اموال منقول و انواع آن در قانون

اموال منقول و انواع آن در قانون

موضوع اموال، یکی از مواردی است که در قانون توجه خاصی به آن شده است. اموال در قانون به دو دسته اموال منقول و اموال غیر منقول تقسیم شده است. البته نوع دیگری از اموال نیز وجود دارد که به آن اموال بدون مالک گفته می شود.  در ادامه این مقاله از مجله هزاره به تعریف اموال منقول و انواع آن می پردازیم. پس با ما همراه شوید.

اموال منقول چیست؟

تعریف اموال منقول در ابتدای قانون مدنی (مواد ۲۲ – ۲۱ – ۲۰ – ۱۹) ذکر شده است. در ماده ۱۹ قانون مدنی آورده شده است که اشیای قابل نقل از محلی به محل دیگر جزو اموال منقول به شمار می روند اما به شرط آن که به خود اشیا و محل آن خرابی و خسارت وارد نشود.

در ماده ۲۰ نیز آمده است که کلیه دیون شامل قرض، ثمن مبیع (بهای بیع) و مال الاجاره (پول پیش و اجاره) جزو مال منقول به شمار می روند؛ مگر آن که موارد ذکر شده از نوع اموال غیر منقول باشند. در ماده ۲۱ چنین عنوان شده است که انواع کشتی ها، قایق ها و موارد مشابه که قابل حرکت باشند جزو مال منقول به شمار می روند. برای مثال اتومبیل جزو اموال منقول به شمار می شود. در ماده ۲۲ نیز ذکر شده است که مصالح اجرای سازه از قبیل سنگ، آجر و غیره جزو دسته منقول محسوب می شوند مگر اینکه این مصالح در یک بنا بکار رفته باشد. بنابراین بعد از استفاده این مصالح در احداث بنا، این اموال به اموال غیر منقول تبدیل خواهند شد.

انواع اموال منقول

اموال منقول به دو دسته مال منقول ذاتی و اموال در حکم مال منقول تقسیم بندی می شوند. مال منقول ذاتی شامل مواردی است که جزو اشیای قابل نقل طبق ماده ۱۹ قانون مدنی می شود. مال منقول در حکم اموال منقول نیز شامل شامل مواردی مانند مبلغ بیع، قرارداد و از این نوع است.

درواقع اموال منقول ذاتی اموالی است که قابل حس و لمس و قابل نقل است. البته ممکن است قانونگذار بنا به ملاحظاتی و مصالحی در پاره‌ای موارد، احکام غیرمنقول را بر این اموال بار نماید.

اموال در حکم منقول نیز شامل موارد زیر می شود:

  1. حقوقی که موضوع آن وجه نقد یا اشیاء منقول باشد(مانند حق وثیقه).
  2. حق انتفاع از اموال منقول.
  3. دعاوی راجع به استرداد حق مالکیت یا حق انتفاع در مورد اموال منقول.
  4. حق مخترع یا مؤلف نسبت به اختراع یا تألیف خود(حقوق معنوی).
  5. حقوق افراد در شرکت ها در رابطه با سهام شرکت.
اموال منقول و انواع آن در قانون

مزایده اموال منقول

در ارتباط با انواع اموال منقول، انواع مناقصات و مزایدات متنوع برگزار می شود. در فرایند مناقصه سازمانی که بهترین پیشنهاد قیمت و بالاترین کیفیت را ارائه بدهد برنده مناقصه خواهد بود و در مزایده کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند، برنده است. سازمان هایی که در جریان فعالیت های خود، نیاز به کالای خاصی دارند اقدام به شرکت در مزایدات نهادهایی  می کنند که  این کالاها را در اختیار دارند و آنها را به مزایده می گذارند. این معاملات در زمینه هایی مانند فروش اموال اسقاطی و مستعمل شامل: موتورجوش یخچال ویترینی، فایل فلزی، کمد، موتور کولر، وان حمام، مزایده فروش ابزار صنعتی, سایر کالاها, فلزات و مواد معدنی، لوازم اداری و تحریر، لوازم الکتریکی و الکترونیکی، لوازم برقی، لوازم خانگی غیر برقی، لوازم یدکی وسایط نقلیه و غیره برگزار می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده اموال مازاد، اسقاطی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌