نحوه محاسبه قیمت حواله خودرو چگونه است؟ + نکات خرید و فروش

حواله خودرو

بررسی نحوه محاسبه قیمت حواله خودرو

فرقی نمی‌کند قصد خرید یا فروش حواله ماشین را داشته باشید، در هر دو معامله سود فراوانی می‌کنید؛ البته کسب این سود فقط با شناخت نحوه قیمت گذاری حواله خودرو امکان‌پذیر است. چه به‌عنوان خریدار و چه فروشنده، برای معامله‌ای موفق و بدون ریسک باید با عوامل تاثیرگذار روی قیمت حواله‌ها مانند زمان تحویل و اختلاف قیمت بازار و کارخانه ماشین آشنا باشید. در این مقاله این عوامل را بررسی می‌کنیم، همچنین نکته‌ها و ترفندهای ضروری معامله حواله را به شما می‌گوییم. در نهایت با اطمینان و آگاهی کامل وارد این معامله پرسود می‌شوید.

نحوه محاسبه قیمت حواله خودرو براساس موعد تحویل و مدل ماشین

حواله در واقع سند مالکیت مشروط ماشین است که به خریدار اجازه می‌دهد پس از تکمیل پرداخت‌ها، اتومبیل خود را از کارخانه تحویل بگیرد. این سند بعد از برنده شدن در قرعه‌کشی‌ها یا طرح‌های ویژه فروش کارخانه‌ها، پس از واریز پیش‌پرداخت اولیه صادر می‌شود. قیمت ماشین‌های حواله‌ای کمتر از بازار آزاد است؛ زیرا این قیمت توسط کارخانه سازنده تعیین می‌شود. باتوجه‌به قیمت کمتر، خریدوفروش حواله، معامله‌ای پرسود هم برای فروشنده و هم خریدار است. اگر نمی‌خواهید همه مبلغ ماشین را یک‌جا پرداخت کنید، حواله آن را بخرید.

علاوه‌بر حواله، خرید اقساطی نیز یکی دیگر از راه‌های تهیه اتومبیل با قیمت اولیه پایین‌تر است. بسیاری از شرکت‌های تولیدی یا واردکنندگان، ماشین‌ها را با شرایط اقساطی می‌فروشند. با این روش شما خودرو مدنظرتان را پس از پرداخت مبلغی کم (به‌عنوان پیش‌پرداخت) تحویل می‌گیرید و باقی‌مانده را در اقساط منعطف می‌پردازید. برای مثال، اگر از شرایط اقساطی نمایندگی نامی خودرو برای خرید یک نیسان سیلفی استفاده کنید، نیازی به پرداخت همه مبلغ به‌صورت یک‌جا نیست. اگر بخواهید حواله ماشین خود را بفروشید (یا حتی حواله خودرو بخرید) باید بدانید که قیمت این سند به عواملی که در ادامه بررسی می‌کنیم، بستگی دارد.

زمان تحویل نزدیک‌تر خودرو رابطه مستقیم با افزایش قیمت حواله دارد!

زمان تحویل ماشین یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی قیمت حواله است؛ بدون شک حواله‌ خودروهایی که زودتر تحویل داده می‌شوند، تقاضای بیشتری دارند. این موضوع باعث افزایش قیمت این حواله‌ها می‌شود. اگر دو حواله برای یک ماشین یکسان، یکی با تحویل سه ماهه و دیگری با تحویل یک ساله داشته باشیم، حواله سه ماهه قیمت بالاتر دارد. بااین‌حال معمولا زمان تحویل ماشین‌های اقساطی کوتاه‌تر از خودروهای حواله‌ای است. برای مثال، اگر با طرح‌های اقساطی فروش فوری بهمن خودرو ماشین بخرید، خودرو خود را به‌سرعت و در مدت‌زمانی کوتاه‌ تحویل می‌گیرید.

تفاوت قیمت بازار و کارخانه؛ عامل کلیدی در قیمت‌گذاری حواله‌ها

اگر می‌خواهید حواله ماشین بخرید باید به اختلاف قیمت کارخانه و قیمت بازار آزاد در همان روز توجه کنید؛ برای مثال، اگر قیمت خودرویی در کارخانه ۶۰۰ میلیون تومان و در بازار آزاد ۸۰۰ میلیون تومان باشد؛ این اختلاف ۲۰۰ میلیونی، نشان‌دهنده ارزش بالای حواله است. در مواردی که اختلاف قیمت کم است، مثلا قیمت ماشین در نمایندگی ۶۰۰ میلیون و در بازار آزاد ۶۵۰ میلیون باشد، حواله با قیمت کمتری فروخته می‌شود. تفاوت قیمت بازار و کارخانه خصوصاً در شرایطی که عرضه محدود و تقاضا بالا باشد، بیشتر به چشم می‌آید.

احتمال افزایش قیمت ماشین در نمایندگی یا کارخانه بر ارزش حواله تاثیر دارد

اگر احتمال افزایش قیمت ماشینی در کارخانه یا نمایندگی وجود داشته باشد، قیمت حواله نیز به‌طورمستقیم افزایش پیدا می‌کند. این موضوع معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که نهادهای مرتبط با صنعت خودروسازی یا واردات ماشین (مانند وزارت صمت) برای افزایش قیمت اتومبیل‌ها تصمیم‌هایی می‌گیرند. برای مثال، فرض کنید وزارت صمت اعلام کند که قیمت کارخانه‌ خودرو پژو ۲۰۷ به دلیل افزایش قیمت قطعه‌ها، در ماه‌های آینده ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت. در چنین شرایطی، خریداران به خرید حواله این ماشین روی می‌آورند؛ زیرا می‌دانند که با خرید حواله با قیمت فعلی، در زمان تحویل اتومبیل سود بیشتری می‌کنند. این تمایل به خرید، باعث افزایش قیمت حواله می‌شود.

نوع و مدل خودرو تعیین‌کننده قیمت حواله آن هستند

نوع و مدل خودرو یکی‌دیگر از عوامل مهم و تأثیرگذار در قیمت‌گذاری حواله هستند؛ هر چه ماشین پرطرفدارتر و مدل آن جدیدتر باشد، حواله آن نیز ارزش بیشتری پیدا می‌کند. خودروهای پرطرفدار معمولاً تقاضای بیشتری در بازار دارند؛ بنابراین خریداران حاضرند مبلغ بیشتری برای دریافت حواله این مدل‌ها بپردازند.

قیمت بالاتر خودرو در بازار، ارزش حواله بیشتر

قیمت روز خودرو در بازار آزاد، به‌عنوان شاخص کلیدی تعیین قیمت حواله آن در نظر گرفته می‌شود. تغییر قیمت ماشین در بازار آزاد روی ارزش حواله تاثیر می‌گذارد؛ در واقع حواله بازتابی از قیمت لحظه‌ای و تقاضای جاری برای آن ماشین است. برای مثال، فرض کنید دنا پلاس توربو ناگهان به دلیل افزایش تقاضا یا کمبود عرضه، در بازار آزاد با افزایش قیمت روبه‌رو شود؛ در این شرایط، بدون‌شک حواله این خودرو نیز گران‌تر معامله می‌شود.

نکته‌های مهم خرید و فروش حواله ماشین

حواله خودرو در واقع نوعی سند مالکیت مشروط است؛ بنابراین باید هنگام خریدوفروش آن به نکته‌های زیر توجه کنید تا معامله‌ای مطمئن و ایمن داشته باشید:

  • قبل از خرید، همه شرایط حواله را به دقت مطالعه کنید. شرایطی مانند زمان تحویل، میزان مبلغ پرداختی و امکان انتقال باید به‌وضوح مشخص باشند.
  • مطمئن شوید که همه اطلاعات نوشته‌شده در حواله، مانند مشخصات خودرو، نام خریدار و فروشنده و شرایط تحویل، صحیح باشند.
  • مطمئن شوید که فروشنده حق فروش حواله را دارد. باید در شرایط حواله، امکان خریدوفروش و یا عقد قرارداد صلح قید شده باشد. درغیراین‌صورت، معامله حواله از نظر قانونی مشکل دارد.
  • همیشه از وضعیت حقوقی حواله آگاه باشید؛ برخی حواله‌ها به دلیل شرایط خاص، مثل ممنوع‌المعامله بودن خودرو تا مدت معین، قابل خریدوفروش نیستند.
  • برای اطمینان بیشتر، معامله حواله را در دفتر اسناد رسمی انجام دهید.
  • همه اطلاعات ضروری مانند مشخصات هویتی طرفین، مبلغ توافق‌شده، شرایط فسخ و سازوکار حل اختلاف را در قرارداد معامله حواله بنویسید.
  • در قرارداد فروش، تعهد فروشنده به انتقال سند و کارت خودرو به خریدار باید به‌وضوح نوشته شود.
  • هزینه‌های مربوط به انعقاد قرارداد و ثبت رسمی معمولاً به‌صورت مساوی بین طرفین تقسیم می‌شود. در صورت وجود وکالت، بهتر است نوع وکالت بلاعزل باشد تا در آینده مشکلی برای انتقال پیش نیاید.

توجه به این نکته‌ها، در مسیر خریدوفروش حواله خودرو به شما کمک می‌کند تا از بروز مشکل قانونی و مالی جلوگیری کنید.

حواله خودرو

توجه به وضعیت حقوقی حواله ماشین قبل از خرید

خرید حواله و ماشین اقساطی؛ دو راه به‌صرفه برای تهیه خودرو

در این مقاله به بررسی نکته‌های کلیدی در خرید و فروش حواله خودرو پرداختیم. عوامل مختلف مانند زمان تحویل، اختلاف قیمت بازار و کارخانه، احتمال افزایش قیمت، نوع و مدل ماشین و قیمت روز بازار تأثیر فراوانی روی ارزش حواله دارند. برای انجام معامله مطمئن، باید شرایط حواله، اطلاعات فروشنده و صحت مدارک را به دقت بررسی کنید.

علاوه‌بر حواله، یکی دیگر از راه‌های خرید ماشین با قیمت کمتر، خرید اقساطی است. اگر به دنبال خرید ماشین اقساطی مطمئن و آسان هستید، سپند خودرو بهترین گزینه برای شماست. با خرید از سپند خودرو، سند اتومبیل به نام شما خواهد شد. همچنین تا قبل از تحویل خودرو، هیچ پرداختی نخواهید داشت. امکان تسویه تسهیلات قبل از اتمام مدت بازپرداخت نیز وجود دارد. علاوه‌بر این، می‌توانید در زمان پرداخت اقساط، خودروی خود را تعویض کنید. با سپند خودرو، خریدی موفق و مطمئن را تجربه می‌کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌