مزایا و معایب درب ضد حریق

مزایا و معایب درب های ضد حریق

در زمان های گذشته با توجه به آنکه استفاده از درب های ضد حریق کاربرد پیدا نکرده بود؛ در هنگام وقوع آتش سوزی، آتش به تمام قسمت های یک ساختمان نفوذ پیدا می کرد و خسارت مالی و جانی زیادی به افراد و سرمایه آنها وارد می‌ گردید. با گذشت زمان برای این موضوع راه حلی با عنوان درب ضد حریق پیدا شد. به این صورت که با استفاده از درب هایی بسیار مقاوم در برابر حرارت و آتش، از اموال و جان مردم به خصوص در ساختمان های حساس محافظت شود.

 درواقع این نوع از درب ها می تواند مقاومتی بسیار خوب در برابر آتش و گسترش دود داشته باشد. این نوع از درها به صورت اتوماتیک یا دستی باز و بسته می شوند و به آن درب دود بند هم گفته می شود. زیرا از ورود دود نیز جلوگیری می کند. در ساخت این نوع درب از پشم سنگ نسوز استفاده شده است که عایق حرارت بوده و تا حدود ۴ ساعت می تواند دمای ۸۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. این دسته از درب ها استاندارد جهانی داشته و تنها در صورتی که مطابق با این استانداردها باشند می توان آنها را به عنوان ضد حریق شناخت. ما در ادامه این مقاله از مجله اقتصادی هزاره به بررسی انواع این درب ها پرداخته و با بررسی مزایا و معایب آنها به سراغ بررسی معاملات آنها در سازمان های مختلف می رویم. پس با مادر مجله هزاره همراه باشید.

انواع درب ضد حریق

درب ضد حریق از نظر کاربرد به چهار دسته زیر تقسیم می شود.

  1. درب هایی که برای خروج اضطراری در ساختمان های اداری، مسکونی و حتی هتل ها نصب می شوند.
  2. درب های ضد حریقی که مختص استفاده در نیروگاه ها هستند.
  3. درب های ضد حریق بیمارستانی
  4. درب های ضد حریق برای محافظت از انبار های مختلف

البته درب ضد حریق از نظر جنس نیز به درب های چوبی و شیشه ای تقسیم بندی می شود. درب شیشه ای کاربرد زیادی در ساختمان های اداری و مسکونی داشته و عمدتا در راه پله های اضطراری نصب می شود. انواع چوبی این نوع از درب ها نیز ساخت آسان تری داشته و به سادگی نصب می شود.

مزایا و معایب درب ضد حریق

این نوع از درب ها در برابر آتش کاربردهایی دارد که در ادامه به آنها و بررسی معایب این درها می پردازیم.

مزایای درب ضد حریق

  • مقاومت زیاد در مقابل آتش سوزی
  • محصور نمودن آتش در یک مکان مشخص
  • جلوگیری از انتشار دود و گازهای سمی و خطرناک
  • جلوگیری از نفوذ صدا ( عایق صدا )
  • خروج اضطراری

معایب درب ضد حریق

  • هزینه بالای خرید و نصب درب

مناقصات درب ضد حریق

بسیاری از سازمان های دولتی برای ایجاد امنیت بیشتر در سازمان های خود و زیر مجموعه خود اقدام به استخدام یک پیمانکار برای ساخت درب های ضد حریق کرده و یا با برگزاری مناقصه به خرید انواع صندوق نسوز و غیره اقدام می کنند. این مناقصات با اعلام فراخوان عمومی از سوی این سازمان ها شروع شده و مناقصه گران متعددی در آن اعلام آمادگی کرده و اقدام به ارسال مدارک و اسناد می کنند. این فراخوان در روزنامه های رسمی کشور نیز منتشر شده یا در وب سایت های اینترنتی مانند وب سایت هزاره و دیگر شبکه های اجتماعی منتشر می شود. سپس با بررسی صلاحیت پیمانکاران این شرکت ها وارد فرایند رقابت مناقصات شده و آن شرکتی برنده مناقصه خواهد بود که واجد شرایط مناقصه بوده و بتواند قیمتی مناسب و کمتر از دیگر رقبا ارائه بدهد.

پس از اعلام برنده مناقصه، قراردادی ما بین مناقصه گزار و مناقصه گر یا همان پیمانکار بسته خواهد شد که از این پس تمام فعالیت ها و زمان قرارداد بر اساس این برگه قرارداد تنظیم می شود و هر دو طرف تعهدات خود را در طی زمانی مشخص در آن ذکر می کنند. عمدتا مناقصات در این زمینه در حوزه خرید درب ها، تهیه و اجرای درب ریلی، خرید صندوق محافظ، خرید صندوق نسوز ضد سرقت، ساخت اقلام دیگ بخار، ساخت، حمل، نصب و رگلاژ درب های ضد حریق، خرید، تجهیز و بازسازی صندوق امانات و غیره انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های سیستم های ایمنی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌