قوانین حفر چاه فاضلاب و نکات ایمنی آن

قوانین حفر چاه فاضلاب و نکات ایمنی آن

رعایت کردن قوانین و نکات ایمنی حفر چاه می تواند از حوادث مرگبار و خطرات بسیاری جلوگیری کند. درواقع رعایت قوانین حفر چاه فاضلاب، از حفر غیر اصولی و غیر ایمن چاه ها جلوگیری می کند. بنابراین نیاز است حفر چاه فاضلاب بر اصول ایمنی انجام گیرد و بر اساس استانداردهای موجود حفاری انجام شود. در ادامه این مقاله با معرفی قوانین و نکات ایمنی حفر چاه، با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

رعایت فاصله ی چاه های جدید از چاه های قدیم

یک چاه فاضلاب جدید باید در مکانی حفر شود که از چاه های فاضلاب قدیمی دارای فاصله ای ایمن و استاندارد باشد. زیرا دیواره های جانبی یک چاه قدیمی می توانند به طور ناگهانی به داخل چاه فاضلاب جدیدی که در حال حفر شدن است ریخته و این موضوع می تواند جان کارگر حفر چاه را به خطر بیندازد. مشکل دیگر آن است که در این زمان امکان دارد گاز ها و بخارهایی که مربوط به چاه فاضلاب قدیمی هستند به طور ناگهانی وارد چاه فاضلاب جدید شوند و موجب مسمومیت کارگرها شوند.

استفاده از یک سیستم تهویه ی مناسب برای چاه های فاضلاب

حفر یک چاه فاضلاب، بدون داشتن تهویه مناسب غیر ایمن و غیر اصولی است. نداشتن تهویه مناسب ایمنی کار را کاهش داده و بهتر است  از یک لوله ی تهویه ای استفاده شود که از یک سمت داخل چاه فاضلاب قرار گرفته است و از یک سمت دیگر به انتهای بالایی ساختمان راه دارد.

استفاده از لوله  تخلیه فاضلاب

یکی از خطرات رایج در حفر چاه فاضلاب، ریزش آب بر روی دیواره های جانبی چاه فاضلاب است. برای جلوگیری از خطراتی از این دست باید  از یک لوله  تخلیه فاضلاب استفاده شود که حتما در مرکز چاه قرار بگیرد.  همچنین بهتر است پس از قرار دادن لوله تخلیه  فاضلاب در مرکز چاه فاضلاب حفر شده در قسمت پایانی آن از یک لوله ی زاویه دار ۹۰ درجه ای استفاده کنید.

دورچینی چاه

بر اساس قوانین و نکات ایمنی حفر چاه لازم است که در اطراف چاه دورچینی انجام شود. رعایت نکردن این موضوع منجر به اتلاف هزینه مالی و زمانی و جانی بسیاری خواده شد. هنگام انجام عملیات دورچینی بهتر است از مصالح ساختمانی مانند آجر و سیمان استفاده شود.

رعایت فاصله مناسب چاه فاضلاب حفر شده از دیواره های کناری ساختمان

یکی دیگر از مهم ترین قوانین حفر چاه فاضلاب، رعایت فاصله چاه حفر شده از دیگر اجسام است. زیرا از جمله عواملی که می تواند موجب تخریب شدن یک چاه فاضلاب حفر شده شود وجود یک باغچه یا درخت ها و نهال های گیاهان در کنار این چاه باشد. بنابراین نباید هیچ  باغچه یا درخت و یا نهال های گیاه در اطراف چاه فاضلاب باشد.

قوانین حفر چاه فاضلاب  و نکات ایمنی آن

نکات ایمنی حفر چاه فاضلاب

  • در هنگام حفر چاه باید تا عمق ۵ متر حداقل دو نفر و در عمق بیشتر، حداقل ۳ نفر عملیات چاه کنی را انجام دهند.
  • برای شروع حفر انباری چاه، باید یک نفر به کلنگ دار کمک کرده و به افراد گروه افراد اضافه شود.
  • برای حفاظت از جان کارگران در برابر خطر باید در محلی که کارگران ایستاده اند الوارهای زیرپایی و یا تخته های پهن و مقاوم گذاشته شود.
  • برای اینکه از خطر ریزش سنگ و خاک به داخل چاه جلوگیری شود حتماً باید دور دهانه به عرض ۱۵ سانتیمتر مصالح مقاوم قرار بگیرد.
  • کارگر حفاری باید برای انجام این کار طناب نجات را به کمربند ایمنی خود ببندد و در صورت نیاز از کلاه و در صورتی که کلاه کفایت نمی کند باید به فاصله های معین از دیواره محل چاه، پناهگاهی هم تعبیه شود که در هنگام نیاز مقنی بتواند در آن قسمت پناه بگیرد.
  • در صورتیکه احتمال کمبود اکسیژن وجود دارد باید وسایلی که به هوادهی مربوط می شود وجود داشته باشد معمولاً کارگر های حفاری از دمنده های قوی کمک می گیرند که به وسیله نایلون، هوای خارج را به داخل چاه می آورد.
  • تمام کارگرانی که در چاه مشغول به کار هستند باید مجهز به طناب و کمربند ایمنی باشند. این طناب هم حتما باید به محلی محکم شده باشد که از خطر سقوط جلوگیری کند.
  • جهت تأمین روشنایی در داخل چاه هایی که گازهای قابل اشتعال در آنها وجود دارد نباید از چراغ قوه های بیشتر از ۱۲ ولت استفاده کرد زیرا ممکن است باعث انفجار شود.

مناقصات حفر چاه فاضلاب

در ارتباط با حفر چاه فاضلاب، انواع مناقصات و مزایدات متنوع برگزار می شود. در فرایند مناقصه سازمانی که بهترین پیشنهاد قیمت و بالاترین کیفیت را ارائه بدهد برنده مناقصه خواهد بود و در مزایده کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند، برنده است. شرکت های دولتی و خصوصی که در روند فعالیت های خود نیاز به حفر چاه دارند؛  اقدام به برگزاری  مناقصاتی در این زمینه  می کنند و شرکت های ارائه دهنده این خدمات نیز در صورت دارا بودن شرایط شرکت مناقصه گزار، در این مناقصه شرکت می کنند. این مناقصات عمدتا در زمینه هایی مانند مناقصه حفاری و بغل کنی چاه، مناقصه دیوار کشی چاه های آب شرب، مناقصه اجرای بخشی از شبکه جمع آوری فاضلاب- حفر چاه های روستایی و غیره برگزار می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مناقصات لوله، اتصالات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌