آشنایی با خدمات نقشه برداری و مناقصات آن

نقشه برداری چیست و شاخه های مختلف آن

نقشه برداری درواقع کار انتقال  اطلاعات مکانی یا داده ها به یک صفحه  صاف و یا مانیتور کامپیوتر است  تا به این وسیله  از سمبل ها و نمادهای گرافیکی برای  نمایش آن ها استفاده شود. از سوی دیگر نقشه را تصویری قائم از سطح زمین بر روی سطحی صاف نیز می دانند. در ادامه این مقاله با مجله هزاره همراه شوید.

هدف نقشه برداری

نقشه ها بر اساس اهداف نقشه و خصوصیات کاربردی که دارند به شکل های مختلفی ساخته می شوند. برای مثال نقشه های اطلس برای کودکان ابتدایی بسیار ساده است اما نقشه های طراحان و مهندسان پیچیده تر بوده و حاوی اطلاعات بیشتری است. بنابراین بر اساس هدف نقشه نقشه های تک منظوره یا چند منظوره ساخته می شوند:

نقشه های تک منظوره:

این نوع نقشه ها هدفشان ارائه منظور خاصی است. برای مثال نقشه توزیع جمعیت، نقشه های آماری، نقشه های خاک شناسی و …

نقشه های چند منظوره :

این نوع از نقشه ها هم برای اهداف مختلف و حتی کاربران مختلفی ساخته  می شوند. نمونه این نقشه ها را می توان نقشه های توپوگرافی و یا داده ها دانست.

شاخه های مختلف نقشه برداری

نقشه برداری همچنین به شاخه های مختلفی تقسیم بندی می شود:

ژئودزی:

علمی است که هدف از آن تعیین شکل و اندازه زمین و مختصات نقاط روی سطح زمین و یا بالای آن و همچنین بررسی تغییرات زمانی در شکل و میدان ثقل زمین است و به دسته های زیر تقسیم می شود:

الف- ژئودزی فیزیک – (فیزیکال ژئودزی): هدف تعیین پارامترهای میدان ثقل زمین .

ب- ژئودزی دینامیک: هدف بررسی تغییرات لحظه ای در شکل و اندازه زمین .

ج- ژئودزی ماهواره ای: هدف تعیین مختصات با روش های ماهواره ای نظیر LLR – SLR    GPS

 فتوگرامتری:

علمی است که هدف از آن تعیین مختصات نقاط است با استفاده از اطلاعات به دست آمده از روی عکس که این رشته نیز به گرایش های مختلفی تقسیم بندی می شود.

الف- فتوگرامتری هوائی: هدف تهیه نقشه جهت مناطق وسیع یا مناطقی است که بروشهای زمینی نمی توان از آنها نقشه تهیه کرد.

ب- فتوگرامتری برد کوتاه: هدف تعیین مختصات نقاط به شرطی که فاصله نقاط تا دوربین عکسبرداری خیلی کم باشد این شاخه از فتوگرامتری در فعالیت های صنعتی نیز استفاده می شود.

 سنجش از راه دور:

در این رشته از اطلاعات به دست آمده از تصاویر ماهواره ای برای تهیه نقشه استفاده می شود.

GIS: 

 سیستم اطلاعات جغرافیایی با هدف طبقه بندی اطلاعات در لایه های مختلف و ارائه مناسب به کاربر

هیدروگرافی:

تهیه نقشه های دریایی جهت ناوبری از وظایف این رشته است.

نقشه برداری چیست و شاخه های مختلف آن

مناقصه نقشه برداری

نقشه برداری موضوعی است که در ارتباط با آن مناقصات مختلفی برگزار می شود. این مناقصات با اعلام سازمان مناقصه گزار شروع شده و شرکت کنندگان در صورت داشتن شرایط مناقصه وارد رقابت با یکدیگر می شوند و اقدام به ارسال مدارک و اسناد مورد نیاز می کنند. سپس شرکتی برنده مناقصه خواهد شد که دارای شرایط مورد نظر بوده و قیمت پیشنهادی او کمتر از دیگر رقبا باشد. سپس قراردادی ما بین طرفین امضا شده و تعهدات هر دو طرف در آن قید شده و مدت زمان پروژه نیز در آن ذکر می شود.

مناقصات نقشه برداری عمدتا در حوزه هایی مانند مناقصه تهیه نقشه و تطبیق و مستند سازی مناطق کشاورزی زراعی و باغی، مناقصه انجام خدمات مشاوره ای طراحی و راه اندازی سامانه جامع بهره برداری و غیره انجام می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های سازمان نقشه برداری کشور» را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌