با انواع سازه‌ فلزی بیشتر آشنا شوید!

انواع سازه فلزی، مزایا و معایب و مناقصات در این حوزه

سازه فلزی به اسکلت فلزی تشکیل شده از فولاد، تیر و ستون گفته می شود که اصلی ترین ماده به کار رفته در آن فولاد است. این نوع از سازه ها هم اکنون در ساخت و ساز در سراسر دنیا اهمیت زیادی پیدا کرده اند. فولاد به کار رفته در این سازه ها دارای ویژگی هایی فوق العاده مانند مقاومت بالا، شکل پذیری و غیره  است که به همین جهت هم در همه جای دنیا از آن استفاده می شود.

امروزه سازه های فلزی پیکر و پایه اصلی تمام ساختمان های شهری هستند که به شکل عمودی و افقی بر روی یکدیگر قرار می گیرند و شکل کلی ساختمان را تشکیل می دهند. فولاد در کنار استقامت بالایی که دارد فوق العاده سبک بوده و استفاده از آن در سازه فلزی موجب می شود تا ساختمان ها در کنار وزن سبکی که دارند بتوانند در برابر هر گونه فشار و ضربه هم مقاومت داشته باشند. این دست از سازه ها در برابر زلزله نیز بسیار مقاوم هستند. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه باشید.

مزایای سازه فلزی

از جمله مزایای متعدد سازه فلزی به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • فلز از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است به همین دلیل هم در ساخت اغلب ساختمان‌ ها از آن استفاده می‌شود و باعث می ‌شوند ساختمان مقاومت بالایی در برابر فشار‌های بیرونی داشته باشد.
  • وزن سبک سازه‌ های فلزی باعث می ‌شود که سرعت نصب آن‌ها بالاتر باشد.
  • این سازه‌ ها فضای خیلی کمتری را اشغال می ‌کنند.
  • مقاومت بالایی در برابر زلزله دارند.
  • سازه‌ های فلز خواص ارتجاعی و خم پذیری بسیاری دارند.
  • این فلزات قابلیت استفاده مجدد دارند.
  • شکل پذیری سازه‌ های فلزی موجب می ‌شود که از تمرکز تنش و ارتعاش جلوگیری شود.
  • کاهش وزن ساختمان
  • امکان اصلاح و عیب‌ یابی بدون تخریب مصالح
  • امکان انجام عملیات با دقت و کیفیت بالا

معایب سازه فلزی

  • ضعف در برابر حرارت بالا
  • فلزات در برابر زنگ زدگی مقاومت چندانی ندارند.
  • امکان خم شدن و شکست در برابر فشار
  • عدم جوشکاری مناسب قطعات و نظارت دقیق

انواع سازه فلزی

سازه فلزی در حالت کلی به چهار دسته تقسیم بندی می شود که هر کدام هم دارای کارایی و ویژگی خاص خود است.

سازه قاب بندی شده: این سازه ترکیبی از ستون و تیرهایی است که با استفاده از اتصالات ساده به هم وصل می شوند. از این سازه در ساخت ساختمان های چند طبقه و صنعتی و حتی پل ها استفاده می شود.

سازه خرپایی: این نوع از سازه فلزی به صورتی طراحی شده است که دارای ترکیبی مثلثی شکل بوده و به تکیه گاه ها منتقل می شود و یک نیروی محوری کششی و فشاری ایجاد می کند.

سازه معلق: از این سازه برای ساخت پل هایی که دهانه بلند و سقف دارند؛ استفاده می شود.

سازه پوسته ای: از این دست سازه های فلزی برای ساخت سازه‌ های مهمی مانند سیلوها، مخازن نگهداری از سیالات تحت فشار و سقف ‌های گنبدی استفاده می شود.

مناقصه سازه فلزی

مناقصات سازه فلزی

بسیاری از سازمان هایی که اقدام به ساخت و ساز می کنند برای ساخت انواع سازه فلزی، اقدام به برگزاری انواع مناقصات در این حوزه می کنند. با این کار و با یک فراخوان عمومی که در روزنامه های کثیرالانتشار و وب سایت های اطلاع رسانی مانند وب سایت هزاره منتشر می شود؛  شرکت های پیمانکار در این زمینه آمادگی خود را اعلام کرده و اقدام به ارسال مدارک و اسناد مورد نیاز می کنند. در صورت تایید از سوی مرجع مناقصه گزار شرکت های پیمانکار وارد رقابت شده و آن شرکتی برنده مناقصه خواهد بود که کیفیت لازم را در زمینه ساخت سازه فلزی داشته باشد و قیمتی کمتر از دیگر رقبا پیشنهاد بدهد. پس از این مرحله قراردادی ما بین دو طرف معامله منعقد خواهد شد که بر اساس آن وظایف هر دو طرف به صورت دقیق ذکر شده و زمان شروع و پایان قرار داد نیز در آن قید می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های جوشکاری، خدمات جوش » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌