آشنایی با پست برق: انواع، تجهیزات و فرآیند نصب

پست برق

در این مقاله قصد داریم تا شما را با پست برق، انواع و تجهیزات آن آشنا کنیم. پس تا انتها این مقاله از سامانه مناقصات هزاره همراه ما باشید تا نتایج خوبی از این مقاله بگیریم. نخست به سراغ یک تعریف از پست برق می‌ رویم.

پست برق چیست؟

پست برق (Electrical Substation) یکی از مهم ترین سیستم ها برای تولید، انتقال و پخش برق است. این سیستم می تواند سطح ولتاژ برق را در مواقع مورد نیاز کم یا زیاد کند. در شبکه برق نیروگاه وظیفه انتقال و توزیع را برعهده دارد، از این رو این سیستم می تواند نقش بسیار مهمی در مراکز مصرف ایفا کند. سیستم قدرت الکتریکی می تواند میان تولید و مصرف، چندین پست را با تغییر ولتاژ مدیریت نماید. به عبارت دیگر، پست های الکتریکی رابط میان شبکه توزیع و سیستم انتقال به شمار می آیند.

انواع پست برق

 آشنایی با انواع پست برق، به منظور درک نقش آن ‌ها در حفظ یک شبکه الکتریکی قابل اعتماد و کارآمد، ضروری است. هر یک از این پست های برق براساس نحوه طراحی و ساختارش، ویژگی ها و مزایا و معایب مختص به خود را دارد.

پست برق زمینی

 پست برق زمینی به عنوان یکی از انواع پست برق به صورت خطوط تحت زمینی و تحت سطح خاک طراحی می شود. در این نوع پست ها، کابل های برق زمینی برای انتقال برق به کار گرفته می شوند. همان طور که اشاره شد، خطوط برق زیرزمینی بر روی زمین قرار دارند و به واسطه لوله ها یا غلاف های ویژه محافظت می شوند.

این پست معایبی از جمله هزینه بالای ساخت، دسترسی و تعمیر و نگهداری دشوارتر، قدرت انتقال کمتر و از بین رفتن پهنای باند در مناطق شهری دارد. با این حال، از مزایای آن می توان به حفاظت از محیط زیست و شهرپردازی بهتر، کاهش تأثیر در اوقات بلندمدت باد و حفاظت در برابر برق گیری و قدرت بالا برقی اشاره کرد.

پست برق هوایی

دومین نوع پست برق شامل خطوط تحت هوایی است که برق را از منابع تولید به مصرف کنندگان انتقال می دهند. در این نوع پست، خطوط برق نسبت به زمین، بالاتر و به صورت آزاد قرار دارند. این خطوط معمولاً از مواد رسانایی همچون؛ آهن، فولاد یا آلومینیوم و به صورت شاخه های اتصالی و ستون ها ساخته می شوند.

 پست برق هوایی از مزایایی مانند هزینه کمتر ساخت و نصب، دسترسی و تعمیر و نگهداری آسان تر، قدرت انتقال بیشتر و پهنای باند زیادتر برای برق انتقالی برخوردار است. از معایب این نوع پست برق می توان به آلودگی تصاعدی، تأثیر صدا و نور در محل سکونت نزدیک، شهرپردازی ناکارآمدتر و امکان برق گرفتگی در هنگام طوفان ها و رعد و برق اشاره نمود.

مقاله پیشنهادی: معرفی اداره برق و معاملات این مجموعه

تجهیزات پست برق

 یک پست برق از تجهیزات مختلفی استفاده می کند که هریک از آنها، نقش مهمی در عملکرد آن ایفا می ‌کنند. این تجهیزات، هماهنگی بهینه بین آن‌ ها، امکان انتقال و توزیع ایمن و کارآمد انرژی الکتریکی را فراهم می ‌کند. برخی از مهم ‌ترین آن‌ ها عبارتند از:

  • استراکچر: این بخش شامل ستون ‌ها، بناها، و سازه‌ های حمایتی است که تجهیزات برقی را در ارتفاع مناسب نگه می‌ دارد.
  • گنتری: سازه ‌ای است که در بالای پست برق نصب می ‌شود و به کمک آن، تجهیزات مختلفی اعم از ترانسفورماتورها و سوئیچ‌ ها، برای عملکرد بهینه، به محل مناسب منتقل می‌ شوند.
  • دمپر: دستگاهی است که برای کنترل ارتعاشات و جلوگیری از نوسانات زیاد در تجهیزات برقی به کار می‌ رود.
  • دپار: دپار یک سوئیچ قطع و وصل است که برای جدا کردن تجهیزات از شبکه الکتریکی و یا وصل کردن آن ‌ها به شبکه، از آن استفاده می ‌شود.
پست برق

منظور از پست برق فشار قوی چیست؟

به مجموعه تجهیزاتی که در مسیر تولید، انتقال یا توزیع برق قرار می گیرد و ولتاژ یا همان توان الکتریکی را بر مبنای نیازهای متفاوت مراکز مصرف کننده برق به مقادیر بالاتر یا پایین ‌تر تغییر می‌ دهد، پست برق فشار قوی می گویند. هدف اصلی از راه اندازی پست های فشار قوی امکان انتقال نیروی برق از نیروگاه ها به مراکز توزیع برق و سپس محل های مصرف مانند مراکز صنعتی،‌ تجاری و شهری است.

مقاله پیشنهادی: تابلو برق چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انواع پست برق فشار قوی

 انواع پست برق فشار قوی، برای مدیریت سطوح ولتاژ افزایش یافته مهندسی شده‌ اند. آن ‌ها نقش مهمی در انتقال الکتریسیته در فواصل طولانی ایفا می‌کنند و میزان اتلاف انرژی را در زمان انتقال کاهش می ‌دهند.

پست نیروگاهی

این نوع پست برق فشار قوی به صورت استراتژیک در داخل نیروگاه ‌ها به منظور مدیریت و توزیع برق تولید شده قرار دارند. قطعاتی همچون؛ ترانسفورماتورها، قطع کننده ‌های مدار و تنظیم کننده ‌های ولتاژ، به صورت متوالی کار می‌کنند تا جریان یکپارچه نیرو را تضمین کنند. از این نوع پست برق در نیروگاه‌ های حرارتی، برق آبی و هسته‌ ای استفاده می ‌شود.

پست کاهنده

 پست‌ های کاهنده، نقش مهمی در کاهش سطوح ولتاژ برای توزیع کارآمد دارند. معمولا این پست‌ ها در فضاهای صنعتی یافت می‌شوندکه ولتاژ بالای رسیده از نیروگاه‌ ها، بایستی برای ماشین ‌آلات و تجهیزات، کاهش یابد. آن‌ ها از اجزایی کلیدی نظیر؛ ترانسفورماتورها جهت دستیابی به سطوح ولتاژ مورد نظر استفاده می کنند.

پست کلیدزنی

پست ‌های کلیدزنی، در مدیریت شبکه پیچیده بارهای الکتریکی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. آن ‌ها سوئیچینگ مدارهای الکتریکی را تسهیل می‌کنند و امکان تغییر مسیر برق و نگهداری سیستم را فراهم می‌کنند. این پست ‌ها جزو تفکیک ناپذیر در زیرساخت‌ های شهری به شمار می روند؛ جایی که مدیریت بار دینامیکی یک نیاز همیشگی است.

مقاله پیشنهادی: آشنایی با برق صنعتی و کاربردهای آن

چگونگی نصب پست برق

 نصب پست برق در شبکه‌ های الکتریکی یک فرایند بسیار حساس و پیچیده ای است. این عمل نیاز به برنامه ‌ریزی دقیق، تجهیزات فنی و یک تیم متخصص از کارشناسان دارد. در ادامه مراحل نصب پست برق در شبکه‌ های الکتریکی ارائه شده است.

  •  برنامه ‌ریزی و طراحی: ابتدا باید برنامه ‌ریزی مربوط به نصب پست برق انجام شود. این مرحله شامل؛ تعیین مکان مناسب، نوع و ظرفیت پست، تجهیزات مورد نیاز، توان الکتریکی مورد نیاز و سایر جزئیات فنی است.
  •  آماده ‌سازی محل نصب: محل نصب انواع پست های برق و شبکه برق رسانی باید آماده‌ سازی شود. مانند؛ پاکسازی محیط، ایجاد پایه ‌های استوانه‌ ای برای ساخت پایه ‌های پست، ایجاد اتصالات و…
  •  نصب نمودن تجهیزات الکتریکی: در این مرحله، تجهیزات الکتریکی مختلف از جمله؛ ترانس‌ ها، سوئیچ ‌ها، ریله ‌ها، تجهیزات حفاظتی و کنترلی دیگر به اجرا در می آیند.
  •  اتصال به شبکه الکتریکی: پس از نصب سیستم ها و قطعات اصلی، پست برق به شبکه الکتریکی متصل می ‌شود. این اتصال شامل؛ اتصال سیم‌ ها، کابل‌ ها، ریله‌ ها و سوئیچ‌ های مورد نیاز می باشد.
  • آزمایش و راه ‌اندازی: بعد از اتصال به شبکه، تجهیزات پست برق باید مورد آزمایش قرار گیرند و سپس راه‌ اندازی شوند. تست ‌های برقی، حفاظتی، کنترلی و… کارایی دستگاه را مشخص می کند.
  •  امنیت و حفاظت: حفظ امنیت آن و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به تجهیزات بسیار حیاتی است. اعمال اقدامات امنیتی مانند؛ نظارت ۲۴ ساعته، استفاده از دوربین ‌های مداربسته و سیستم ‌های امنیتی مختلف ضروری می باشد.

جمع بندی

در این مقاله در رابطه با پست برق و انواع آن مطالبی ارائه شد. همان طور که می دانید، برق به تمام مناطق اعم از شهرهای بزرگ و کوچک گرفته تا کوه ها و بیابان ها رسیده است و تمامی این دسترسی ها به واسطه شبکه های توزیع، خطوط برق و پست های برق امکان پذیر است. امیدواریم که از مطالعه این بخش از سایت لذت برده باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال آگهی های جدید مناقصه هستید «مناقصات تابلو برق » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌