مزایا و معایب ماشین مزایده‌ای

مزایا و معایب ماشین مزایده ای

هم ما در هنگام خرید خودرو به هر شکل مایل هستیم که بهترین معامله را انجام دهیم و این موضوع در خصوص ماشین مزایده‌ای بیشتر احساس می‌شود. مزایده خودرو درواقع یک فرصت مناسب برای خرید خودرو با قیمت مناسب است. خرید ماشین مزایده‌ای گاهی اوقات بسیار ارزان‌تر از خرید خودرو از یک کمپانی فروش است اما در عین حال ریسک بالایی دارد. با این شرایط ما در این مقاله از مجله هزاره می‌خواهیم به این موضوع پی ببریم که خرید ماشین مزایده‌ای چه مزایا و معایبی دارد؟ و نهایتا این نوع از خرید به لحاظ اقتصادی به صرفه خواهد بود؟ پس با ما در ادامه همراه شوید.

مزایای ماشین مزایده‌ای

یکی از مهم‌ترین مزایایی که این نوع از ماشین‌ها دارند، قیمت مناسب آنها است. در واقع در جریان مزایده خودرو قیمت خودروها پایین‌تر از قیمت کارخانه اعلام می‌شود و به همین دلیل هم تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد. اما ریسک وجود انواع عیب نیز در این خودروها وجود دارد. از دیگر مزایای خرید ماشین مزایده‌ای آن است که شما با حضور در جریان مزایدات می‌توانید تجربه‌های بسیاری را در زمینه انجام معاملات مختلف به دست بیاورید.

مزایدات خودرو

انواع مزایده خودرو

در یک دسته بندی، انواع مزایده خودرو به لحاظ نوع برگزار کننده آنها به دو دسته مزایده دولتی و مزایده عمومی دسته بندی می‌شوند.

از لحاظ نوع برگزاری نیز مزایده خودرو به دسته‌های زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • مزایده خودرو به صورت کلامی و چانه زنی: در این روش شخصی قیمت ماشین مزایده‌ای را اعلام کرده و شخص دیگری قیمتی بالاتر در هنگام مزایده اعلام می‌کند. در فرایند مزایده می‌توان قیمت را بالاتر برد و شخصی که قیمت بالاتر را اعلام کرده باشد؛ برنده مزایده خواهد بود.
  • مزایده خودرو به صورت پاکتی: در این نوع از مزایده، پس از بررسی خودرو، موضوعاتی مانند شرایط خودرو،  قیمت خودرو در داخل بازار و مبلغی که میخواهیدارزان‌تر از بازار است، باید در نظر گرفته شود. در نهایت یک قیمت نهایی که بالاتر از قیمت پایه است، توسط شرکت کنندگان در مزایده پیشنهاد داده می‌شود.
ماشین مزایده ای

در نوع اول از مزایده ماشین، که به صورت کلامی انجام می‌شود؛ برنده مزایده خودرو در همان لحظه مشخص خواهد شد اما در مزایده از نوع پاکتی شرکت کنندگان باید تا زمان باز کردن پاکت‌ها و اعلام نتیجه نهایی منتظر بمانند تا برنده مزایده اعلام شود. در صورتی که فردی در مزایده خودرو برنده شود، پس از تسویه با ارگان مورد نظر معمولا تا یک هفته باید برای سند زدن خودرو منتظر بماند.


بیشتر بخوانید: نکات مهم خرید ماشین کارکرده و مزایدات آن

انواع ماشین مزایده‌ای

ماشین های مزایده‌ای انواع بسیاری دارند که از جمله آنها می‌توان به خودروهایی که دچار آتش سوزی یا تصادف‌های شدید می‌شوند، خودروهایی که صفر هستند ولی مدت‌ها است از کارخانه خارج نشده‌اند، خودروهای سازمان‌های مختلف، خودروهای لوکس و کلاسیک و غیره اشاره کرد.

بیشترین میزان مزایده خودرو توسط ارگان‌هایی مانند مزایده ایران خودرو، سایپا، مبارزه با مواد مخدر، ناجا و غیره برگزار می‌شود. برای شرکت در این نوع از مزایده‌ها می‌توانید به وب سایت‌هایی که اقدام به انتشار آگهی مزایدات و مناقصات می‌کنند؛ مانند وب سایت هزاره مراجعه کنید.

نکات مهم در هنگام خرید ماشین مزایده‌ای

در هنگام خرید ماشین مزایده‌ای، با توجه به ریسک بالایی که این معاملات دارند، شما باید در هنگام بازدید از خودرو اطلاعات کافی را در ارتباط با آن ماشین مزایده‌ای به دست آورید. برای این کار بهتر است شخصی را که در این زمینه باتجربه است همراه خود ببرید تا خودرو را به لحاظ کارشناسی به خوبی بررسی کند.

در هنگام بازدید از خودرو متوجه خواهید شد که نیاز به تعمیرات زیادی دارد یا خیر، بنابراین با احتساب این موارد باید در نظر بگیرید که هزینه تعمیرات احتمالی هم در قیمت پیشنهادی خود لحاظ کنید. البته هزینه‌های دیگری نیز مانند خلافی و سند زدن در این زمینه وجود دارد که عمدتا مبلغ بالایی ندارد اما باید در قیمت پیشنهادی شما در نظر گرفته شود.

چگونه در مزایده خودرو شرکت کنیم؟

در حراج خودرو، انواع خودرو های شخصی و دولتی و همچنین خودرو های متعلق به ارگان های مهم دولتی مانند کلانتری، راهنمایی و رانندگی و … به فروش می رسد که تمامی این خودرو ها دارای شرایط فروش ویژه هستند. برای شرکت در یک حراج خودرو، شرکت ها و سازمان های حراج آگهی های مرتبط با حراج را در وب سایت ها و روزنامه ها قرار می دهند.

در این آگهی شرایط شرکت در مزایده، محل حراج، قیمت پایه خودرو و مشخصات خودرو قید شده است. شرکت کنندگان در حراج پس از ثبت نام در مزایده و حضور فیزیکی یا غیر فیزیکی در محل حراج اقدام به اعلام قیمت پیشنهادی می کنند. این قیمت پیشنهادی باید بالاتر از قیمت پایه درج شده در آگهی مزایده باشد. همچنین برای اینکه شرکت در مزایده به نفع خریدار باشد، باید قیمت نهایی یا بالاترین قیمت پیشنهادی برنده حراج کمتر از قیمت خودرو مورد نظر در بازار آزاد باشد.

شرکت در مزایده خودرو

آگهی های مربوط به شرکت در مزایده خودرو در صفحه حراج خودرو منتشر می شود. این سایت ها انواع مختلفی دارند که برخی مختص ارگان های دولتی، برخی مربوط به حراج خودرو های خارجی و برخی مربوط به درج تمامی آگهی ها هستند. این سایت ها فرصتی را فراهم می کنند تا به راحتی شرایط شرکت در حراج آنلاین خودرو را سنجیده و با اطمینان کامل در این مسیر پرمخاطره اما سودآور قدم برداریم. برای کاهش ریسک شرکت در حراج خودرو باید اطلاعات دقیقی در مورد انواع خودرو ها و مشخصات فنی آن ها داشته باشید.

نکات مهم در انتخاب سایت اطلاع رسانی حراج آنلاین خودرو

• سایتی معتبر که بتواند حراج های روزانه تمامی استان ها را پوشش دهد و از روزنامه ها و منابع اینترنتی به خوبی استفاده کند.

• سایت مورد نظر باید دارای مجوز لازم جهت درج آگهی برای انواع حراج خودرو باشد. همچنین توجه به این نماد از دیگر مواردی است که می تواند اعتماد شما را در سایت حراج خودرو جلب کند.

• شرایط و مشخصات کامل مربوط به خودروی حراجی باید در آگهی درج شود، از جمله اطلاعات مهمی که باید در آگهی درج شود، مانند زمان و مکان حراج، زمان و مکان بازدید از خودرو و مشخصات قیمت پایه خودرو است.

اولین قدم برای شرکت در حراج خودرو

اولین قدم برای شرکت در مزایده جمع آوری مدارک لازم جهت ثبت نام می باشد. البته لازم به ذکر است که مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در مزایده خودرو در مزایده های مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اما مدارک و شرایط عمومی ثبت نام در مزایده خودرو عبارتند از:

• داشتن سن قانونی (بیش از ۱۸ سال)

• ارائه کارت ملی با اطلاعات شخصی معتبر

• پرداخت وجه واریزی که قاعدتاً ۱۰% قیمت پایه در نظر گرفته شده برای خودروی مورد نظر می باشد در پایان این مبلغ واریزی به کلیه شرکت کنندگان به جز برنده عودت داده خواهد شد.

چند نکته مهم در مورد شرکت در حراج خودرو

اگر بدون اطلاع قبلی از مزایده خودرو در مزایده شرکت کنید، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به شما وارد شود. این ضرر ها نه تنها از نظر اقتصادی برای شما خوشایند نخواهد بود بلکه شرکت مجدد در حراج نیز می تواند بر روحیه شما تأثیر بگذارد. پس حتما قبل از ثبت نام در حراج خودرو به این نکات توجه کنید.

• اطلاعات دقیق زمان حراج و سایر اطلاعات مربوط به حراج خودرو را می توانید در سایت های معتبر در زمینه درج آگهی حراج خودرو مشاهده نمایید. برای سهولت و سرعت بخشیدن به روند جستجوی خود، بهتر است در سایت های خبری و خبرنامه های مرتبط با سایت های اطلاع رسانی در این زمینه مشترک شوید.

• در صورت عدم اطلاع کامل از شرایط مزایده و مکان آن و قیمت در نظر گرفته شده برای خودرو، در حراج مربوطه ثبت نام نکنید.

• برای ارائه مدارک لازم جهت ثبت نام در حراج خودرو حتما مدارک قانونی و معتبر به همراه داشته باشید. عدم ارائه مدارک قانونی و معتبر خلاف قانون بوده و موجب مجازات می شود.

• تکنیک های مزایده را بیاموزید. درست است که قیمت بالاتر برنده حراج خواهد بود. اما باید در نظر داشته باشید که قیمتی که ارائه کرده اید از قیمت خودروی مورد نظر در بازار آزاد کمتر است. اگر قیمت پیشنهادی بالاتر از ارزش بازار آزاد خودرو باشد، حتی در سطح برنده شما، از شرکت در حراج سودی نخواهید برد.

نحوه شرکت در مزایده خودرو های دولتی

برای شرکت در مزایده خودرو های دولتی نکات زیر باید رعایت شود:

۱- مبلغ سپرده شرکت در مزایده ۱۰% قیمت پیشنهادی می باشد که باید از طریق تاییدیه بانکی به حساب سپرده و یا به صورت ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط واریز به نام برنده مزایده تسلیم گردد.

۲- به پیشنهادات ناقص، مبهم، مخدوش و پیشنهادات ارسال شده پس از تاریخ تعیین شده ترتیب اثر داده نخواهد شد.

۳- برنده مزایده موظف است ظرف مدت یک هفته از روز انتشار نتایج مزایده نسبت به انجام معامله اقدام نماید. در غیر این صورت کل مبلغ پیشنهادی واریز شده به نفع دولت ضبط و طبق مقررات با شخص دیگری معامله می شود (شرایط اعلام شده برای شخص دیگر نیز جاری است)

۴- شرکت کارکنان دولت در مزایده منع قانونی ندارد و در صورت تساوی پیشنهاد ها کارمندان دولت در اولویت خواهند بود.

۵- فروش خودرو های متعدد به یک نفر طبق مقررات مربوطه محدودیتی ندارد ولی برای هر خودرو باید شرایط مزایده و پیشنهاد قیمت بصورت جداگانه تکمیل و مطابق بند های ۸ و ۹ ارائه گردد. شرکت کننده در مزایده باید قانونی (سن و صلاحیت) قابل قبول باشد.

۶- اسناد مالکیت فقط به نام برنده مزایده منتقل می شود و برندگان مزایده حق تحویل خودروی اخذ شده در مزایده را قبل از صدور بیع و انتقال به برنده نخواهند داشت.

۷- هزینه های کارشناسی و آگهی روزنامه برای هر وسیله نقلیه و همچنین هزینه انتقال مالکیت به عهده خریدار می باشد.

۸- شرکت کننده موظف است ضمانت نامه شرکت در مزایده (موضوع شرط اول) – برگه گواهی شده و امضا شده شرایط شرکت در مزایده (برای اشخاص حقوقی ارائه آگهی تاسیس) و آخرین تصمیمات مجمع عمومی در مورد کلیه تغییرات مندرج در روزنامه رسمی و برای اشخاص حقیقی و تصاویر پشت و رو شناسنامه و کارت ملی با آدرس محل کار و سکونت با کد پستی و تماس درج نماید.

۹- شرکت کننده باید فرم پیشنهادی را به صورت کامل، دقیق، خوانا و واضح، مهر و امضا کند.

۱۰- متقاضی باید پاکت را مهر و موم نماید و روی آن موضوع مزایده، نام و آدرس و شماره تماس خود را بنویسد و شخصاً به دبیرخانه تحویل دهد. با تایید در زمان مقرر شماره و تاریخ دریافت دبیرخانه باید روی پاکت پیشنهادی درج شود.

۱۱- مزایده گزار در رد یک یا کلیه پیشنهادات مختار است.

کلام آخر

در نهایت با داشتن مدارک و شرایط مشخص شده و با مراجعه به صفحه ای معتبر در زمینه درج آگهی مزایده خودرو، می توانید با انتخاب یکی از آگهی ها با توجه به شرایط مورد نظر، مراحل ثبت نام در مزایده مربوطه را انجام دهید. با پرداخت بیعانه ثبت نام شما قطعی می شود و فقط باید در ساعت مقرر در محل حراج حاضر شوید. در نهایت دانش و تخصص شما در بررسی تمامی جوانب و ارائه قیمت مناسب، برنده مزایده شما خواهید بود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مزایده های سایپا» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

سوالات متداول

از کجا ماشین مزایده ای بخریم؟

یکی از روشهای خرید خودرو از این طریق، بوسیله سایت‌های سازمان‌های دولتی یا پورتال‌های دولتی است. در حقیقت شما در این سایتها می‌توانید لیست و شرایط مزایدات را ببینید. همچنین، می توانید از طریق سایت‌های آگهی‌های مزایده و روزنامه‌ها از مزایدات عمومی اطلاع حاصل کنید. افزون بر این، پیگیری مزایدات گمرک و نمایشگاههای خودروهای مزایده ای روش دیگری برای خرید خودرو از این طریق می باشد.

آیا مزایده رایگان خودرو وجود دارد؟

در ایران، مزایده به صورت کامل رایگان وجود ندارد و برای شرکت در آن باید متحمل هزینه‌هایی شد. این هزینه‌ها شامل موارد زیر می‌شود:
هزینه ثبت نام
هزینه ودیعه
هزینه‌های جانبی

۴.۵/۵ - (۶ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

5 نظر

  • فریده وفادار رواجیری
    ارسال شده ۱۴۰۱-۰۶-۲۱ در ۱۸:۴۹

    ماشین تیبا دو

    • نویسنده
      آل‌احمد
      ارسال شده ۱۴۰۱-۰۶-۲۲ در ۱۴:۳۹

      با سلام
      لطفا جهت دریافت اطلاعات مزایدات خودرو با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
      ۰۲۱۴۲۷۱۴۰۰۰ داخلی ۱

  • محمد
    ارسال شده ۱۴۰۱-۱۱-۲۶ در ۰۱:۵۵

    سلام و عرض خسته نباشید.خریدار تویوتا تایگر مدل پایین هستم ۰۹۱۲۲۹۸۵۶۴۷ با سپاس فراوان

    • هانیه رضازاده
      ارسال شده ۱۴۰۱-۱۱-۲۶ در ۱۵:۵۲

      با سلام
      لطفا جهت دریافت اطلاعات مزایدات خودرو با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.
      ۰۲۱۴۲۷۱۴۰۰۰ داخلی ۱

  • یونس اسدخانی
    ارسال شده ۱۴۰۲-۰۶-۲۱ در ۲۲:۲۷

    سلام خسته نباشید؟
    یونس اسدخانی هستم خریدار ماشین
    پژو پارس مدل ۹۴یا۹۵
    و یا پژو ۴۰۵ مدل ۹۳یا ۹۴

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌