با عملکرد هوشمند سازی ساختمان تا چه حد آشنایی دارید؟

با عملکرد هوشمند سازی ساختمان تا چه حد آشنایی دارید؟

هوشمند سازی ساختمان مترادف انگلیسی Building Intelligence است و اصطلاحی است که برای کنترل و یکپارچه سازی تجهیزات ساختمان به کار می رود.

هوشمند سازی ساختمان‌ها با هدف افزایش آسایش، راحتی و امنیت ساکنان انجام می گیرد و با این کار در مصرف انرژی برق صرفه جویی می شود. با این کار تغییر زیادی نیز در مبلغ قبض برق به وجود خواهد آمد. از این سیستم در ساختمان‌های مختلف و با هدف کنترل و نظارت بر تجهیزات برقی مختلفی همچون سرمایش/گرمایش، تهویه مطبوع، روشنایی، پریزهای برق، سیستم‌های آتش ‌نشانی، صوتی و تصویری و غیره استفاده می‌ شود. در ادامه این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده هزاره، با معرفی بیشتر این ساختمان ها همراه ما باشید.

تعریف هوشمند سازی ساختمان

در حالت کلی، هوشمند سازی، یک سیستم یکپارچه است که قابلیت کنترل تجهیزات برقی مختلف در ساختمان را بر عهده دارد. در فرایند هوشمند سازی ساختمان ها عمدتا لوازم و یا سیستم های خانه را به یک شبکه مشترک وصل می کنند و هر یک از آنها را به صورت مستقل و از راه دور کنترل می کنند. برای مثال ترموستات، چراغ ها، بلندگوهای صوتی خانه، تلویزیون ها، دوربین های امنیتی، قفل ها، وسایل و دیگر موارد همه به یک سیستم مشترک وصل شده اند که از طریق تلفن هوشمند یا از طریق دستگاه لمسی تلفن همراه قابل کنترل خواهند شد.

بر این اساس به خانه یا ساختمانی که دارای قابلیت کنترل و مانیتورینگ تجهیزات الکتریکی و مکانیکی باشد؛ ساختمان یا خانه هوشمند می گویند. بر اساس نوع کاربری و اهمیت هر سازه، از وسایل و ادوات مختلفی برای هوشمند کردن آن استفاده می‌ شود. به عنوان مثال در یک سازه چند طبقه اداری عمدتا بخش های زیر وجود دارند:

  •   سیستم روشنایی که از طریق کلید های دیواری کنترل می شود.
  • سیستم گرمایش و سرمایش
  • سیستم اعلان و اطفاء حریق
  • سیستم امنیتی – دزدگیر
  •  آسانسور
  • سیستم ثبت زمان ورود و خروج کارکنان
  • دوربین های مدار بسته
  • سیستم صوتی

اهداف هوشمند سازی ساختمان

بعضی از اهداف هوشمند سازی ساختمان به شرح زیر است:

  1. افزایش رفاه و راحتی برای کاربران
  2. صرفه جویی در مصرف انرژی
  3. افزایش امنیت 
  4. افزایش کنترل پذیری.

مقاله پیشنهادی: ساختمان هوشمند و مزایای آن

مزایای هوشمند سازی ساختمان

هوشمند سازی دارای مزایای متعددی است و به همین دلیل هم این روزها کاربرد زیادی دارد. این مزایا به شرح زیر است:

  • افزایش سطح رفاه و آسایش در کنار لوکس سازی فضا و ارائه یک ظاهر جذاب برای تجهیزات
  • برخورداری از یک سیستم روشنایی هوشمند در کنار صرفه جویی در مصرف انرژی برق
  • برخورداری از سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند
  • برخورداری از سیستم پرده های برقی هوشمند
  • مجهز شدن ساختمان به سیستم احضار آسانسور به همراه سیستم امنیتی هوشمند
  • سیستم نظارتی و آیفون هوشمند
  • کنترل سیستم ها توسط تلفن همراه و تاچ پنل
  • کنترل تجهیزات خارج از منزل و افزایش امنیت

هزینه هوشمند سازی ساختمان

عوامل مختلفی بر روی قیمت طراحی یک ساختمان هوشمند اثر می گذارد. در ابتدا باید مشخص شود که به چه میزان هوشمند سازی برای یک ساختمان نیاز است. پارامتری که در مرحله بعدی بر روی هزینه هوشمند سازی تاثیرگذار است؛ مقدار متراژ ساختمان است که بر این اساس می تواند هزینه را کم یا زیاد کند.

با عملکرد هوشمند سازی ساختمان تا چه حد آشنایی دارید؟

مناقصه هوشمند سازی ساختمان

بسیاری از شرکت ها و سازمان هایی که  در فعالیت های خود؛  نیاز به هوشمند سازی دارند؛ اقدام به برگزاری مناقصاتی می کنند تا از شرکت های ارائه دهنده این سیستم ها برای اجرای آن در ساختمان های خود کمک بگیرند. مناقصه گزاران  با استفاده ازیک فراخوان عمومی برای این سیستم ها و تجهیزات، آگهی آن را در روزنامه های کثیرالانتشار و یا وب سایت های اطلاع رسانی آگهی می کنند. سپس افراد حقیقی یا حقوقی که  فراهم  کننده این سیستم ها هستند؛ اقدام به ارسال اسناد و مدارک خود به این سازمان ها کرده و وارد فرایند رقابتی مناقصه می شوند. شرکت کننده ای در این مناقصات برنده خواهد شد که دارای ویژگی های کیفی مورد نیاز سازمان مناقصه گزار بوده و پایین ترین قیمت پیشنهادی را ارائه کند.

این مناقصات اغلب در حوزه هایی مانند مناقصه واگذاری اجرای عملیات نگهداری، سرویس، تعمیر و اپراتوری سیستم مدیریت هوشمند ساختمان (BMS)، مناقصه سامانه نرم افزاری یکپارچه و هوشمند، مناقصه واگذاری سرویس و نگهداری تاسیسات و آسانسورهای ساختمان ها، مناقصه خرید، نصب و راه اندازی سیستم اعلام و اطفا حریق هوشمند پارکینگ های ساختمان و غیره انجام می گیرد.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ابزار دقیق » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌