همه چیز درباره نحوه محاسبه شارژ ساختمان

شارژ ساختمان

امروزه مردم با مفاهیمی مانند آپارتمان نشینی و شهرک نشینی آشنایی دارند؛ اما هنوز هم بین ساکنان ساختمان بحث و اختلاف هایی بر سر میزان و چگونگی پرداخت شارژ ساختمان وجود دارد. با ما در ادامه این مقاله از سامانه مناقصات هزاره همراه باشید تا هر آنچه که باید در مورد شارژ ساختمان و نحوه محاسبه آن بدانید را برای شما شرح دهیم.

شارژ ساختمان چیست؟

در هر مجتمع مسکونی هزینه ‌های مشترکی وجود دارد که تمامی ساکنان مجتمع می بایست سهم خود را از آن پرداخت نمایند که در اصطلاح شارژ ساختمان گفته می‌ شود. میزان این هزینه‌ های مشترک بر مبنای نوع مجتمع مسکونی و امکانات ارائه شده در آن مشخص می ‌شودکه به صورت ماهیانه باید پرداخت شود. این موضوع با توجه به قوانین وصول شارژ در قانون تملک آپارتمان ‌ها که در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسیده، در نظر گرفته می‌ شود و باید در قسمت مدیریت شارژ ساختمان پرداخت گردد.

اگر واحدی شارژ ساختمان خود را پرداخت نکرد، چاره چیست؟

 پرداخت حق شارژ آپارتمانی که در آن زندگی می کنید، قبل از اینکه یک امر توافقی باشد، یک امر قانونی است؛ یعنی مشکلات مرتبط با آن از طریق حقوقی قابل پیگیری هستند. مطابق قوانین شارژ ساختمان در ماده ۱۰ قانون تملک آپارتمان ‌ها، چنانچه که واحدی از پرداخت شارژ ماهیانه سر باز زد، هیئت مدیره می ‌تواند با پر کردن اظهارنامه مبنی بر عدم پرداخت حق ماهیانه و درج مبلغ بدهی به طور حقوقی درخواست پرداخت شارژ کند.

در صورتی که فرد بدهکار باز هم بدهی خود را پرداخت نکرد، هیئت مدیره می ‌تواند به مراجع قضایی شکایت کند و دادگاه ‌ها ملزم هستند که به این دسته از پرونده‌ ها بصورت سریع و خارج از نوبت رسیدگی کنند. بر اساس حکم دادگاه و قوانین وصول شارژ آپارتمان، تا هنگامی که فرد به عدم پرداخت حق شارژ ماهیانه ادامه دهد، از هرگونه استفاده از امکانات عمومی مجتمع محروم خواهد بود.

نحوه محاسبه شارژ ساختمان

 روش های تعیین شارژ ساختمان و نحوه محاسبه آن متنوع بوده و با توجه به تصمیم مالکان واحدهای ساختمانی تعیین خواهد شد. هر یک از این روش ‌ها فرمولی متفاوتی دارند که در ادامه معروف ‌ترین آن ‌ها عنوان شده و چگونگی محاسبه آن ‌ها بررسی می ‌شود؛

شارژ ثابت ساختمان

 در هنگام محاسبه شارژ ساختمان به صورت ثابت، برای هر یک از واحدها و به صورت یکسان، یک مبلغ ثابت به عنوان شارژ در نظر گرفته می ‌شود. به عنوان مثال؛ کلیه واحدها، هر کدام ماهیانه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را پرداخت می‌ کنند. شارژ ثابت کمترین پیچیدگی را در هنگام محاسبه داشته و برای ساختمان ‌های مسکونی، تجاری و اداری که واحدهایی با متراژ برابر دارند، بسیار مناسب خواهد بود.

شارژ واحدی ساختمان

 در شارژ واحدی، بر اساس تعداد واحدهای ساختمان، میزان شارژ محاسبه خواهد شد. این مدل از محاسبه شارژ ساختمان برای مجتمع ‌های مسکونی، تجاری و اداری که واحدهای متفاوت از هم دارند، مناسب است. برای مثال واحدهای دو خوابه مبلغ شارژ کمتری به نسبت واحدهای سه خوابه و بزرگتر پرداخت می‌ کنند و در صورت دارا بودن انباری و پارکینگ، به این مبلغ اضافه خواهد شد. همچنین مجتمع‌ هایی که سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی نداشته و کنتورهای آب، برق و گاز هر واحد به صورت مستقل است، سیستم شارژ واحدی می ‌تواند مناسب باشد.

شارژ متراژی ساختمان

قوانین پرداخت شارژ ساختمان به صورت متراژی مانند شارژ واحدی بوده و برای موارد مشابه مورد استفاده قرار می گیرد. مبلغ و میزان شارژ هر واحد براساس متراژ آن مشخص می ‌شود. در بیشتر مجتمع ‌هایی که از روش متراژی برای تعیین شارژ استفاده می ‌شود، سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی بوده است.

شارژ ساختمان

شارژ نفری ساختمان

 در این روش، با توجه به تعداد افرادی که در هر واحد از ساختمان سکونت دارند، مقدار مبلغ شارژ نیز تعیین می ‌شود. در ساختمان ‌هایی که از سیستم آب مشترک برخوردارند، استفاده از این روش کاملاً مناسب بوده و به ازای هر نفر مبلغی تعیین شده و در نهایت میزان شارژ برای هر واحد مشخص خواهد شد.

شارژ نفر متراژی

 در این مدل از محاسبه شارژ ساختمان، روش‌های شارژ نفری و شارژ متراژی ترکیب می‌ شوند؛ بدین معنا که برای تعیین شارژ باید متراژ و تعداد نفرات به طور همزمان در نظر گرفته شوند. مثلا؛ در یک مجتمع به ازای هر نفر ۵۰ هزار تومان و به ازای هر متر مربع، مبلغ ۲ هزار تومان برای شارژ در نظر گرفته می‌ شود. در این صورت یک واحد ۱۰۰ متری با دو نفر ساکن در آن، بایستی ۳۰۰ هزار تومان شارژ ماهیانه پرداخت کنند. این روش معمولا برای مجتمع ‌هایی با سیستم آب مشترک، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی و متراژ متفاوت به کار گرفته می شود.

شارژ ساختمان بر اساس تسهیم هزینه ‌های مجتمع

 در این روش بر اساس قوانین پرداخت شارژ آپارتمان، تمامی هزینه ‌های مربوط به یک مجتمع به طور کامل محاسبه شده و سپس سهم هر واحد با توجه به روش ‌های گفته شده، به عنوان مبلغ شارژ به ساکنین اعلام می گردد. هزینه ‌های مربوط به آب، برق، گاز، سیستم گرمایش و سرمایش و … جزو این هزینه ‌ها به حساب می ‌آید. متداول ترین مدل برای تقسیم هزینه‌ های آب مشترک به صورت نفری بوده و برای هزینه‌ های گاز، متراژ واحد در نظر گرفته می ‌شود.

تعیین شارژ ساختمان به روش ترکیبی

 روش ترکیبی به عنوان عادلانه ‌ترین روش برای محاسبه میزان شارژ هر یک از واحدهای ساختمانی در نظر گرفته می ‌شود. در این روش‌، هزینه‌ های ثابت همچون؛ هزینه ‌های سرایداری، نگهبان و … که عمدتاً در طول سال ثابت هستند، به طور برابر بین تمامی واحدها تقسیم خواهد شد. سپس دیگر هزینه ‌ها به صورت نسبی در نظر گرفته شده و به روش تسهیم هزینه محاسبه می‌ گردد و در نهایت میزان سهم هر یک از واحدها به آن ‌ها اعلام می ‌شود. البته این روش دارای محاسبات پیچیده‌ ای بوده و کمتر مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

شارژ ساختمان شامل چیست؟

با توجه به ماده ۲۸ قانون تملک آپارتمان ‌ها، شارژ ساختمان باید صرف هزینه ‌های موارد زیر شود:

  • هزینه های مربوط به سرایدار
  • هزینه‌ آب، برق و گاز مشترک
  • هزینه مربوط به‌ تعمیرات و نگهداری از بخش ‌های عمومی آپارتمان
  • هزینه‌ نگهداری از گیاهان در محوطه‌ عمومی و رسیدگی به باغچه
  •  هزینه‌ اقلام مورد نیاز جهت استفاده در قسمت های عمومی (مانند؛ تجهیزات نظافت، تجهیزات الکتریکی و…)

تشخیص این موارد و دیگر موارد بر عهده‌ی هیئت مدیره خواهد بود. در صورتی که ساکنان هر واحد به هر نحوی به بخش عمومی خسارت وارد کنند، جبران این خسارت باید از هزینه‌ شخصی آن واحد دریافت گردد و در این مورد مبلغ شارژ مورد استفاده مدنظر قرار نخواهد گرفت.

قانون شارژ آپارتمان خالی

با توجه به ماده ۴ قانون پرداخت شارژ ساختمان، واحدهایی که مورد استفاده قرار نمی‌ گیرند و هیچ‌ کس در آن‌ ها ساکن نیست، مالک از پرداخت هزینه ‌های مشترک معاف هستند. اما همه واحدها حتی واحدهای خالی از سکنه در یک مجتمع آپارتمانی ملزم هستند که هزینه تعمیرات اساسی ساختمان اعم از تعمیر موتور آسانسور، ایزوگام پشت بام،‌ حقوق سرایدار، تعمیر موتورخانه و … را پرداخت کنند.

جمع بندی

شارژ ساختمان و نحوه محاسبه آن، همواره با چالش ‌هایی همراه بوده و درگیری‌ های بسیاری در رابطه با این موضوع به وجود آمده است. برای جلوگیری از این اتفاقات، بهتر است که درباره این موضوع بیشتر بدانید، با قوانین و نحوه محاسبه آن آشنا شوید و از نکته ‌های این مقاله استفاده کنید. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید و کارساز باشد.

پیشنهاد مطالعه: جهت اطلاع از خدمات «مناقصات پیمانکاری» به پایگاه اطلاع رسانی هزاره مراجعه کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌