خط تولید چیست و مزایدات آن چگونه است؟

خط تولید چیست و مزایدات آن به چه صورت برگزار می‌ شود؟

خط تولید به مسیر و روندی اطلاق می شود که در کارگاه ها و کارخانه ها در طی عملیاتی محصول و فراورده خام به مرحله آماده سازی می رسد. درواقع محصول نهایی در این خط تولید شده و وارد بازار می شود.

یک خط تولید می تواند در  تمامی صنایع مختلف دارویی، شیمیایی، نساجی، کشاورزی، صنایع غذایی، فلزات، سنگ معدن وجود داشته باشد. در ادامه این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

خط تولید

خط تولید از یک مجموعه فعالیت ‌های تولیدی مانند فرآوری، حمل و نقل، مونتاژ و بازرسی تشکیل می ‌شود که از ورود مواد اولیه به محل تولید شروع می‌ شود. خط تولید به معنای محدود بر اساس اصل یک شی سازماندهی می شود، شکلی از سازمان تولید برای تکمیل فرآیند تولید، یعنی بر اساس اصل تخصص محصول، مجهز به تجهیزات مختلف و کارگران انواع مختلف کار.

در یک خط تولید، برای تولید یک محصول خاص (قطعات و اجزاء) مورد نیاز است. ، مسئول تکمیل تمام کارهای ساخت یک محصول خاص (قطعات، اجزاء) و پردازش همان اشیاء کار با فرآیندهای مختلف است.

انواع خطوط تولید بر حسب محدوده به خطوط تولید محصول و خطوط تولید قطعات، برحسب سرعت به خطوط تولید جریان و خطوط تولید بدون جریان و با توجه به درجه به خطوط تولید اتوماتیک و خطوط تولید غیر اتوماتیک تقسیم می ‌شوند. از اتوماسیون خطوط دستی، تمام اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و … نیز وجود دارد.

نیازمندی های ایجاد یک خط تولید

برای آن که یک خط تولید جدید راه اندازی شود باید نکات زیر رعایت گردد:

  • برپا کردن یک محیط مناسب: برای ایجاد خط تولید به یک فضای فیزیکی نیاز خواهید داشت.
  • فراهم کردن همه  تجهیزات مورد نیاز
  • معین کردن شروع و پایان مراحل و هدف مورد نظر
  • ایجاد مکان های (ایستگاه) کاری کوچک
  • تقسیم کردن تجهیزات به هر بخش کاری
  • شروع به کار
خط تولید  چیست و مزایدات آن به چه صورت برگزار می‌ شود؟

انواع خط تولید

انواع خط تولید به شرح زیر است:

  • خط تولید تکراری : تولید اولیه یک نوع محصول در خط مونتاژ را خط تولید تکراری می گویند که عمدتا به صورت انبوه و ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته فعال است.
  • خط تولید مجزا : خط تولید مجزا مانند تولید تکراری است اما کالاهای نهایی که در این فرایند ایجاد می شوند اغلب متفاوت هستند.
  • خط تولید پیوسته : این روش تولید شباهت زیادی به روش تولید تکراری دارد زیرا در ۲۴ ساعت روز و ۷ روز هفته اجرا می شود. محصولات یکسان یا مشابه را به صورت مکرر تولید می کند و تعداد سفارشات زیاد را انجام می دهد. اما با این تفاوت که مواد خامی که استفاده می شود به جای اجزای جامد، گازها، مایعات، پودرها و مواد آبکی است.
  • خط تولید انبوه : این خط تولید، با تولید پیوسته تفاوت زیادی دارد و بیشتر مشابه به تولید مجزا و کارگاهی است. تعداد انبوهی از محصولاتی که ایجاد می ‌شود، برای پاسخگویی به نیازهای یک مشتری خاص کافی خواهد بود. در زمان انجام تولید انبوه، تجهیزات پاک ‌سازی شده و تمیز می ‌شوند و تا زمانی که به تولید انبوه دیگری نیاز باشد، به همان حالت باقی می ‌مانند. مواد خام مورد استفاده بیشتر شبیه به تولید پیوسته است زیرا شامل مایعات، گازها، پودرها و مواد آبکی نیز می ‌شود.
  • خط تولید کارگاهی : در خط تولید کارگاهی به جای خط مونتاژ از مناطق تولید مانند محل کار و کارگاه استفاده می شود.

مزایده خط تولید

برای خرید و فروش خط تولید، انواع مزایدات متنوع برگزار می شود. بسیاری از شرکت ها در فرایند تولیدات خود نیازمند خط تولید هستند و به همین دلیل هم در این مزایدات شرکت می کنند. بسیاری دیگر از سازمان ها نیز اقدام به فروش خط تولید خود می کنند و با برگزاری یک مزایده آنها را به آن دسته از شرکت هایی که نیاز به خط تولید دارند با بالاترین قیمت پیشنهادی می فروشند. بنابراین در فرایند مزایده کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند، برنده است. این مزایدات، عمدتا در زمینه هایی  مانند مزایده فروش سرباره های خط تولید، مزایده دیگ پخت استیل کوچک – نوار نقاله شیشه ریلی – نوار سورت گوجه و..، مزایده فروش دستگاه کشنده لوله خط تولید لوله پلی اتیلن – دستگاه اره برش لوله خط تولید لوله پلی اتیلن به همراه جک های پنوماتیک گیرنده لوله و جک پنوماتیک جابجایی اره برش و غیره برگزار می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایده ابزارآلات صنعتی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

سوالات متداول

چگونه می توان راه اندازی خط تولید با سرمایه کم را انجام داد؟

ایده ی مناسب داشته باشید. محصولی با تقاضای بازار و رقابت کم انتخاب کنید. تحقیق بازار را به بهترین شکل ممکن انجام دهیدو نیاز مشتریان و رقبای خود را بشناسید. طرح کسب‌وکار را ایجاد نموده، جزئیات را مشخص و منابع مالی را تامین کنید. در مرحله بعد، مکان مناسب را بیابید. بهتر است این مکان به مواد اولیه، نیرو کار و بازار نزدیک باشد. در صورت امکان، از تجهیزات کارکرده یا اجاره‌ای استفاده کنید. نیروی کار متخصص را متناسب با نیازهای خط تولید استخدام کنید. در ادامه، با برنامه‌ای جامع، محصول خود را به بازار معرفی کنید. در انتها خاطر نشان می شویم که ضروری است که بر روند تولید، کیفیت و امور مالی نظارت داشته باشید.

مزایده ماشین آلات صنعتی به چه معناست؟

این پروسه فرآیندی است که طی آن، مالک یا صاحب این ماشین آلات، آنها را به بالاترین قیمت پیشنهادی در یک حراج عمومی در معرض عموم قرار داده و آنرا به فروش می‌رساند. معمولاً این فرآیند توسط اشخاص ثالثی مانند شرکت‌های مزایده یا سازمان‌های دولتی به منظور شفاف‌سازی و رقابت عادلانه در معامله، نظارت شده و وارد فاز اجرا می‌شود.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌