راهنمای کامل خرید سکه دولتی از بانک مرکزی ایران

خرید سکه دولتی از بانک

خرید سکه دولتی از بانک به صورت آنلاین و از طریق سایت مرکز مبادله ارز و طلای ایران صورت می گیرد. فرآیند عرضه انواع سکه اعم از ربع سکه، نیم سکه و تمام سکه بهار آزادی در سایت مذکور، بر مبنای حراج می باشد. به این صورت که خریداران در بازه زمانی مقرر، قیمت پیشنهادی خود را جهت خرید سکه اعلام می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر تا آخر این مقاله از سامانه مناقصات با ما همراه باشید.

خرید سکه دولتی از بانک

 درصد بالای تورم طی سال های اخیر، باعث شده تا مردم در پی سرمایه گذاری وجه نقد خود در بازارهای مختلف نظیر؛ طلا و سکه باشند. این مسئله، افزایش تقاضا برای سکه و در نتیجه افزایش قیمت پیاپی آن را به دنبال داشته است. در همین راستا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف جلوگیری التهابات ناشی از افزایش تقاضا و رشد نرخ ارز، اقدام به عرضه سکه دولتی با روش حراج می کند.

 متقاضیان خرید سکه دولتی از بانک برای شرکت در این حراج ها، بایستی در سامانه مرکز مبادله طلا و ارز ایران ثبت نام کنند. سپس در بازه زمانی مقرر به حساب کاربری خود در این سایت مراجعه نموده و قیمت مدنظر خود را برای خرید سکه تمام، ربع سکه یا نیم سکه اعلام نمایند.

شرایط خرید سکه دولتی

با توجه به این که جهت شرکت در حراج سکه دولتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران شرایط خاصی مشخص شده است، مشتریان ابتدا باید این شرایط را ارزیابی نموده و سپس جهت ثبت نام سکه دولتی اقدام کنند. از جمله شرایط اعلام شده برای خرید سکه بانکی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • برخورداری از سن ۱۸ سال تمام
  • تابعیت ایرانی و حقیقی بودن شخص

فرد متقاضی، تنها ۵ قطعه انواع سکه را می تواند به صورت سالانه خرید نماید. افرادی که کلیه شرایط مورد نیاز جهت خرید سکه دولتی را داشته باشند، می توانند با ایجاد حساب کاربری در سایت مرکز معاملات طلا و ارز ایران، در حراج های مختلف سکه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شرکت نمایند.

نحوه خرید سکه دولتی

از جمله سوالات متدوال متقاضیان خرید سکه، این است که سکه دولتی از کجا بخریم؟ بر اساس مصوبه کمیسیون ارز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲، امکان خرید سکه دولتی از بانک ها فراهم شد. بانک مرکزی این مصوبه خود را تحت عنوان «دستورالعمل اجرایی معاملات سکه طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران» منتشر کرده و کلیه شرایط مورد نیاز برای عرضه انواع سکه اعم از ربع، نیم و تمام سکه بهار آزادی را از طریق آن توضیح داده است.

مقاله پیشنهادی: بررسی جامع قوانین مالیات طلا در ایران

مراحل خرید سکه دولتی از بانک

به منظور شرکت در حراج سکه بانک مرکزی و ثبت سفارش خرید از طریق سایت مرکز معاملات ارز و طلای ایران، باید یک سری مراحل را به صورت گام به گام پشت سر بگذارید. مراحل مورد نیاز جهت ثبت سفارش و خرید سکه دولتی از بانک، به شرح زیر می باشند:

  1. در مرحله نخست باید آدرس اینترنتی سامانه حراج سکه market.ice.ir را در مرورگر خود سرچ کنید.
  2.  کمی صبر کنید تا گوگل نتیجه جست و جویتان را نمایش دهد. اولین سامانه بالا آمده در فهرست نتایج با همین آدرس و عنوان، مربوط به سامانه حراج سکه و ثبت نام ربع سکه با کارت ملی است. پس بر روی آن کلیک نموده و وارد شوید.
  3.  در گام بعدی صفحه اصلی سایت حراج سکه باز خواهد شد. در این صفحه، توضیحات لازم در رابطه با مراحل خرید سکه از طریق سایت مرکز معاملات ارز و طلای ایران، ارائه شده است. با کلیک بر روی گزینه «لیست حراج ها» در قسمت میانی صفحه، جدیدترین اطلاعات درباره حراج های سکه بانک مرکزی اعم از تاریخ شروع و بازه زمانی ثبت سفارش خرید سکه دولتی را مشاهده خواهید کرد. هم چنین برای شرکت در حراج و خرید سکه، ابتدا باید به حساب کاربری خود وارد شوید. جهت این امر، از گوشه بالا و سمت چپ صفحه گزینه «ورود» را بزنید.
  4.  در این مرحله، پنجره ورودی سامانه حراج سکه نمایش داده می شود. در این قسمت از شما درخواست می شود یک سری اطلاعات نظیر؛ شماره تلفن همراه و رمز عبورتان را وارد کنید. سپس، اطلاعات کاربری خود را تایید کرده و بر روی گزینه «ورود» کلیک نمایید.
  5.  با تاییدیه اطلاعات کاربری وارد حساب کاربری خود شده و امکان شرکت در حراج و خرید سکه دولتی از بانک را خواهید داشت. در صورتی که قبلا ثبت نام نکرده اید، می بایست گزینه مربوطه را انتخاب نمایید، به صفحه ثبت نام منتقل خواهید شد. در این بخش باید شماره تلفن همراه خود را وارد کرده و تیک مربوط به عبارت «با شرایط و ضوابط موافقت می کنم.» را قرار دهید. در آخر هم گزینه «دریافت کد» را بزنید.
  6.  سپس، رمز یکبار مصرف بر روی گوشی موبایل تان ارسال می شود. جهت ثبت نام ربع سکه با کارت ملی از طریق مکانیزم حراج بانک مرکزی، این کد را دریافت کرده و در جایگاه مشخص شده قرار دهید. سپس،گزینه «تایید» را بزنید.
  7. در صورتی که رمز یکبار مصرف را به درستی وارد کرده باشید، از شما درخواست می شود یک رمز عبور برای حساب خود تعریف کرده و آن را تکرار کنید. این رمز باید بر اساس ضوابط تعیین شده ایجاد گردد. پس از تعریف رمز عبور و تکرار آن، بر روی گزینه «ایجاد حساب کاربری» کلیک کنید.
  8.  با تایید رمز عبور، به حساب خود منتقل خواهید شد. جهت انجام هر گونه تراکنش ریالی از جمله خرید سکه دولتی از طریق سایت مرکز مبادله طلا و ارز، باید احراز هویت تان را انجام دهید. با کلیک بر روی گزینه «احراز هویت»‌، اقدامات لازم را انجام دهید تا در ادامه جهت شرکت در حراج و ثبت سفارش خرید سکه با مشکلی رو به رو نشوید.
  9.  با انتخاب گزینه قبل، به سامانه یوآیدی منتقل خواهید شد که با همکاری سامانه مبادله طلا و ارز ایران، فرایند احراز هویت را به صورت آنلاین انجام می دهد.
قیمت سکه دولتی

با طی کردن مراحل بالا، حساب کاربری شما با موفقیت ایجاد شده و احراز هویت انجام می گیرد. در نتیجه، می‌توانید در بازه زمانی عرضه سکه وارد حساب خود شوید و قیمت پیشنهادی برای خرید ربع، نیم یا تمام سکه بانکی را ارائه دهید. اگر در حراج برنده شوید، سکه به شما تعلق می‌گیرد و باید هزینه خرید و کارمزد معامله را پرداخت کنید. سپس با مراجعه به شعب اعلامی بانک ملی، سکه‌های خود را دریافت خواهید کرد.

قیمت سکه دولتی

 بسیاری از خریداران سکه از بانک مرکزی، به دنبال کسب اطلاعات از قیمت ربع سکه با کارت ملی امروز هستند تا بتوانند نرخ فروش سکه دولتی با سکه آزاد را مقایسه کنند. در این رابطه باید بدانید که بانک مرکزی هیچ گونه قیمت پایه ای برای انواع سکه اعلام نکرده و قیمت نهایی فروش از طریق قیمت های پیشنهادی در حراج تعیین خواهد شد. بنابراین قیمت سکه دولتی در بانک طی هر مرحله حراج، ممکن است متفاوت باشد. متقاضیان جهت اطلاع از آخرین قیمت سکه در حراج ها، می توانند نتایج آن را مشاهده کنند.

جمع بندی

دولت به منظور کنترل التهابات بازار سکه و جلوگیری از رشد هیجانی قیمت ها، عرضه سکه دولتی با مکانیزم حراج را شروع کرده است. متقاضیان خرید سکه در صورت برخورداری از شرایط لازم همچون؛ تابعیت ایرانی، شخصیت حقیقی و سن بالای ۱۸ سال، می توانند در این حراج شرکت کرده و حداکثر ۵ قطعه سکه خریداری نمایند. در این مقاله نحوه خرید سکه دولتی از طریق سامانه مرکز معاملات طلا و ارز ایران را توضیح داده ایم تا جهت شرکت در حراج با مشکلی مواجه نشوید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات بانک مرکزی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌