیت است. به این معنا که از هرگونه دستکاری بازار به نفع عده ‌ای محدود جلوگیری شود، قیمت ‌ها واقعی باشند و تمامی فعالین بازار به سطح یکسانی به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

تسهیل جذب سرمایه

مجموع اقداماتی که به منظور دستیابی به دو اصل قبلی انجام می ‌شوند، باعث شده تا فضای سرمایه گذاری به فضایی قابل اعتماد و پایدار تبدیل شود. در واقع یکی از اهداف SEC این است که جذب سرمایه برای کمپانی ‌ها را تسهیل کند و با حفظ سلامت و شفافیت بازار این کار را انجام می ‌دهد. این کار باعث می ‌شود تا هم شرکت‌ ها و هم سرمایه گذاران بتوانند راحت ‌تر در این بازار فعالیت کنند و باعث رشد اقتصادی شوند.

هدف از راه اندازی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

به طور کلی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از پنج بخش تشکیل شده است. هدف کلیه این بخش ‌ها یکسان است و همه در جهت تفسیر و انجام اقدامات اجرایی در مورد قوانین اوراق بهادار، صدور قوانین جدید، نظارت بر مؤسسات اوراق بهادار و ایجاد هماهنگی مقررات میان سطوح مختلف دولت کار می‌ کنند. در ادامه به معرفی هر یک از بخش ها می پردازیم.

بخش امور مالی شرکت

در این بخش اطمینان حاصل می‌کند که اطلاعات با اهمیت (یعنی اطلاعات مربوط به چشم ‌انداز مالی شرکت یا قیمت سهام) به سرمایه ‌گذاران ارائه می ‌شود تا آن ‌ها بتوانند آگاهانه تصمیم بگیرند.

بخش تجارت و بازار

این کمیسیون در بخش تجارت و بازار استانداردهایی را به منظور ایجاد بازارهای منصفانه، منظم و کارآمد وضع می‌ کند.

بخش مدیریت سرمایه ‌گذاری

این بخش از کمیسیون SEC بر روی شرکت ‌های سرمایه‌ گذاری، محصولات و خدمات آن‌ ها و همچنین مشاوران سرمایه ‌گذاری ثبت ‌شده در دولت آمریکا نظارت می‌ کند.

بخش اجرا

مسئول اجرای قوانین و مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به پرونده ‌ها و دارایی ‌های شرکت ‌ها و سرمایه ‌گذاران رسیدگی می کند. سازمان SEC در چند سال گذشته و با توجه به افزایش سرمایه‌ گذاران رمز ارزی، به پرونده‌ های مرتبط با ارزهای دیجیتال توجه ویژه ‌ای نشان داده است.

 بخش تحلیل اقتصادی و ریسک

این بخش از کمیسیون، جزئیات مرتبط با نوسانات بازار، سود و زیان را تجزیه ‌و تحلیل و مدیریت می ‌کند. SEC مجاز است فقط دعاوی مطرح‌ شده توسط سرمایه‌ گذاران و شرکت ‌های خرد را در دادگاه فدرال و در مقابل قاضی اداری ارائه کند. مسئولیت پرونده ‌های جنایی در این بخش بر عهده سازمان‌ های مجری قانون در وزارت دادگستری است.

اهمیت SEC برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال

کمیسون بورس و اوراق بهادار آمریکا از چند جهت اهمیت فوق ‌العاده‌ ای برای سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال دارد. همانقدر که این کمیسیون می ‌تواند به نفع سرمایه گذاران عمل کند، از آن طرف دغدغه هایی نیز در زمینه عواقب دخالت SEC در بازار کریپتو وجود دارد که در اینجا به مزایا و معایب این نهاد برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال می‌ پردازیم:

 بورس و اوراق بهادار آمریکا

مزیت های SEC برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال دو مزیت مهم دارد، از جمله:

کاهش کلاهبرداری

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا اقدامات فریبکارانه در فضای کریپتو را شناسایی و پیگیری می‌ کند. برخورد قانونی SEC با خرابکاران باعث می ‌شود ریسک سرمایه گذاری در کریپتو کمتر شده و سرمایه گذاران با اطمینان خاطر و احساس امنیت بیشتری به سراغ این بازار بیایند.

افزایش شفافیت

 از آنجایی که شفافیت اطلاعات یکی از خواسته ‌های اصلی SEC از شرکت ‌ها است، شرکت‌ های کریپتو مجبور خواهند بود تا اطلاعات مورد نیاز را با شفافیت هرچه بیشتر در اختیار عموم قرار دهند. این اقدام باعث می ‌شود تا سرمایه گذاران با آگاهی بیشتری نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند و بتوانند راحت ‌تر پروژه‌ های معتبر و آینده‌ دار را شناسایی کنند.

معایب SEC برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال

همان طور که اشاره شد، کمیسیون اوراق بهادار آمریکا برای سرمایه گذاران ارز دیجیتال نگرانی هایی را نیز به وجود می آورند، از جمله:

ابهامات قانونی

 کمیسیون بورس و اوراق بهادار هنوز در حال توسعه و شکل دادن چهارچوب قانونی مورد نظر خود برای بازار کریپتو است. به همین دلیل هنوز کاملا مشخص نیست که چه شرکت ‌ها و ارزهای دیجیتالی ممکن است از نظر SEC غیرقانونی باشند. این ابهامات قانونی درباره آینده کریپتو و رابطه آن با SEC سبب سردرگمی سرمایه گذاران شده است.

کاهش گزینه ‌های سرمایه گذاری

اقدامات آتی SEC می ‌تواند باعث محدود شدن گزینه ‌های سرمایه گذاری در کریپتو شود. به عنوان مثال؛ اگر کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده یک توکن خاص را به عنوان اوراق بهادار شناسایی کند، آن وقت نحوه فروش آن توکن و میزان دسترسی به آن برای کاربران محدود خواهد شد؛ چون که توزیع این توکن باید تحت قوانین SEC انجام شود. در نتیجه پیش بینی می ‌شود که SEC باعث کاهش تنوع گزینه ‌های سرمایه گذاری برای کاربران در سراسر جهان خواهد شد.

جمع بندی

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا که با نام SEC شناخته می ‌شود، یک نهاد نظارتی است که وظیفه محافظت از سرمایه گذاران و نظارت بر سلامت بازار را بر عهده دارد. در این مطلب سعی خود را نمودیم که مطالبی مفید و جامع را در اختیارتان قرار دهیم. امیدواریم که از مطالعه مطالب ارائه شده بهره کافی را برده باشید.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌