کیلومتر ماشین: چگونه کارکرد واقعی خودرو را تشخیص دهیم؟

کیلومتر ماشین: چگونه کارکرد واقعی خودرو را تشخیص دهیم؟

کیلومتر شمار خودرو یکی از اجزای حیاتی هر خودرو است که اطلاعات ارزشمندی درباره عملکرد آن ارائه می‌دهد. این ابزار دقیقاً مانند قلبی است که با هر چرخش چرخ‌های خودرو، داده‌های مهمی مانند سرعت، مسافت طی شده، دمای موتور و سطح سوخت را از طریق داشبورد به راننده منتقل می‌کند. کیلومتر شمار، عملکرد خودرو را از لحظه شروع حرکت تا توقف پایانی ثبت می‌کند و به راننده دیدی جامع از وضعیت کلی خودرو می‌دهد.

اگر می‌خواهید بیشتر درباره نحوه تشخیص کارکرد واقعی خودرو بدانید و از تمام جزئیات این فرآیند آگاه شوید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله کامل از سامانه مناقصات هزاره را بخوانید.

کیلومتر شمار خودرو چیست؟

کیلومتر شمار وسیله ای تلفیقی از الکتریکی و مکانیکی یا به صورت جداگانه است که نشان دهنده مسافت حرکت خودرو می باشد. کیلومتر شمار با اسامی نظیر؛ اودومتر یا مایلومتر نیز شناخته می شود.

واژه اودومتر متشکل از HODOS به معنای راه و دروازه و MERTON به معنی اندازه مشتق است. به طور کلی اودومتر فرایند کارایی را با شروع حرکت خودرو آغاز می کند و مسافت در حال حرکت را ثبت می کند.

avs در کیلومتر ماشین چیست؟

سیستم تعلیق متغیر فعال یا avs در کیلومتر ماشین، بدون در نظر گرفتن شرایط جاده به حفظ موقعیت مطلوب خودرو کمک می کند. از آنجایی که هر چرخ به طور خودکار به سطح جاده واکنش نشان می دهد، این سیستم تعلیق ابتکاری به سرعت با تغییر شرایط رانندگی و در عین حفظ سطح انتخابی راحتی، سازگار می شود.

avs در کیلومتر ماشین چیست؟

نحوه عملکرد کیلومتر شمار خودرو

تایرهای خودرو با دستگاه سرعت سنج در ارتباط هستند، به این صورت که با چرخش کامل آن مسافتی بالغ بر محیط تایر طی می شود. دستگاه دور سنج تعداد چرخش های لاستیک را ثبت و ضبط می کند و میزان مسافت پیمایش شده خودرو را در قالب کیلومتر نشان می دهد.

در جعبه گیربکس، پیکاپ مغناطیسی در نزدیکی چرخ دنده تعبیه شده است که جریان الکتریکی را به صورت سیگنال به کامپیوتر خودرو ارسال می کند. کامپیوتر خودرو نیز اطلاعات ارسالی را به صورت ولتاژی در خصوص استپر موتور مبدل می سازد و اطلاعات را به صورت عددی نشان می دهد.

در حقیقت، سنسور کیلومتر شمار خودروی موجود در جعبه دنده، انرژی دریافتی از گردش چرخ دنده را به سیگنال های مکانیکی تبدیل می کند و به واسطه سه سکوت، اطلاعات دریافتی را به کامپیوتر و پشت آمپر در خصوص نمایش میزان کارکرد ارسال می نماید.

مقاله پیشنهادی: چگونه با پول کم صاحب ماشین شویم

نحوه خواندن کیلومتر ماشین

کیلومتر شمار ماشین یک جعبه دنده‌ کوچک را که به سیستم چرخش اعداد مشخص شده در پنل فرمان متصل است، به حرکت در می آورد. با هر ۱۰ بار چرخش یک عدد در صفحه‌ کیلومتر شمار، اتصال مکانیکی موجود، عدد مجاور را یک خانه تغییر می ‌دهد که این روند تا آخرین خانه از اعداد ادامه می‌ یابد. ابتدایی ‌ترین کیلومتر شمارهای موجود تا ۶ رقم عدد به اضافه‌ یک رقم اعشار را نمایش می ‌دهند؛ بنابراین پس از نمایش رقم ۹۹۹,۹۹۹، دوباره صفر می‌ شوند.

از کجا بفهمیم کیلومتر ماشین کم شده

به منظور تشخیص کیلومتر واقعی خودرو به صورت معمول چند راه وجود دارد. در ادامه این روش ‌ها برای شما لیست شده است:

تست دستگاه دیاگ

یکی از راه های تشخیص دستکاری کیلومتر ماشین، تست دیاگ و چک کردن کامپیوتر خودور است، اما نمی توان گفت که دستگاه دیاگ به طور قطعی کارکرد واقعی خودرو را در معرض نمایش می گذارد. با پیشرفت تکنولوژی تعمیرکاران توسط بعضی دستگاه ها و حتی دیاگ های مختلف به راحتی می توانند به اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر ( ECU ) خودرو دسترسی پیدا نموده و تغییراتی را در آن اعمال کنند.

مسافت واقعی پیموده شده خودرو علاوه بر نمایشگر پشت آمپر که به راحتی قابل رویت است، در کامپیوتر خودرو نیز ثبت می شود که اگر عدد کیلومتر فقط از پشت آمپر دستکاری شود می توان با خواندن اطلاعات ECU کارکرد واقعی خودرو را مشخص کرد، اما اگر این کار توسط افراد حرفه ای صورت گیرد و کم کردن اعداد کیلومتر هم از پشت آمپر و هم از ECU انجام شود دیاگ قادر به تشخیص کارکرد واقعی خودرو نخواهد بود که در اینجا باید موارد دیگری بررسی شود که آنهارا توضیح خواهیم داد.

تست دستگاه دیاگ

بررسی شکل ظاهری اتومبیل

با توجه به اینکه قطعات مصرفی خودرو با گذر زمان و در صورت استفاده مداوم دچار استهلاک خواهند شد، به همین خاطر یکی از راه‌ های تشخیص کم شدن کیلومتر شمار محسوب می ‌شود.

برای این موضوع می ‌توان بخش ‌های مختلف خودرو را مورد بررسی قرار داد از جمله: سر دنده، فرمان، شبکه ‌های رادیاتور، لنت‌ های ترمز، روکش صندلی ‌ها، لاستیک روی پدال ‌ها، کدر شدن شیشه (جلو و عقب و چراغ جلو و چراغ عقب و…) را می‌ توان نام برد.

چنانچه با ماشین مد نظر رانندگی کنید با توجه به کشش و شتاب ماشین می ‌توانید متوجه شوید که ماشین زیاد کار کرده یا خیر؛ چون که خودرو کم کارکرد در هنگام حرکت از شتاب و کشش بیشتری برخوردار است. در این شرایط به کیلومتر شمار و اعدادی که نمایش داده می ‌شوند توجه نمایید که آیا اعداد و ارقام به ‌درستی نمایش داده می ‌شوند.

بررسی تایرهای ماشین

توجه به تایرهای خودرو یکی دیگر از روش ‌های تشخیص کم شدن کیلومتر ماشین به شمار می رود. هرچند که با تعویض لاستیک این روش قطعیت خود را از دست می ‌دهد اما برای تست این روش با استفاده از یک سکه فلزی، آن را به صورت عمودی دعاج تایر فرو کنید، اگر بین ۱ یا ۱.۵ میلیمتر سکه در عاج لاستیک فرو رفت حداقل کارکرد ماشین ۸۰ هزار کیلومتر است و اگر اعداد کیلومتر شمار خودرو کمتر از این میزان را نمایش داد، یعنی میزان کارکرد کیلومتر شمار دستخوش تغییرات شده است.

بررسی تایرهای ماشین

بررسی سرویس ‌های دوره ‌ای نمایندگی

 یکی از مطمئن ‌ترین روش‌های تشخیص کم شدن کیلومتر شمار برای خودرو ‌های کنونی، سرویس های دوره ای نمایندگی است؛ چون که مالکین خودرو برای اینکه از شرایط گارانتی خودروی خود استفاده نمایند ملزم به مراجعه حضوری و سرویس دوره ‌ای خودروی خود خواهند بود و وقتی به نمایندگی شرکت مربوطه مراجعه نمایند، میزان کارکرد اتومبیل در نمایندگی ثبت خواهد شد.

شما می توانید به نمایندگی ‌های مربوط به خودرو مراجعه نمایید و از طریق استعلام از میزان کارکرد اتومبیل خود مطلع شوید.

کارشناسی اتومبیل

 آخرین روش برای تشخیص کم شدن کیلومتر ماشین، کمک گرفتن از کارشناس خودرو است. هرچند که در این روش هم به میزان تجربه و دانش کارشناس بستگی دارد و امکان اشتباه و خطای انسانی وجود دارد، اما در اغلب اوقات کارشناسان ماهر به راحتی و بر حسب تجربه به میزان کارکرد خودرو پی می ‌برند.

مکانیک ماهر و با تجربه با یک تست رانندگی و ارزیابی قطعات فنی خودرو و باز کردن چرخ ‌های خودرو و بررسی سیستم ترمز و… به میزان کارکرد واقعی خودروی مورد نظر پی خواهد برد. به همین خاطر، شما می توانید در هنگام معامله با صرف هزینه بین ۲۰۰ الی ۴۰۰ هزار تومان خودرو مورد نظر را کارشناسی کنید و از ضررهای اقتصادی جلوگیری نمایید.

جمع بندی

همان طور که اشاره شد، کیلومتر ماشین مقدار مسافتی که یک خودرو حرکت کرده ‌را نشان می ‌دهد. این وسیله دارای اشکال مختلف از جمله؛ الکتریکی، مکانیکی یا ترکیبی از هر دوی این‌ ها می باشد. تشخیص کیلومتر واقعی ماشین برای افرادی که می خواهند خودرو دست دوم بخرند، بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله سعی نموده ایم تا در رابطه با تشخیص کارکرد واقعی کیلومتر ماشین اطلاعات کاربردی و مفیدی را ارائه نماییم. امیدواریم که با مطالعه آن، بهترین تصمیم و انتخاب را داشته باشید.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده خودرو » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌