روزنامه رسمی چیست؟

روزنامه رسمی چیست؟ چه وظایفی دارد؟

روزنامه نشریه ای است که به صورت مرتب و مشخص تهیه و چاپ و پخش می شود و در اختیار عموم مردم قرار می گیرد. اما روزنامه رسمی چیست؟ روزنامه رسمی کشور در این میان یکی از سازمان های وابسته به قوه قضاییه است که به صورت شرکت سهامی اداره می شود.

درواقع چاپ روزنامه با هدف انتشار اخبار و اطلاعات در زمینه های مختلفی برای روشن کردن افکار عمومی مردم صورت می گیرد. افرادی که قصد دارند صاحب شرکتی شوند نیاز است تا آن را در روزنامه رسمی کشور نیز ثبت کنند. در ادامه این مقاله از سایت مناقصه و مزایده هزاره با معرفی بیشتر روزنامه رسمی، همراه ما باشید.

تعریف روزنامه رسمی

روزنامه رسمی جزو معتبر ترین منابع برای اطلاع رسانی در ارتباط با ثبت شرکت ها است که بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران تمامی مجموعه های تجاری و یا غیر تجاری پس از انجام مراحل ثبت به مدت یک ماه مهلت دارند که اطلاعات لازم در مورد ثبت شرکت خود را به اطلاع عموم برسانند.

روزنامه رسمی، بر اساس یک ماده واحده قانونی (قانون مصوب جمهوری اسلامی ایران که در سال ۱۳۵۲/۱۲/۲۸ اعلام شد) تشکیل شده است و خود یک شرکت سهامی خاص است و ارگانی است زیرمجموعه قوه قضاییه و به آن وابسته است.

موضوع فعالیت روزنامه رسمی، اداره و چاپ و نشر روزنامه رسمي كشور, انجام سفارشات چاپي و مطبوعاتي قوه قضائيه, وزارتخانه‌ ها, موسسات و شركت هاي دولتي و نهادهاي عمومي غيردولتي, تهيه, چاپ, توزيع و فروش كتب و نرم افزارهاي الكترونيك و رايانه ‌اي است.

وظایف روزنامه رسمی کشور

هر فرد حقیقی یا حقوقی می تواند مطالب مختلف و گوناگونی را در این روزنامه مطالعه کند و روزنامه نیز وظایف قانونی خاصی دارد. در واقع این روزنامه نقش بسیار مهمی را در امور ثبتی و حقوقی ایفا می کند. به عنوان مثال  آگهی ثبت برند و علامت تجاری هر شخص حقیقی و حقوقی، دو مرتبه در این روزنامه چاپ و منتشر می‌شود تا مردم بتوانند از آن آگاه شوند. این موضوع در ارتباط با ثبت شرکت ها نیز به همین صورت است و هر شرکتی وظیفه دارد تا آگهی تاسیس خود را در این روزنامه منتشر کند تا مردم بتوانند از نام این شرکت، حوزه فعالیت و هیات مدیره آن مطلع شوند. وظایف این روزنامه به شرح زیر دارد:

  • اطلاع رسانی در مواردی چون ثبت یا انحلال تمامی شرکت های تجاری و غیر تجاری که از طرف شرکت های ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده اند.
  • اطلاع رسانی نسبت به کلیه آگهی های ارائه شده در قانون که توسط دستگاه قضا اعلام شده است.
  • اطلاع رسانی در رابطه با کلیه قوانین ثبت شرکت و ثبت علائم تجاری که توسط سازمان مربوطه ارائه شده است.
  • منتشر کردن آگهی های مرتبط با شرکت های داخلی و خارجی که در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت رسیده اند.
روزنامه رسمی چیست؟ چه وظایفی دارد؟

علاوه بر این، روزنامه رسمی با توجه به این که یکی از سازمان‌ های زیر نظر قوه قضائیه است به غیر از انتشار آگهی ‌های حوزه ثبتی و حقوقی، وظایف مهم دیگری نیز به شرح زیر دارد:

– مصوبات شوراهای عالی اداری، انقلاب فرهنگی، شهرسازی و معماری را منتشر کند.

– سفارش‌ ها و امورات چاپی وزارت دادگستری، قوه قضائیه و همچنین سازمان‌ های زیر نظر آنها را انجام دهد.  – قوانینی که در مجلس شورای اسلامی به تصویب نمایندگان می ‌رسند؛ اطلاع رسانی کند.

– مواردی که در نهادهای هیئت دولت، قوه قضائیه، مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیوان عالی کشور و دیوان عدالت اداری به تصویب می ‌رسند؛ منتشر کند.

نحوه ثبت آگهی شرکت

با استفاده از چاپ آگهی ثبت شرکت، فعالیت تجاری شرکت های مختلف به اطلاع عموم مردم می رسد. در این روزنامه اطلاعاتی مانند نوع فعالیت و نام شرکت درج می شود و کارشناسان متخصص در این روزنامه در کوتاه ترین زمان ممکن آن را به چاپ می رسانند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصات صنعت چاپ، تبلیغات » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌