فهرست کوتاه و بلند مناقصه گران چیست؟

فهرست کوتاه و بلند مناقصه گران چیست؟

همانطور که در مقالات قبل اشاره کردیم مناقصه در حالت کلی به دو دسته مناقصه عمومی و مناقصه محدود تقسیم می شود. در مناقصات عمومی دو فهرست از مناقصه گران طی مراحلی انتخاب می شوند، فهرست کوتاه و بلند مناقصه گران؛ که در ادامه به معرفی بیشتر آنها می پردازیم. پس با مجله هزاره همراه شوید.

نحوه انتخاب فهرست کوتاه و بلند مناقصه گران

برای اطلاع از فهرست کوتاه و بلند مناقصه گران باید ابتدا بدانیم که در مناقصه عمومی  شرکت برای همه مناقصه گرانی که صلاحیت دارد؛ امکان پذیر است و آگهی آن به اطلاع همه می رسد. اما مناقصه محدود نوعی است که بر اساس تشخیص مقام دولتی و با ذکر دلیل تعداد مناقصه گران در آن محدود است و به انتخاب سازمان انجام می شود.

در مناقصه عمومی درواقع همه می توانند شرکت کرده و مراحل مختلف را برای برنده شدن طی کنند. در این مناقصات  دو فهرست از مناقصه گران طی مراحلی انتخاب می شوند که فهرست کوتاه و بلند مناقصه گران هستند.

فهرست بلند مناقصه گران با معیارهای تعیین شده توسط سازمان بررسی شده و صلاحیت آن تایید می گردد. انتخاب فهرست بلند برای رشته ها و زمینه های تخصصی از طرف سازمان تشخیص صلاحیت می شود، درواقع فهرست پیمانکاران دارای صلاحیت سازمان، مبنایی ست که بر اساس آن فهرست بلند تهیه می شود.

برای آن که رقابتی سالم در مناقصه وجود داشته باشد در فهرست مناقصه گران صلاحیت دار، همه اشخاص و پیمانکارانی که در فهرست بلند وجود دارند باید شخصیت حقوقی مستقل نسبت به دستگاه مرکزی داشته باشند. علاوه بر این، لایحه قانونی مبتنی بر ممانعت از دخالت وزراء و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری، مصوب سال ۱۳۳۷، نیز حتما باید رعایت شود.

 مراحل تهیه فهرست بلند مناقصه گران

مراحل تهیه فهرست بلند مناقصه گران

  • انتشار آگهی ارزیابی صلاحیت
  •  تحویل اسناد ارزیابی
  •  ارزیابی صلاحیت و تعیین امتیاز که خود شامل مراحلی مانند نام و نشانی دستگاه مرکزی، تاریخ، مهلت و نشانی دریافت و تحویل اسناد ارزیابی صلاحیت، نحوه دریافت اسناد ارزیابی و هزینه آن در صورت لزوم و تاریخ اعلام نتایج ارزیابی کیفی است.
  • انتشار فهرست بلند
  • پس از آن که فهرست بلند منتشر شد نوبت به انتخاب فهرست کوتاه مناقصه گران از میان فهرست بلند می رسد. این فهرست پس از ارزیابی نهایی مناقصه گران ایجاد می شود. از میان افرادی که  اسناد ارزیابی کیفی مناقصه گران را ارسال کرده اند، آنهایی که توانایی انجام تعهدات موضوع مناقصه را داشته باشند، برای قرار گرفتن در فهرست کوتاه انتخاب می شوند.
  • حداقل معیارهای ارزیابی برای قرار گرفتن در فهرست کوتاه مناقصه گران
  • توان مالی
  •  ارزیابی مشتریان قبلی
  • استانداردهای تولید
  • کیفیت و نحوه تضمین محصولات
  • ظرفیت تولید
  • کیفیت مواد و قطعات مصرفی و ارزیابی سازندگان مرتبط

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌