چرا راه آهن رشت – آستارا  به مرحله نهایی نمی رسد؟

چرا راه آهن رشت – آستارا به مرحله نهایی نمی رسد؟

راه آهن رشت- آستارا با وجود آنکه نیاز به تامین مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی دارد اما معاون وزیر راه و شهرسازی هم اعتقاد دارد که برای آماده سازی و بهره برداری از این خط آهن استراتژیک نیاز به روش های نوین و فناوری های روز دنیا است. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

اهمیت و نیازهای راه آهن رشت – آستارا

پروژه هایی مانند خط ریلی رشت – آستارا که ایران را به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل می کند دارای اهمیت و اولویت بسیاری است زیرا موجب می شود تا ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی ایران به اروپا وصل شود. این موضوع اهمیت بسیار زیادی نیز از نظر مالی و درآمدی برای کشور  خواهد داشت. بر اساس اظهارات استاندار گیلان هم این استان می تواند با وجود تکمیل راه آهن رشت – آستارا دروازه ای برای پیشرفت کشور باشد و اقتصاد این استان و کل کشور را در مسیر توسعه به خصوص در حوزه آسیای میانه و قفقاز قرار دهد.

چندی پیش رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال – جنوب و راه آهن رشت- آستارا گفته بود که راه آهن  ۱۶۰ کیلومتری رشت-آستارا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در عین حال، در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، احداث راه ‌آهن رشت – آستارا جزو مصوبات سفر و توافقات بین دو رئیس جمهور ایران و روسیه قرار گرفت. در این زمینه رهبر انقلاب هم در دیدار با پوتین رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احداث این راه ‌آهن مهم و تکمیل کریدور شمال- جنوب تاکید کرده است.

این طور به نظر می رسد که دلیل اصلی تکمیل نشدن راه آهن رشت – آستارا نیاز به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی باشد. این موضوع در حالی رخ می دهد که در سال های گذشته تلاش های زیادی برای تامین مالی این پروژه با نگاه به منابع خارجی از جمله فایننس از چین یا منابع دیگر کشورهای همسایه و روسیه انجام شده است ولی خط ریلی همچنان ساخته نشده است. بنابراین تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر آن است که این پروژه از طریق تهاتر نفتی انجام شود.

در این زمینه خیراله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در ارتباط با راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه آهن رشت – آستارا اعلام کرده است که دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی بر سرعت بخشیدن به این پروژه، به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه ‌آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که یک نیاز بین‌ المللی است.

وی ضمن اشاره به لزوم بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع بندی فنی این پروژه خاطر نشان کرد: با هدف تکمیل هرچه سریع تر راه آهن رشت – آستارا نیاز است تا راهکارهای استملاک اراضی طرح که به اعتبار هنگفتی نیز نیاز دارد بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به خصوص در زمین های زراعی و مسکونی در تعامل با مردم انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ضمن اشاره به برگزاری جلسه ای در ارتباط با راه آهن رشت – آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریعتر آن گفت: با هدف اتمام این ابرپروژه راه ‌آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیاز در نوع خود مثال زدنی است، نیازمند بهره‌ مندی از روش ‌های نوین و فناوری ‌های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش ‌های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه ‌ترین زمان ممکن امکان پذیر است.

خیراله خادمی اضافه کرد: علاوه بر این نیاز است تا در ارتباط با مجهز کردن کارگاه های مورد نیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی مانند تعداد و طول پل‌ ها و نحوه اجرای آنها با روش ‌های مهندسی نوین و به‌روز دنیا تصمیماتی گرفته شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها نیز اقداماتی صورت بگیرد.

هم اکنون عملیات زیر سازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه راه آهن رشت – آستار از مبدا رشت تکمیل شده است و آماده عملیات ریل گذاری می شود. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌ های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال پیش بینی می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های تجهیزات راه آهن » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌