با سه بخش اصلی تاسیسات بیمارستان آشنا شوید

با سه بخش اصلی تاسیسات بیمارستان آشنا شوید

تاسیسات بیمارستان از جمله مهم ترین و ضروری ترین تجهیزاتی است که در این محیط قرار دارد. به همین دلیل هم اجرا و تکمیل آن باید با دقت تمام صورت بگیرد و تمام قوانین و نکات لازم در ارتباط با آن رعایت شود.

تاسیسات بیمارستان برای اجرا نیاز به نصب و اجرای دقیق دارند زیرا در صورت بروز کوچک ترین مشکل ممکن است اتفاقات ناگواری رخ بدهد. از سوی دیگر اهمیت تاسیسات بیمارستان از آن جهت است که به دلیل حضور بیماران در آن، باید برای بالا رفتن سطح درمان و آسایش این افراد نیاز به توجه ویژه ای دارد. در ادامه این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه ما باشید تا با اجزای اصلی تاسیسات بیمارستان بیشتر آشنا شویم.

بخش های اصلی تاسیسات بیمارستان

تاسیسات بیمارستان شامل سه بخش اصلی تاسیسات موتورخانه بیمارستان و اجزای آن،  تاسیسات انتقال دهنده سیالات سرد و گرم از اجزای موتورخانه به بخش های مختلف و تاسیسات توزیع کننده و اجزای آن می شود.

۱- تاسیسات موتورخانه بیمارستان و اجزای آن

وظیفه اصلی تاسیسات موتورخانه بیمارستان، ایجاد آب سرد، آب گرم و بخار داغ برای مصارفی مانند تهویه، شستشو، استریلیزه کردن و غیره است. اجزای موتورخانه بیمارستان به شرح زیر است:

– چیلر

–  دیگ آبگرم (بویلر آبگرم)

– دیگ بخار داغ (بویلر بخار داغ)

– منابع گرم کننده آب بهداشتی

– پمپ ها

– منابع انبساط

– سختی گیرهای آب

– دی اریتور

– مخزن کندانس

– شیرآلات کنترل کننده

–  سیستم کنترل الکترونیکی هوشمند

– تجهیزات پشتیبان در مواقع اضطراری

۲- تاسیسات انتقال دهنده سیالات سرد و گرم از اجزای موتورخانه به بخش های مختلف

منظور از تاسیسات انتقال دهنده در واقع لوله های عایق کاری شده ای است که آب سرد و گرم و بخار داغ را از موتورخانه بیمارستان به همه سالن ها، اتاق ها و بخش های مختلف منتقل می کند. این تاسیسات شامل موارد زیر است:

۱ . لوله های انتقال آب سرد از چیلر به دستگاه های سرمایشی مانند هواساز ، فن کویل و …

۲ . لوله های انتقال آبگرم بویلر به دستگاه های گرمایشی مانند هواساز ، فن کویل و …

۳ . لوله های انتقال آبگرم بهداشتی برای مصارفی مانند شستشو

۴ . لوله های انتقال بخار داغ برای مصارفی مانند استریلیزاسیون ، تامین بخار برای بخش CSR ، تزریق رطوبت به هوا با بخار و …

۳-  تاسیسات توزیع کننده ( سیستم گرمایشی و سرمایشی بیمارستان ) و اجزای آن

در یک بیمارستان کار تهویه، گرمایش و سرمایش هوای بخش های مختلف، با استفاده از دستگاه هایی مانند هوا ساز (هوا رسان)، فن کویل، شوفاژ و غیره انجام می گیرد. این دستگاه ها دارای ساختار ساده ای هستند. به عنوان مثال هواسازها و فن کویل ها دارای یک فن، چند کویل یا همان لوله های مسی پره دار رفت و برگشتی ( مشابه رادیاتور اتومبیل)، کانال هوای ورودی و خروجی با دریچه قابل تنظیم و غیره هستند.

ابعاد دستگاه های هواساز نسبتا بزرگ است و وظیفه آن به عنوان سیستم های گرمایشی و سرمایشی در بیمارستان ها آن است که هوای تازه را با مکش ایجاد شده توسط فن وارد دستگاه کند و پس از عبور دادن هوا از میان فیلترهای متعدد مانند  انواع فیلتر کیسه ای ، فیلترهای هپا و اولپا با راندمان فیلتراسیون ۹۹٫۹۹ درصدی و غیره،  موجب تماس هوا با سطح سرد کویل های حاوی آب سرد (جهت سرمایش هوا) و یا تماس هوا با سطح داغ کویل های حاوی بخار داغ یا آبگرم (جهت گرمایش هوا) شود. نوع هواساز یا همان هوا رسان به کار رفته در تاسیسات گرمایشی و سرمایشی بیمارستان باید حتما از نوع بهداشتی یا به عبارتی  هایژنیک (برای ایجاد شرایط اتاق تمیز) باشد.

بنابراین هواساز مقدار زیادی از هوای تازه اتمسفر را وارد سالن ها و بخش های مختلف بیمارستان کرده و در کنار سرمایش و گرمایش هوا مجهز به تجهیزاتی برای تنظیم کردن میزان رطوبت هوا است. گاهی اوقات برای هر بخش از بیمارستان یک هواساز در نظر گرفته می شود تا بتوان به صورت مستقل آن را کنترل کرد یا آن که برای چند بخش مختلف از یک هواساز چند منطقه ای استفاده می شود.

با سه بخش اصلی تاسیسات بیمارستان آشنا شوید

استانداردهای بین المللی برای طراحی کلیه تاسیسات

مهمترین استانداردهایی که برای طراحی تاسیسات بیمارستان نیاز است به شرح زیر است:

۱ . استاندارد FGI مخفف کلمات (Facility Guidelines Institute) برای طراحی و ساخت انواع بیمارستان ها ، کلینیک ها و درمانگاه ها

۲ . استاندارد ASHRAE 170 مخفف کلمات American Society of Heating, Refrigerating and   Air-conditioning Engineers  برای طراحی سیستم تهویه کلیه اماکن بهداشتی و درمانی

۳ . استاندارد ASHRAE 52 در رابطه با شرایط دمایی مناسب برای سکونت انسان ها

۴ . استاندارد ASHRAE 62 در رابطه با تهویه هوا به منظور دستیابی به کیفیت هوای قابل قبول

۵ . استاندارد ASHRAE 90 در رابطه با صرفه جویی در مصرف انرژی

۶ . هندبوک کاربردهای تهویه مطبوع ASHRAE بخش بیمارستان ها و کلینیک ها

۷ . استانداردهای NFPA 99, NFPA 101,NFPA 110, NFPA 72 مخفف کلمات National Fire  Protection Association  در رابطه با طراحی سیستم اطفاء حریق

۸ . هندبوک NFPA بخش بیمارستان ها و کلینیک ها

۹ . راهنمای جامع AAMI-ST-79 برای استرلیزاسیون با بخار

۱۰ . هندبوک و استانداردهای ASHE مخفف کلمات American Society for Healthcare  Engineering  انجمن آمریکایی مهندسی بهداشت و درمان

مناقصات تاسیسات بیمارستان

در ارتباط با انواع تاسیسات بیمارستان، مناقصات و مزایدات متنوعی توسط نهادهای مختلف برگزار می گردد. در فرایند مناقصه سازمانی که بهترین پیشنهاد قیمت و بالاترین کیفیت را ارائه بدهد برنده مناقصه خواهد بود و در مزایده کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کند، برنده است. بیمارستان هایی که در روند فعالیت های خود، نیازمند اجرا و راه اندازی تاسیسات بیمارستانی هستند؛  اقدام به برگزای مناقصاتی می کنند و از شرکت های ارائه دهنده  این خدمات دعوت به همکاری می کنند. در این صورت بسیاری از سازمان ها و شرکت های تاسیساتی با ارائه این نوع از خدمات، می توانند در این مناقصات شرکت کرده و در صورت داشتن کیفیت لازم و پیشنهاد بهترین و کم ترین قیمت برنده مناقصه شوند. این مناقصات عمدتا در زمینه هایی مانند مناقصه خرید دستگاه های چیلر تراکمی هواخنک یکپارچه، مناقصه واگذاری امور تعمیر و راهبری تاسیسات مکانیکی و الکتریکی بیمارستان و غیره برگزار می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مزایدات جدید هستید « مزایدات تجهیزات صنعتی » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌