راه حل های کاهش قیمت خانه

راه حل های کاهش قیمت خانه

یک کارشناس مسکن گفت: راه حل های کاهش قیمت خانه عبارت است از: کنترل نقدینگی، ثبات اقتصاد کلان، کاهش تورم، افزایش ساخت و ساز و اعمال پایه‌های مالیاتی در بخش مسکن. در ادامه این خبر با مجله هزاره همراه شوید.

راهکارهای کاهش قیمت خانه

محمد عدالت خواه، کارشناس حوزه مسکن گفت: طی ۵ سال گذشته بازار مسکن به اندازه ای رشد کرده که تصور می‌شود ظرفیت بیشتری ندارد. اما تورم موضوعی است که مانع از ثبات در این بخش می‌ شود. برای مثال یکی از دلایلی ‌که در ماه مرداد بازار ملک به ثبات رسید  حبابی بود که در این بازار ایجاد شده بود. در برخی از زمان ها نرخ‌ها بالا می ‌رود و در مواقعی نیز کنترل می‌ شود که این موضوع طبیعی است در سال‌ های اخیر نیز در بازار ملک بوده است اما به طور کلی فرآیند افزایشی را تجربه کرده است.

وی ادامه داد: دولت باید تلاش کند تا برنامه ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی را به نتیجه رسانده و در این زمینه تمهیدات لازم را عملی کند. اخیرا اعلام شده است که به کسانی که می خواهند کار ساخت و ساز را انجام دهند؛ زمین تعلق می گیرد که پیش زمینه این اقدام کنترل تورم و ایجاد ثبات در بازار نهاده های ساختمانی است.

عدالت خواه اضافه کرد: با این قیمت ‌های کاذب، اگر یک زوج سال ها هم کار کنند نمی‌توانند صاحب خانه شوند. بنابراین برنامه ‌ای که دولت برای تامین مسکن اقشار متوسط و پایین در دستور کار قرار داده است نشان‌دهنده آن است که راه حل درست تشخیص داده شده است اما در اجرا مشکلاتی دارد که باید رفع شوند.

این کارشناس مسکن ضمن تاکید به نیاز بازار به ثبات گفت: مدار صعودی در بازار برای همیشه هم نمی تواند ادامه پیدا کند. گاهی اوقات یک سخنرانی بر بازار تاثیر می گذارد و این نوسانات همواره مقطعی است.

وی بازار مسکن را دچار نوعی رونق کاذب دانست و تصریح کرد: در کنار گرانی مسکن در کلانشهرها قیمت زمین در بسیاری از نقاط خوش آب و هوا هم رشد چشمگیری را داشته است. برای مثال آگهی ‌هایی که همیشه به شکل پیامک ارسال می ‌شود که مردم را به خرید زمین ترغیب می‌کنند؛ نمونه ای از این موارد است. در این میان برخی از این زمین‌ ها پیش از این زمین کشاورزی بوده است که تغییر کاربری داده و قیمت آن چندین برابر شده است.

وی راه حل های کنترل قیمت خانه را به این صورت تشریح کرد: تا زمانی که تورم بالایی در کشور وجود داشته باشد راهکارهای دیگر جواب نخواهد دارد. زیرا انتظارات تورمی هر نوع تحلیل و راه حلی را بی اثر خواهد کرد. کنترل نقدینگی، ثبات اقتصاد کلان، کاهش تورم، افزایش ساخت و ساز و اعمال پایه‌ های مالیاتی در بخش مسکن به ایجاد آرامش در این بازار کمک خواهند کرد.

آمارها نشان می دهند که متوسط قیمت وزنی هر متر مربع آپارتمان‌ های مسکونی در شهر تهران در مرداد ماه سال جاری، ۴۵ میلیون و ۱۴۸ هزار تومان بوده است که در مقایسه با تیرماه افزایش ۱.۸ درصدی را تجربه کرده است. مرکز آمار هم‌ چنین متوسط حسابی قیمت مسکن در تهران را ۴۲ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان اعلام کرده است. علاوه بر این در مرداد ماه ۱۴۰۱ تورم نقطه به نقطه قیمت آپارتمان ‌های مسکونی شهر تهران به عدد ۴۴ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه این ماه در مقایسه با ماه قبل (۴۵.۲ درصد) ١.٢ واحد درصد کاهش داشته است. با این حال شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به شاخص دوره مشابه سال قبل (تورم سالیانه) به عدد ٢٨,٤ درصد رسیده است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (٢٧,١ درصد)، ١.٣ واحد درصد افزایش را تجربه کرده است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ساختمان سازی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

امتیاز این مطلب

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌