تکلیف واردات ماشین آلات دست دوم تولید کفش چه شد؟

تکلیف واردات ماشین آلات دست دوم تولید کفش چه شد؟

یکی از وارد کنندگان و توزیع کنندگان مواد اولیه کیف و کفش ضمن اشاره به اینکه برخی ماشین آلاتی که در حال حاضر در ایران استفاده می‌ شود، ۲۵ سال عمر دارند، در حالی که متوسط استفاده آنها در دنیا دو سال است، اعلام کرد: بعد از چند ماه پیگیری برای واردات ماشین آلات دست دوم برای کفش این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است. در ادامه این خبر با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

مشکلات واردات ماشین آلات دست دوم و تامین مواد اولیه تولید کفش

در خرداد ماه سال جاری یک بازرگان از مشکلاتی بر سر راه تامین مواد اولیه صنف کیف و کفش گلایه کرده و اعلام رده بود که به دلیل فرسودگی ماشین آلات و کمبود تولیدکنندگان دارای جواز، نیاز است اجازه واردات ماشین آلات دست دوم به بازرگانان هم داده شود. اما با گذشت ۹ ماه یک واردکننده و توزیع کننده مواد اولیه کیف و کفش می‌گوید که هنوز مشکل واردات ماشین آلات دست دوم برطرف نشده است.

در این زمینه، امیر دیانی، واردکننده و توزیع کننده مواد اولیه کیف و کفش، اظهار کرد: با وجود جلساتی که در ماه ‌های گذشته برای واردات ماشین آلات دست دوم انجام شد، این موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است.

بر اساس اظهارات وی در ابتدا مقرر شده بود با این شرط که واردکنندگان با اتحادیه قرارداد ببندند و اتحادیه اعلام نیاز کند، واردات ماشین آلات دست دوم صورت بگیرد. مساله بعدی نیز بر سر این بود که مسئولان اعلام داشتند که ماشین آلات دست دوم کیفیت کار را پایین خواهد ‌آورد. این مساله در حالی است که برخی ماشین آلاتی که در حال حاضر در ایران استفاده می ‌شود، ۲۵ سال عمر دارند. اما ماشین آلات خارجی کیف و کفش فقط دو سال مجاز به فعالیت هستند و بعد نیاز به نوسازی دارند.

دیانی ضمن اشاره به این که ماشین آلات این صنعت عمدتا مشابه تولید داخل ندارد و با توجه به اینکه قطب صنعت کفش جهان کشور ایتالیا است، مبدا واردات این ماشین آلات هم همین کشور است، خاطر نشان کرد: در این میان مخبر، معاون اول رئیس جمهور هم نامه ‌هایی برای حل این مشکل به وزارت صمت ارسال کرده است.

علاوه بر این، بر اساس اظهارات وی یک مانعی که بر سر کار مشترک با تولیدکنندگان در اتحادیه وجود دارد این است که درصد بیشتری از آن‌ها جواز و به دنبال آن امکان همکاری ندارند. اما وزارت صمت می‌گوید مسئولیتی در قبال این موضوع ندارد.

تکلیف واردات ماشین آلات دست دوم تولید کفش چه شد؟

دیانی اضافه کرد: در مرحله آخر که فکر می‌ کردیم امکان واردات ماشین آلات دست دوم فراهم شده است، متوجه شدیم سازمان صمت اطلاعی در این مورد ندارد و بعد از درخواست دوباره ما هم دفتر ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت نامه‌ ای به این سازمان ارسال کرد که گفته شد واضح نیست. در نهایت قرار شد جلسه مشترکی با سازمان صمت تهران و دفتر ماشین آلات وزارت خانه برگزار شود که با وجود بیش از یک ماه از این تصمیم خبری از برگزاری آن نیست.

باید خاطر نشان کرد که این موضوع از وزارت صمت هم در حال پیگیری است.

وی در ادامه به شایعات اخیر برای برداشته شدن ارز نیمایی برای مواد اولیه به دنبال راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلا اشاره کرد و گفت:  در روزهای اخیر این گمانه زنی باعث افزایش قیمت مواد زیره کفش از ۸۱ به ۱۳۵ هزار تومان شد. اما بعد از این افزایش قیمت گفته شد ممکن است ارز به بخشی از مواد اولیه تخصیص یابد. البته هنوز به صورت قطعی مشخص نیست. اما درخواست ما این است که حتما ارز نیما به مواد اولیه کیف و کفش اختصاص یابد. در غیر این صورت مشکلات جدی برای صنف ایجاد می‌شود و امکان بیکاری تعداد زیادی از کارگران این صنف وجود دارد که در این زمینه مکاتباتی هم صورت گرفته است.

وی در ادامه تصریح کرد: همچنین تامین ارز مواد اولیه طولانی‌ تر شده است. این تاخیر برای تولیدکنندگان مشکلاتی ایجاد کرده است. بخشی از تجار در حال خارج شدن از این صنف و صنعت هستند. حدود ۷۰ درصد مواد اولیه کیف و کفش وارداتی است. مشکل تخصیص ارز جدی است. به بخشی از مواد ارز تخصیص داده نمی ‌شود و برای مابقی نیز زمان تخصیص ارز از ۲۵ روز به ۴۰ روز افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر بازار به مواد اولیه زیره کفش (پلی اورتان) نیاز دارد.

علاوه بر این، دیانی با بیان این که نظارتی بر قیمت مواد اولیه انجام نمی‌ گیرد، گفت: برخی مواد اولیه را با ارز نیما وارد می ‌کنند، اما عرضه آنها با نرخ آزاد است.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ترخیص کالا » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌