آیا امکان اصلاح و عودت پاکات مناقصه وجود دارد؟

آیا امکان اصلاح و عودت پاکات مناقصه وجود دارد؟

گاهی اوقات در مناقصات و به دلایل مختلف مناقصه گران تمایل دارند که پیشنهاد فنی یا مالی خود را اصلاح کنند.  اما آیا اصلاح و عودت پاکات مناقصه امکان پذیر است؟ در ادامه با این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

قوانین اصلاح و عودت پاکات مناقصه

بر اساس بند د از ماده ۱۶ قانون برگزاری مناقصات”هرگونه تسلیم، تحویل، اصلاح، جایگزینی و یا پس گرفتن

پیشنهاد باید به صورت قابل گواهی و در مهلت و مکان مقرر در اسناد مناقصه انجام شود”  امکان اصلاح و

عودت پاکات وجود دارد اما چند شرط دارد.

در تکمیل بند فوق، بخش نامه راهنمای مناقصه شماره ۹۵۵۷۹/۱۰۱ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تفضیل و به صورت شفاف شرایط اصلاح و جایگزینی پاکات را به شرح زیر بیان کرده است:

اعلام عدم تمایل، اصلاح، جایگزینی و پس گرفتن پیشنهاد مناقصه

۱: در صورتی که خریدار اسناد مناقصه به هر دلیل مایل به شرکت در مناقصه نباشد باید حداکثر ظرف مدت تعیین شده در کاربرگ مناقصه مراتب را کتبا به مناقصه گزار اعلام کند. قصور در اجرای این تکلیف در ارجاع کار به دعوت شده برای شرکت در مناقصه‌ های بعد موثر خواهد بود.

۲ : مناقصه گر می تواند پیشنهاد خود را بعد از تسلیم اصلاح کرده یا پس بگیرد اما به این شرط که اصلاح پیشنهاد، یا اعلام تمایل به پس گرفتن آن بر اساس بند ۳ پیش از مهلت تعیین شده برای تسلیم پیشنهادها انجام شده باشد.

۳ : اگر مناقصه گری بخواهد پیشنهادش را پس بگیرد و یا اصلاح کند باید کتبا مناقصه گزار را پیش از آخرین مهلت تعیین شده برای تسلیم پیشنهادها مطلع کند. درخواست پس گرفتن پیشنهاد باید به نشانی مناقصه گزار تسلیم شده و دربرگیرنده عنوان و شماره دعوت نامه و عبارت “درخواست پس گرفتن پیشنهاد” باشد. درخواست های پس گرفتن پیشنهاد دریافت شده پس از آخرین مهلت تسلیم پیشنهادها نادیده گرفته شده و پیشنهاد معتبر تلقی خواهد شد.


بیشتر بخوانید:مدارک مندرج در پاکت الف، ب و ج مناقصه کدام است؟

۴: اصلاحیه پیشنهاد باید به شمار نسخه ها و به ترتیب مشخص شده در ماده ۱۵ تهیه شده و نشانه گذاری شود و بر حسب مورد عبارت ” اصلاحیه پیشنهاد- پاکت الف” یا “اصلاحیه پیشنهاد- پاکت ب” یا اصلاحیه پیشنهاد- پاکت ج” بر روی آنها نوشته شده و به ترتیب در پاکت مربوط به ضمانت نامه شرکت در مناقصه، یا پیشنهاد فنی بازرگانی یا پیشنهاد قیمت گذاشته شوند. این پاکت ها باید در داخل یک پاکت خارجی با لفاف لاک و مهر شده که علامت ” اصلاحیه” دارد قرار داده شود.

علاوه بر این، در سامانه تدارکات الکترونیکی دولت ( ستاد ایران ) امکان اصلاح و جایگزینی بر اساس قانون پیش بینی شده است. اما تنها مورد استثنا، مناقصات وزارت نفت است که در آنها امکان جایگزینی پاکات قیمت در جلسه بازگشایی پاکت مالی وجود دارد:

بند ۱-۵ بخشنامه وزارت نفت به شماره  ۳۱۱۵۷۸  : در تمامی مناقصه ها ، مناقصه گزار ( شرکت تابعه نفت ) باید به درستی و صراحت در اسناد مناقصه قید کند که مناقصه گران می توانند پیشنهاد مالی اصلاحی خود را فقط یک بار در پاکت لاک و مهر شده در جلسه بازگشایی پاکت های مالی و قبل از شروع گشایش پاکت ها به صورت حضوری و دستی در قبال دریافت رسید به کمیسیون معاملات – کمیسیون مناقصات تسلیم کنند . پاکت های مالی اولیه این دسته از مناقصه گران باید عیناً و به صورت لاک و مهر شده به آنان بازگردانده شود. 

در این زمینه و با وجود رد شکات سازمان بازرسی کل کشور توسط دیوان عدالت اداری برای ابطال این بند بخشنامه، اما این بخشنامه هنوز هم اجرا می شود. قرار است اصلاحات مورد نیاز در سامانه تدارکات الکترونیک دولت برای اجرای بخشنامه وزارت نفت در نظر گرفته شود.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های روز کشور » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌