ساخت مسکن توسط چینی ها استارت خورد

ساخت مسکن توسط چینی ها استارت خورد

در طی روزهای  اخیر اولین گام ها برای تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه ‌های عمرانی برداشته شده و قرار است که در مرحله اول ۲۰ هزار میلیارد تومان از طریق ورود شرکت‌ خارجی برای ساخت مسکن به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند. در ادامه این خبر با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

تحقق شعار یک میلیون مسکن طی یک سال

در زمان انتخابات ریاست جمهوری یکی از شعارهای اصلی ابراهیم رییسی ساخت یک میلیون مسکن در طی یک سال بود. وی در شعارهای انتخاباتی خود وعده داد که تا پایان کار دولت سیزدهم ۴ میلیون مسکن ساخته خواهد شد. این در حالی است که در طی یک سال و نیم اخیر این موضوع محقق نشده است و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ هم تسهیلاتی که برای طرح نهضت ملی مسکن درنظر گرفته شده، بسیار کمتر از آن چیزی است که در قانون این طرح وجود دارد. بنابراین  به همین دلیل احتمال ساخت یک میلیون مسکن در سال آینده نیز بسیار کم است. به دنبال این موضوع در حدود یک سال قبل دولت و مجلس به بررسی بنا کردن چارچوبی برای اجرای تهاتر نفت با پیمانکاران عمرانی وزارت راه و شهرسازی پرداختند که یکی از برنامه‌ ها در این زمینه، طرح نهضت ملی مسکن است.

در طی روزهای اخیر اولین قدم‌ ها برای  تهاتر نفت در قبال اجرای پروژه ‌های عمرانی برداشته شده و قرار است که در اولین مرحله ۲۰ هزار میلیارد تومان از این طریق به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص پیدا کند.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان و فامنین، خبر از قرار داد ساخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن ملی توسط شرکت ‌های خارجی چینی داده است و گفته که این شرکت چینی با مبلغی در حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزارتومان به ازای هر متر مربع و استفاده از مصالح و نیروی انسانی داخلی، ساخت این واحدها را بر عهده گرفته است. فلاحی در اظهارت خود به این موضوع نیز اشاره کرده است که این شرکت خارجی الزاما مبلغی در ازای انجام تعهداتش دریافت نخواهد کرد و به تهاتر نفت بسنده کرده است.

مسعود رهنما رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن هم در یک جلسه با جمعی از مدیران وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت، روش ‌های تامین مالی از محل اعتبار تهاتر نفت را مورد بررسی قرار داده است. رهنما در این زمینه خاطر نشان کرده است: مقدمات تخصیص مستقیم بخشی از درآمد فروش نفت به صندوق ملی مسکن فراهم شده است و مقرر شده است که ۲۰ هزار میلیارد تومان از این محل توسط صندوق ملی مسکن به پروژه‌های کلان نهضت ملی مسکن تزریق شود.

ساخت مسکن توسط چینی ها استارت خورد

وی علاوه بر این در ارتباط با شروع به کار صندوق ملی مسکن اعلام کرد: تاکنون بیش از ۳۱ هزار میلیارد تومان از قالب جذب ۴ هزار میلیارد تومان از منابع قانون بودجه عمومی ۱۴۰۱، بالغ بر ۲ هزارمیلیارد تومان از محل خط اعتباری مسکن مهر، بالغ بر ۵۷۰۰ میلیارد تومان از محل مالیات بر خانه‌ های لوکس و خالی و ۲۰  هزار میلیارد تومان از محل ابلاغ اعتبار تهاتر نفت، برای این صندوق تامین مالی شده است.

در این شرایط که رقم تسهیلات منظور شده در لایجه بودجه سال ۱۴۰۲ بسیار کمتر از آن چیزی است که در قانون در نظر گرفته شده است و از طرفی دیگر در طی یک سال  و نیم اخیر بانک‌ ها به جز بانک مسکن تمایلی نداشتند که منابع خود را به این طرح اختصاص دهند و طرف تقاضا هم از توانایی کافی برخوردار نبود و با توجه به محدودیت ‌های تحریمی صادرات نفت ایران، این توافق با شرکت ‌های چینی می ‌تواند به ساخت این واحدها کمک کرده و سرعت زیادی به آن ببخشد.

از طرفی  باید این نکته را نیز در نظر داشت که با توجه به افزایش نرخ تورم در بخش مصالح ساختمانی و تسهیلات اندک اختصاص داده شده به طرح نهضت ملی مسکن در لایحه بودجه ۱۴۰۲، رقم ۲۰ هزار میلیارد تومان هم ناچیز خواهد بود و به احتمال زیاد نتواند برای ساخت یک میلیون مسکن در طی یک سال چندان راهگشا باشد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مصالح ساختمانی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌