تنش گازی در قرن جدید

تنش گازی در قرن جدید

در حالی ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گازی دنیا در تامین نیاز داخلی خود با چالش روبرو شده است که نتوانسته از کمبود بازارهای جهانی به نفع خود استفاده کند. کارشناسان حوزه انرژی نیز به دنبال ایجاد تنش  گازی در بخش های مختلف در جهان برای تامین گاز این قرن را قرن گاز می دانند. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه باشید.

تنش گازی در سراسر جهان

جواد اوجی وزیر نفت در رسانه ملی اعلام کرد: کسری گاز زمستان امسال هم ادامه دارد. این در حالی است که بر اساس آمار اوپک ایران اولین و بر اساس گزارش بی ‌پی (BP) دومین ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. اما به نظر می رسد که این ذخایر نتوانسته است سهم ایران در بازارهای جهانی را افزایش دهد. بنابراین ایران در تامین نیازهای داخلی خود نیز به چالش خورده است.

مسائلی مانند بی توجهی به سرمایه گذاری و توسعه میادین گازی در طول سال های گذشته در شرایط مختلف موجب عقب ماندگی این صنعت و تنش گازی شده است و حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی اعلام کرده است: قرن جدید قرن گاز بوده و دوره سلطه نفت در جهان به پایان رسیده است. زیرا  روسیه به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز به نوعی در حال حذف شدن بوده و ایران هم به دلیل کمبود  سرمایه گذاری ها و غفلت از توسعه این صنعت در سال های گذشته به نوعی سهمی از این بازار ندارد.

حسینی معتقد است در سال های آینده رقابت شدیدی برای رسیدن به گاز در سراسر دنیا به وجود خواهد آمد و احتمال دارد که شاهد شکل گیری جنگ گاز در دنیا باشیم و این مساله دور از انتظار نخواهد بود.

وی اضافه کرد: روسیه به عنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز به نوعی در حال حذف شدن است. ایران هم به دلیل کمبود سرمایه گذاری ها و غفلت از توسعه این صنعت در سال های گذشته به نوعی حذف شده و ظرفیت مازادی برای صادرات نداشته و در عمل  نتوانسته از فرصت پیش آمده و جنگ روسیه و اوکراین برای افزایش سهم خود در بازار جهانی استفاد کند. این مساله در حالی رخ می دهد که در آینده رقابت ها در حوزه گاز خواهد بود. به عنوان مثال جنگ ترکیه و یونان و جنگ لبنان و اسراییل بر سر  مسائل گازی است.

بر اساس اظهارات رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی، این وضعیت در اروپا هم به خوبی به چشم می خورد و آمارهای اعلام شده نشان می دهد که کمبود گاز در انگلستان به حدی وضعیت بحرانی پیدا کرده است که پیش بینی می شود قیمت عمده فروشی برق در زمستان سال جاری ۴۲۲ درصد افزایش  پیدا کند. البته این رقم در آلمان معادل ۳۸۸ درصد و در ایتالیا ۳۳۴ درصد برآورد شده است.

این کارشناس حوزه انرژی همچنین خاطر نشان کرد: در حال حاضر ظرفیت بالایی در حوزه پارس جنوبی وجود دارد اما متاسفانه به خوبی از آن استفاده نمی شود. این موضوع در حالی است که کشور قطر با استفاده از این منابع چندین برابر ایران درآمد کسب کرده و به یکی از غول های صنعت ال ان جی تبدیل شده است.

نکته جالب توجه در این زمینه آن است که قطر تقریبا تمام گاز تولیدی خود را برای صادرات در نظر می گیرد ولی ایران افزایش تولید از این میدان را صرف مصرف داخلی گاز در بخش های مختلف گاز خانگی، صنعتی، تجاری و گسترش صنایع پتروشیمی بر پایه گاز ارزان می کند.

بررسی ها و آمارهای انجام گرفته نشان می دهد از زمان اکتشاف میدان پارس جنوبی، قطر با ۱۵۰۰ میلیارد دلار، پنج برابر ایران از پارس جنوبی درآمد داشته است.  در حالی که بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت نفت، از ۳ سال آینده، هر سال به اندازه درآمد یک فاز، از درآمدهای این میدان برای ایران کم خواهد شد. مساله ای که سست بودن درآمدهای هیدروکربوری را به خوبی به نمایش می گذارد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های نفت و گاز رتبه بالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌