افزایش فشارها برای واردات خودرو

واردات خودرو

محمد رضا نجفی منش، رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور اعلام کرد: بازار خودرو با اختلال روبرو بوده و روش قیمت گذاری دستوری، نه تنها فشار را بر خودروسازان افزایش می‌دهد؛ بلکه ممنوعیت واردات خودرو نیز قیمت‌ها را در بازار آزاد بالا می‌برد. در این میان تاثیر تورم را نیز نباید نادیده گرفت. در این زمینه یکی از تصمیماتی که دولت باید اتخاذ کند و در عین حال تصمیم سختی است، آن است که از حوزه قیمت گذاری خودرو خارج شده و اجازه دهد مکانیزم بازار به حالت طبیعی خود برگردد.

در ادامه خبر با مجله هزاره و آمار واردات خودرو و افزایش فشارها به دولت در این زمینه همراه شوید.

سهم واردات خودرو در کشور

نجفی در ارتباط با میزان واردات خودرو گفت: سهم واردات خودرو از کل خودروهای مصرفی به لحاظ تعداد ۳ تا ۵ درصد یا حداکثر ۱۰ درصد از حجم بازار ایران است که در مقایسه با تیراژ تولید داخلی مقدار بسیار کمی بوده ولی از نظر ارزشی و ارزشی بالای ۴۰ درصد ارزش تولیدات داخل را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل هم واردات خودرو به لحاظ روانی شرایط تعادل بازار را مهیا می‌کند و بر روی قیمت نیز تاثیر خواهد گذاشت.

وی افزود: یک خودرو تولید داخل حدود نزدیک به ۲ هزار دلار ارزبری دارد که ۳۳ درصد آن مواد اولیه است و نزدیک به ۳۰ درصد آن قطعات الکترونیکی است که با صنعت خودرو در اتباط نیست و صنعت خودرو مصرف کننده است. حدود ۳۲ تا ۳۳ درصد نیز قطعات مکانیکی است که در کشور امکان تولید آنها در حال حاضر وجود ندارد.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور همچنین گفت: اگر واردات خودرو به صورت سی کی دی، انجام شود؛ حدود ۷ تا ۸ هزار دلار ارزبری خواهد داشت و اگر این عمل به صورت سی بی یو باشد ۱۲ تا ۲۵ هزار دلار متوسط قیمت وارداتی خواهد بود. بر همین اساس هم تصمیم گیران اقتصادی به بررسی میزان ارز هم می‌پردازند. این انجمن مخالف یا موافق واردات نیست بلکه می‌خواهد برای تامین ارز صادرات را افزایش داده و به ازای آن خودرو وارد شود.

افزایش فشار برای واردات خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن سازی ادامه داد: در حال حاضر دولت با فشار سنگینی از سوی مجلس و مقامات برای واردات خودرو روبرو است که این خودروها نیز ارزان قیمت نیستند. در سال‌هایی که واردات خودرو داشتیم تولید داخلی در آن سال‌ها گران و بی‌کیفیت نبود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیاز به خودرو در بازار زیاد است و این حجم از افزایش تقاضا به دلیل اختلاف قیمت بالایی است که وجود دارد. به این صورت که برای هر خودرو از ۴۰ میلیون تومان تا ۱۲۰ میلیون تومان اختلاف قیمت بازار و کارخانه وجود دارد. پس بسیاری از خریداران نیاز به خودرو ندارند و با هدف دستیابی به این تفاوت قیمت و سود مالی دست به خرید مجدد خودرو می‌زنند. بنابراین به نفع کشور است که کاری انجام شود که صنعت آسیب نبیند و در ارتباط با واردات نیز سخت گیری نشود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید «مناقصه های صنعت خودرو، وسایل نقلیه» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌