عرضه نفت عراق به کشورهای اروپایی به دنبال تحریم روسیه

نفت عراق

شرکت بازاریابی نفت دولتی سومو (SOMO) کشور عراق به دنبال تصرف سهم بازارش در آسیا به وسیله روسیه، برای امکان عرضه نفت خود به اروپا با همتایان فرانسوی وارد مذاکره شده است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

عرضه نفت عراق به کشورهای اروپایی

مدیر کل شرکت سومو، علا الیاسری به کمیته نفت و گاز و منابع طبیعی این کشور اعلام کرده است که در کنار این موضوع شرکت سومو قراردادهای تامین نفت با مشتریان دولتی هندی و چینی را همچنان حفظ می‌کند.  عراق که دومین تولید کننده بزرگ نفت در میان اعضای اوپک است؛ به دنبال تحریم واردات نفت از روسیه به اتحادیه اروپا و جستجوی اروپا برای دیگر منابع نفتی به غیر از منابع روسیه؛ عرضه نفت خود را در پالایشگاه‌های جهانی هدف قرار داده است.

بررسی‌های شرکت تحقیقاتی کالای کپلر نشان می‌دهد که اروپا در سال ۲۰۲۱ در حدود ۱۵ درصد از عراق نفت وارد کرده است اما حجم اخیر صادرات نفت عراق کمتر بوده و در ماه مه ۳۹۰ هزار بشکه به صورت روزانه و معادل ۱۲ درصد از صادرات این کشور را شامل شده است. کشورهای آسیایی در سال میلادی گذشته حدود ۷۶ درصد از کل صادرات نفت عراق را دریافت می‌کردند که این عدد بزرگترین سهم را در واردات نفت از این کشور شامل می‌شود.

حمله نظامی روسیه به اوکراین و تغییر در جریان عرضه نفت

به دنبال حملات نظامی روسیه به اوکراین و تحریم واردات انرژی به کشورهای اروپایی، جریان انتقال انرژی از این کشور به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و صادر کنندگان روسیه مجبور شدند تا نفت خود را با قیمتی کمتر و تخفیفی زیاد به دیگر کشورها عرضه کنند. زیرا بسیاری از کشورهای غربی به دلیل تحریم‌های مالی غربی حاضر نیستند با روسیه وارد معامله شوند.

از سوی دیگر هم کشورهای مصرف کننده‌ای مانند چین و هند علاقه زیادی به خرید عرضه نفت روسیه پیدا کرده‌اند و عرضه نفت اورال روسیه از زمان شروع جنگ با اوکراین با قیمت بسیار پایینی معامله می‌شود.

پیش از این نیز، مقامات شرکت سومو عراق به اس اند پی گلوبال اعلام کرده بودند که این کشور درصدد است تا جریان نفت خود را با یک چرخش از آسیا به سمت کشورهای اروپایی تغییر دهد. عرضه نفت عراق از سوی کشورهای اروپایی نیز با تقاضای مناسبی روبرو بوده است و بر اساس اعلام مقامات سومو با توجه به اینکه چین و هند نفت بیشتری از روسیه خریداری می‌کنند؛ علاقه اروپا هم به واردات نفت از عراق بیشتر شده است.  این علاقه عمدتا از سوی پالایشگاه‌های شمال غربی اروپا است.

اما با این حال در پایانه‌های جنوبی عراق محدودیت‌های زیرساختی زیادی وجود دارد و به دلیل فرسوده شدن آنها نیاز به بازسازی در آنها احساس می‌شود. این موضوع بر پتانسیل صادرات و عرضه نفت عراق تاثیر خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهد که صادرات فعلی نفت از بصره به دلیل فرسوده بودن زیر ساخت‌های بارگیری، ۳.۲۷ میلیون بشکه در روز است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات بین المللی هستید « مناقصه های کشور عراق » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌