در خرید مسکن به این نکات مهم توجه کنید

خرید مسکن

خرید مسکن، یکی از بزرگترین و مهم‌ترین خریدهایی است که یک فرد می‌تواند در طول زندگی خود انجام دهد. علت اهمیت خرید مسکن در این است که هرگونه اشتباه در انتخاب، می‌تواند لطمات مادی و حتی روحی سنگینی به دنبال داشته باشد. در مقابل، اگر انتخاب درستی داشته باشید، با آرامش و آسایش کامل زندگی خواهید کرد. اما شاید سوال کنید که انتخاب درست چه انتخابی است و یا آنکه معیارهای مهم در خرید خانه چیست؟ در این نوشته به برخی از نکات مهم اشاره شده است.

نکاتی که در خرید خانه مهم هستند

اولویت نکاتی که در ذیل مورد اشاره قرار گرفته است، با توجه به شرایط هر فرد متفاوت است. در واقع آنچه که مهم است، اولویت این شرایط نیست، بلکه توجه به تمام موارد در هنگام خرید مسکن است. این نکات عبارت است:

قیمت خانه و توانایی فرد در خرید خانه

موضوع توان مالی افراد در خرید خانه و یا پولی که برای خرید کنار گذاشته‌اند، تعیین کننده بسیاری از موارد همچون اندازه خانه، شهر یا محل مورد نظر، کیفیت و قدمت خانه و یا مصالح به کار رفته در آن است. همچنین توانایی مالی شما تعیین می‌کند که خانه‌ای که قرار است بخرید، ویلایی است یا یک واحد آپارتمانی. البته توجه داشته باشید که این فاکتورها می‌تواند تا حدودی نسبی نیز باشد. به عنوان نمونه ممکن است فردی با یک مبلغ معین، بتواند در یک منطقه از شهر صاحب خانه ویلایی شود، اما با همان پول در منطقه‌ای دیگر قادر به خرید یک واحد آپارتمانی نیز نباشد. از این رو موضوع توانایی مالی باید در کنار سایر ویژگی‌ها از جمله محل خرید مسکن مورد توجه قرار گیرد.

توجه به محل خرید مسکن

محل خرید مسکن از چند جهت مهم است. اول آنکه محلی که قرار است خانه بخرید، به امکانات اولیه آموزشی، تفریحی و درمانی دسترسی داشته باشد. دوم آنکه به محل کار شما نزدیک باشد. سوم آنکه به امکانات عمومی حمل و نقل دسترسی داشته باشد. اگر محل مورد نظر، تمام آن امکانات را نیز نداشته باشد، شرایط شما باید برای مواجهه با آن کمبودها مناسب باشد. مثلا اگر آن منطقه به سیستم حمل و نقل عمومی دسترسی ندارد، داشتن خودروی شخصی می‌تواند این مشکل را حل کند. در غیر این صورت در درازمدت با مشکلات اساسی مواجه خواهید شد. همچنین در مواردی توجه به خصوصیات رفتاری و فرهنگی مردم آن محل از جمله همسایگان نیز می‌تواند مهم باشد.

اندازه مسکن

اندازه مسکن با توجه به اندازه خانواده و البته دیدگاه شخصی افراد تعیین می‌شود. معمولا خانه‌های دوخوابه ۱۰۰ متری برای یک خانواده ۴ تا ۶ نفره پاسخگوست، اما برخی از افراد دوست دارند فضای بزرگتری داشته باشند. با این حال خانه‌های بزرگ مشکلات خاص خود را دارند. مثلا شاید در یک خانه بزرگ مجبور باشید از چند دستگاه تلویزیون استفاده کنید. هر چند خرید قسطی تلویزیون  TCLیکی از بهترین راههاست، اما در کل بهتر است اگر توان مدیریت و یا خرید خانه‌های بزرگ را ندارید، به خانه‌های کوچک و متوسط اکتفا کنید. خانه‌های بسیار کوچک نیز می‌تواند مشکلاتی را از لحاظ کمبود فضا برای کودکان و یا مهمانان ایجاد کنند. هر چند این نوع خانه‌ها نیز از مزایایی چون مصرف کمتر گاز، برق و آب برخوردار است و مشکل پرداخت قبض گاز یا برق شما را به دلیل هزینه‌های کمتر آسان می‌کند.

نوع مسکن

خانه‌ها از نظر طراحی، مدل، کاربری و سبک ساخت شامل انواع مدل‌ها هستند. در ایران به دلیل تلفیق فرهنگ شرق و غرب، خانه‌هایی با سبک‌های مختلف سنتی و مدرن وجود دارد. خانه‌های مدرن خود شامل واحدهای لوکس و یا ویلایی هستند. حتی خانه‌های ویلایی نیز از لحاظ متراژ، سبک معماری و سایر ویژگی‌ها، با یکدیگر فرق دارند. بعضی از خانه‌ها، بیشترین متراژ ساخت را به حیاط اختصاص داده‌اند، اما برخی دیگر دارای حیاط کوچک هستند. بعضی از خانه‌ها شمالی هستند، بعضی از خانه‌ها جنوبی. اینها نکاتی است که در هنگام خرید مسکن باید به آنها توجه شود.

قدمت ساخت مسکن

خانه‌ها هر چقدر نوسازتر باشند، شیک‌تر هستند و قاعدتا از مصالح و لوازم جدیدتری استفاده کرده‌اند. از این رو نسبت به نمونه‌های مشابه و قدیمی خود گران‌تر هستند. اما این قانون همه جا قطعیت ندارد. ممکن است برخی از خانه‌های نوساز نیز از ابزارها و لوازم بی‌کیفیت و یا قدیمی استفاده کرده باشند. با این حال برخی از خانه‌های قدیمی با هزینه‌ای کم قابل بازسازی هستند و ممکن است ارزش مادی آنها بعد از بازسازی از خانه‌های نوساز نیز بیشتر شود. بنابراین لازم است توجه کنید که خانه مورد نظر شما، چند سال ساخت است و در صورت نوسازی، چقدر هزینه می‌طلبد.

خرید خانه

معماری خانه

معماری داخلی و خارجی خانه نیز از جمله ویژگی‌هایی است که می‌تواند تعیین کننده ساخت خانه باشد. ممکن است معماری یک خانه با متراژ ۱۰۰ متر به گونه‌ای باشد که حاصل آن سه اتاق با یک پذیرایی و آشپزخانه متوسط باشد و یا ممکن است خانه‌ای دیگر با همین متراژ، دارای دو اتاق با یک پذیرایی بزرگ باشد.

میزان روشنایی خانه

دسترسی اتاق‌ها به روشنایی و یا آفتاب‌گیر بودن خانه یک مزیت مهم برای اکثر خانه‌ها به خصوص خانه‌های آپارتمانی است. میزان نورگیر بودن خانه‌ها بر اساس شمالی یا جنوبی بودن، قرار داشتن در نبش خیابان یا کوچه و به طور کلی بر اساس موقعیت خانه متفاوت است.  

استحکام خانه

توجه به رعایت اصول استاندارد یک خانه با توجه به زلزله‌خیز بودن ایران، بسیار مهم است. خانه‌ای که از دانش مهندسی استفاده نکرده باشد، استحکام لازم در برابر زلزله‌های خفیف را نیز نخواهد داشت. بنابراین لازم است حتما به استحکام خانه نیز توجه داشته باشید.

سند خانه

سند خانه جز موضوعاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه داشته باشید. ممکن است برخی از خانه‌ها دارای سند رسمی نباشند و یا آنکه قبلا به فرد دیگری فروخته شده باشند. پس حتما در هنگام خرید به اعتبار سند توجه کنید.

سخن نهایی

انتخاب درست یک خانه، گاهی می‌تواند بر آینده و سرنوشت افراد یک خانواده تاثیرگذار باشد. تنها به صرف ارزان بودن یا زیبا بودن ظاهر یک خانه، دست به انتخاب نزنید، بلکه به تمام نکات مربوط به خرید خانه توجه کنید تا از این طریق زندگی خوبی را در حال و آینده برای خود رقم بزنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌