پرونده واردات بنزین به کجا رسید؟

پرونده واردات بنزین به کجا رسید؟

بحران ناترازی بعد از گاز به بنزین رسیده و در این زمینه وزیر نفت اعلام کرده است که در صورتی که مردم در مصرف بنزین صرفه جویی نکنند مجبور به باز کردن پرونده واردات بنزین خواهیم شد. در ادامه این خبر باسایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

ناترازی بنزین

بحران سوء مدیریت این روزها وارد حوزه انرژی شده است و دامنه‌ آن هر روز گسترده ‌تر می‌ شود. یک روز ناترازی گاز موجب اختلال در کارهای کشور می ‌شود روز دیگر، نوبت به ناترازی بنزین است. مسئله ‌ای که بیشتر از هر موضوعی برای کشور، امنیتی است زیرا مردم هنوز حاشیه ‌های سوء مدیریت در پرونده بنزین سال ۹۸ را فراموش نکرده اند.

از سوی دیگر وزیر نفت، جلوگیری از واردات بنزین در ماه آینده را مشروط به همکاری مردم و تدابیر دولت اعلام کرده اند.

رئیس انجمن صنفی سی ان جی کشور نیز اعلام کرده است: «شاهد هستیم که تعدادی از سرمایه گذاران دیگر تمایلی برای حضور در صنعت سی ان جی ندارند. اگر دولت تمهیداتی را برای این موضوع در نظر نگیرد، در آینده نه چندان دور با مشکلاتی مواجه خواهیم شد و پرونده واردات بنزین مجدد باز خواهد شد.»

حمید حسینی، رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌ های نفت، گاز و پتروشیمی کشور در ارتباط با واردات بنزین گفته است: «دوران اورهال پالایشگاه ‌ها طولانی شده و برای تامین قطعات مشکل دارند، بعضا نیز در حال تعمیرات و نوسازی هستند و همه اینها باعث شده تولید پالایشگاه ‌ها مشکل داشته باشد، از سوی دیگر هرساله خودروهای جدید به بازار اضافه می‌ شوند. ضمن اینکه افزایش فعالیت‌ های اقتصادی هم باعث شده مصرف  افزایش پیدا کند. بخشی هم قاچاق می ‌شود، اکنون تولید و مصرف تاحدی برابر و در تابستان مصرف بیش از تولید است و اگر با همین دست فرمان ادامه دهیم قطعا واردکننده بنزین خواهیم شد. »


بیشتر بخوانید:حجم ذخایر نفت و گاز ایران چقدر است؟

محمدرضا حیدرزاده، رییس کمیسیون پتروشیمی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی هم ضمن تایید کاهش تولید بنزین خاطر نشان کرده است: «پالایشگاهی مثل ستاره خلیج فارس با توجه به فشارهای اقتصادی راه اندازی شد، اما با توجه به مشکلات حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی کند ؛ چرا که دولت بدهی انباشته دارد و باید هر چه سریع تر آن را پرداخت کند ، از این رو فرصت تفکرات کلان را ندارد.»

بر اساس آمارهای به دست آمده، در سه ماهه تابستان سال جاری، مصرف به صورت متوسط روزانه  ۱۰۵ میلیون لیتر بنزین بوده است. در حالی که تولید بنزین در مسیر کاهش قرار گرفته است اما شرکت ملی پالایش و پخش اعلام کرده است که مهم ترین دلیل در بروز ناترازی، مربوط به افزایش مصرف این فراورده نفتی است. وی این افزایش را ۲۰ درصد در مقایسه با سال گذشته اعلام کرده است.

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده ‌های نفتی تغییر آنچنانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می ‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. به نظر می رسد که تنها راهکار دولت، واردات بنزین است.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های نفت و گاز، پتروشیمی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌