جدیدترین ماشین ضد گلوله ایرانی: مشخصات فنی و کاربردها

ماشین ضد گلوله ایرانی

در حال حاضر استفاده از ماشین‌ های ضد گلوله، تنها برای حفظ جان اشخاص با چهره سیاسی نیست؛ بلکه افراد ثروتمند نیز از این خودروها برای حفظ جان خود و خانواده‌ شان در هنگام جابجایی و تردد استفاده می کنند. ایمنی و امنیت بارزترین ویژگی یک خودروی ضدگلوله است. اما خودروهای ضد گلوله بیشتر برای سران کشورها، نیروهای مسلح، بانک ‌ها و … به کار گرفته می شوند. در این مقاله قصد داریم تا در رابطه با ماشین ضد گلوله، مشخصات فنی آن، جدید ترین ماشین ضد گلوله ایرانی و … توضیحاتی ارائه دهیم. پس در این مقاله از سایت مناقصه هزاره همراه ما باشید.

ماشین ضد گلوله ایرانی چیست؟

ماشین ضد گلوله یا خودرو چرخ ‌دار زره ‌پوش غیر نظامی یک وسیله نقلیه امنیتی است که با جایگزین کردن پنجره‌ های یک وسیله نقلیه استاندارد با شیشه‌ های ضد گلوله و قرار دادن لایه‌ هایی از پوشش زرهی به قسمت های بدنه خودرو ساخته می ‌شود. برخلاف اینکه خودروهای آرمورشده نظامی که پوشش زرهی آنها در خارج از خودرو نصب می ‌شود، معمولاً شکل ظاهری این خودروها هیچ تفاوتی با یک وسیله نقلیه معمولی و استاندارد ندارد.

کاربرد ماشین ضد گلوله ایرانی

از خودروهای ضد گلوله برای اهداف و مقاصد گوناگونی استفاده می شود. در ادامه به مهم ترین موارد استفاده از این خودروها اشاره شده است.

  • خودروهای استفاده ویژه مانند مرزبانی، خودروهای ضد شورش، خودروهای حمل پول، حمل متهم، حمل تجهیزات خاص، اسلحه و مهمات و از این دست خودروها که کاربری مشخصی داشته و بایستی در مقابل تهدیدات مختلف مقاومت نمایند. در این خودروها تاکید خاصی بر مخفی ماندن ماهیت خودرو وجود نداشته و تیم های مقاوم ساز، امکان ایجاد تغییر در ظاهر خودرو را نیز خواهند داشته که شدیدا باعث سهولت مقاوم سازی می شود.
  • خودروهایی که شخصیت ها و مقامات سیاسی را حمل می کنند، باید ماهیت استفاده از آنها مخفی باقی بماند. این خودروها علاوه بر پیچیدگی خاص خود، برای مقاوم سازی ایجاد محدودیت هایی را نیز می کنند که فرایند را پیچیده تر خواهد کرد. اما باید توجه داشت که نوع خودرو در این موضوع اهمیت بسیاری دارد.
خودرو ضد گلوله ایرانی

خصوصیات فنی ماشین ضد گلوله

آزمایش شلیک روی خودروی ضد گلوله دارای استانداردهای سخت بین المللی است که با گرد هم آوردن مهندسین فنی، طراحان، متخصصین بالستیک و کارشناسان اسلحه صورت می‌ پذیرد.

 هدف از ضد گلوله کردن ماشین ها نیز به غیر از مسئله امنیتی، بالا بردن راحتی، توانایی ‌های حرکتی و فنی آن ها نسبت به خودروهای پایه است و در مدل‌ های جدید سعی شده حتی نمای بیرونی آنها برای جلوگیری از جلب توجه کردن با خودروهای معمولی تفاوتی نکند. اگر چه برای رسیدن به این منظور تمامی مواد نظیر؛ فولاد، تیتانیوم، کولار، سیلیکات بور و سرامیک ‌های سبک با یکدیگر به کار گرفته می‌ شوند اما هدف اصلی، ارتقا ایمنی کابین است و سپس شاسی خودرو تقویت می ‌شود.

به این مجموعه، سیستم تعلیق بسیار قدرتمند با فنر لول و سیستم ضد شوک به همراه سیستم ترمز اضافه می شود و در آخر یک ماشین ضد گلوله ساخته می ‌شود که حدود یک یا دو تن به وزنش افزوده شده است. البته این مسئله برای رانندگان این مدل خودروها امری غیر عادی جلوه نمی‌کند؛ زیرا تمامی این رانندگان دوره‌ های مخصوص برای رانندگی با این اتومبیل‌ ها را گذرانده ‌اند.

 قطعات فولادی که در این خودروها مورد استفاده می گیرند، به نوعی به یکدیگر جوش داده می ‌شوند تا در برابر بالاترین میزان حرارت نیز مقاومت داشته باشند. دیگر ملحقات خودرو نیز از جمله؛ محفظه روغن، باک سوخت، سقف ضد مغناطیسی، تایرهای تخت، کامپیوتر به روز شده‌ خودرو و باتری هم دستخوش تقویت و به نوعی دگرگونی می‌ شوند. درهای خودرو نیز به قفل دیدبولت مجهز هستند که در زمان انفجار باز نشوند، همچنین از چسب ‌های پیشرفته برای جلوگیری پس زنی شیشه‌ ها در هنگام انفجار استفاده می‌گردد و حتی چراغ ‌های عقب و جلو، آینه ها و آنتن خودرو هم ضد گلوله می ‌شوند.

در این خودروها، سیستم اطفاء حریق خودکار برای پیشرانه و فضای اتاق مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمربندهای ایمنی نوع مسابقه ‌ای که به صورت خودکار به حالت ارتجاعی در می ‌آیند، نصب می ‌شوند.

 خودرو ضد گلوله

شیشه خودرو ضد گلوله

آنچه به عنوان شیشه ضد گلوله برای این خودروها مرسوم است، در دو مدل متفاوت وجود دارد. از جمله؛

  • مدل اول؛ برای جلوگیری از گلوله کلت تولید شده است.
  • مدل دوم؛ برای مقاومت در برابر اسلحه ‌های سنگین یا مسلسل طراحی شده است.

در مدل اول که نازک ‌ترین شیشه ضد گلوله است باید بدانید که بین ۱۸۰ تا ۲۲۶ کیلوگرم به وزن خودرو شما اضافه می‌ کند و در مدل دوم که ضخیم ‌تر است بین ۲۲۶ تا ۵۹۰ کیلوگرم به وزن خودرو اضافه می‌ شود. البته جالب است بدانید ضخامت شیشه خودروی ضد گلوله رئیس‌جمهور آمریکا از ۲ برابر مدل ضخیم هم ضخیم ‌تر است. شلیک کردن ۵ گلوله به شیشه نازک با کلت و ۵ گلوله مسلسل به شیشه ضخیم هم براساس پیش ‌بینی ‌ها پیش رفت؛ به این صورت که نه ‌تنها هیچ گلوله ‌ای از شیشه خودرو رد نشد، بلکه حتی اثری از آن هم در داخل باقی نماند.

وزن زیاد شیشه های ضد گلوله هم البته نیاز به مهندسی دارد. به عنوان مثال؛ شیشه بالابرهای معمولی تحمل و توان بالا و پایین بردن این نوع شیشه را ندارند و همچنین کمک فنر‌های خودرو نیاز دارند تا با مواد ضد گلوله عایق و تقویت شوند.

مقاله پیشنهادی: مزایده خودرو ارتش به چه صورت برگزار می‌ شود؟

معرفی جدید ترین ماشین ضد گلوله ایرانی

ماشین ضد گلوله رویین تن یکی از دستاوردهای جهاد خودکفایی نزاجا است که بر اساس پلتفرم تویوتا لندکروزر سری ۷۰ توسعه پیدا کرده است. این ماشین ضد گلوله ایرانی دربرابر گلوله های هسته فولادی ۱۲.۷ م.م (همانند دوشکا) می تواند از سرنشینان خود حفاظت کرده و هم چنین مسلح به تیربار سنگین ۱۲.۷م.م ام۲ برونینگ است. استفاده از زره کامپوزیتی به این خودرو زرهی، قدرت تحرک بالایی نسبت به محافظت ایجاد شده داده است که همه این ویژگی ها آن را به گزینه ای ایده آل و مناسب برای نیرو های مسلح ایران تبدیل کرده است.

 این ماشین ضد گلوله ایرانی با بهره‌گیری از جدیدترین فن آوری ‌های روز دنیا طراحی و تولید شده و یکی از جدیدترین دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اتومبیل ضد گلوله رویین تن از قدرت و تحرک بالا، توان به وزن عالی و همچنین حفظ جان سرنشینان در مواجهه با تهدیدات و عملیات تروریستی برخوردار است. این خودرو در مقابل گلوله اسلحه ‌های کلاشینکف، ژ ۳ و نیز کالیبر ۵۰ ، دوشکا و توپ ۲۳ میلی متری مقاوم بوده و هم چنین قابلیت آن را دارد که موشک شلیک شده به سوی خود را در سریع ترین حالت ممکن منحرف کند.

 جدیدترین خودرو ضد گلوله

قیمت ماشین ضد گلوله ایرانی

 قیمت این خودروها بر اساس اندازه خودرو و اینکه کدام بخش از خودرو ضد گلوله باشد، محاسبه و ارزش گذاری می ‌شود. منظور این است که قیمت ماشین ضد گلوله با توجه به اینکه فقط پنل ‌های بدنه آن زره پوش باشد و یا شیشه و حتی کف خودرو نیز ضدگلوله باشد، متفاوت است.

کلام آخر

در این مطلب با ویژگی های یک ماشین ضد گلوله آشنا شدیم و متوجه شدیم که شخصیت‌ های مهم مجبورند برای حفظ جان خود و خانواده ‌شان از ماشین های ضد گلوله استفاده کنند؛ چون که بدنه این‌ مدل خودرو ها در برابر شلیک هر نوع گلوله ‌ای اعم از سلاح‌ های سبک یا اتوماتیک بسیار مقاوم هستند. امیدواریم که مطالب ارائه شده برای شما مفید و اثربخش واقع شده باشد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده فرماندهی قرارگاه پشتیبانی ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌