آیا پیش پرداخت در معاملات دولتی الزامی است؟

آیا پیش پرداخت در معاملات دولتی الزامی است؟

آنچه در این مطلب می خوانید:

در حالت کلی پیش پرداخت یک امر الزامی نیست و کارفرمای دولتی برای پرداخت یا عدم پرداخت آن مختار است.

در ارتباط با این موضوع در بند ۱۰ از ماده ۷ آئین نامه معاملات دولتی آمده است: میزان پیش پرداخت در صورتی که به تشخیص دستگاه مناقصه‌ گزار پرداخت آن به برنده مناقصه لازم باشد و ترتیب پرداخت و واریز آن” باید در آگهی مناقصه درج شود. اما با این حال گاهی اوقات مناقصه گران در اسناد مناقصه یا قرارداد پرداخت پیش پرداخت را به صلاح دید خود مشروط می کنند.

علاوه بر این، در بند ۴ از ماده ۱۴ قانون برگزاری مناقصات نیز الزام درج مبلغ پیش پرداخت در اسناد مناقصه ذکر شده است به همین دلیل تصمیم گیری برای پرداخت یا عدم پرداخت مبلغ پیش پرداخت باید قبل از نشر آگهی مناقصه صورت بگیرد در نتیجه مناقصه گزار مجاز نیست موضوع پرداخت مبلغ پیش پرداخت را منوط به تصمیمات آتی خود کند. در ادامه این مقاله با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

میزان پیش پرداخت

مبلغ پیش پرداخت می تواند از ۱۵% تا ۲۵% مبلغ اولیه پیمان در نظر گرفته شود که میزان دقیق آن در شرایط خصوصی پیمان قید می شود.معمولا در قراردادهای پیمانکاری این میزان معادل ۲۰% مبلغ اولیه پیمان لحاظ می شود و حتی در برخی قرارداد ها مشاهده شده است که کارفرمایان از پرداخت پیش پرداخت طفره رفته و یا خود را مختار به پرداخت و یا عدم پرداخت آن می کنند.

این نکته را نیز باید مد نظر قرار داد که در صورت تاخیر در پرداخت به موقع پیش پرداخت توسط کارفرما، قرارداد مشمول تمدید و افزایش مدت پیمان می شود؛ به صورتی که ۲۰ روز پس از تاریخ درخواست پیمانکار که به تایید مشاور رسیده است و یا ۱۰ روز پس از تاریخ ارائه تضمین از طرف پیمانکار، هر کدام که بیشتر باشد ، آخرین مهلت کارفرما برای پرداخت هر قسط پیش پرداخت است. در صورتی که کارفرما در مهلت تعیین شده پیش پرداخت را به پیمانکار پرداخت نکند، پیمانکار می تواند بر اساس بند الف-۹ ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان در خواست تمدید مدت پیمان را کرده و به ازای مدت تاخیر در پرداخت مطابق بخشنامه ۵۰۹۰ ، مدت پیمان تمدید و مدت زمانی بابت تاخیر حادث شده به مدت قرارداد اضافه کند. این مدت زمان تمدید شده در گزارش تاخیرات پروژه لحاظ شده و از موارد تاخیرات مجاز پیمانکار است.

آیا پیش پرداخت در معاملات دولتی الزامی است؟

تضامین پیش پرداخت

با توجه به این که پیش پرداخت مبلغی است که قبل از تحویل خدمات به پیمانکار پرداخت می شود به همین دلیل کارفرمایان قبل از پرداخت پیش پرداخت و برای حصول اطمینان از مصرف درست آن در راستای اهداف پروژه، اقدام به گرفتن تضمین از پیمانکاران می کنند. این تضامین معتبر به شرح زیر است:

۱-  ضمانت نامه معتبر بانکی

۲- ضمانت نامه صادر شده از طرف موسسات بیمه گر دارای صلاحیت

­۳- گواهی خالص مطالبات قطعی تائید شده قراردادها از سوی دستگاه های اجرایی و ذی حسابان مربوط برای همان دستگاه اجرایی مطابق کاربرگ های پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است .

۴- اوراق مشارکت بی نام تضمین شده بانک ها و دولت با قابلیت بازخرید قبل از سررسید

۵- وثیقه ملکی معادل ۸۵% ارزش کارشناسی رسمی آن

۶- ضمانت نامه های صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهش و فناوری غیر دولتی

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های روز کشور » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌