چگونگی شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن درسال 1402

شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن در سال 1402 به چه صورت است؟

مهلت وام ودیعه مسکن تا پایان شهریور ماه سال جاری تمدید شده است و شرایط ضمانت این وام نیز مانند تسهیلات خرد بانکی است. در ادامه این خبر با سامانه مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

ابلاغ وام ودیعه مسکن

بر اساس آخرین بخشنامه ابلاغ شده از طرف بانک مرکزی به ۲۰ بانک مختلف در کشور، وام ودیعه مسکن ابلاغ شده است. این تسهیلات  از ۴۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان در شهرهای مختلف پرداخت می ‌شود که دارای شرایط خاصی است.

بر اساس دستورالعمل اجرایی وام ودیعه مسکن که در سال گذشته از سوی بانک مرکزی به بانک‌ های عامل ابلاغ شده بود، این تسهیلات در قالب عقد مرابحه خرید کالا و خدمات توسط بانک/ موسسه اعتباری غیر بانکی به مستاجر پرداخت می‌ شود.

شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن هم در قالب همین بخشنامه و مطابق با دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد ابلاغی در بخشنامه‌ های صادر شده در سال ۱۴۰۱ است. بر اساس این دستورالعمل بانک یا مؤسسه اعتباری وظیفه دارد که قبل از اعطای تسهیلات، اقدام به استعلام سابقه چک برگشتی و بدهی غیرجاری مشتری کند زیرا در این شرایط پرداخت تسهیلات به این دسته از مشتریان ممنوع خواهد بود.

علاوه بر این، در این دستورالعمل قید شده است که : «در اعطای تسهیلات خرد به مشتری دارای سابقه و امتیاز اعتباری، مؤسسه اعتباری می ‌تواند با رعایت تکالیف قانونی و مقررات مرتبط و همچنین شرایط مندرج در این دستورالعمل، متناسب با امتیاز اعتباری مشتری، میزان تسهیلات خرد اعطایی و درجه‌ی نقد شوندگی وثایق و تضامین ارایه شده، حداکثر دو مورد از تضامین و وثایق به شرح مصادیق ذیل از تسهیلات‌گیرنده یا ضامن دریافت کند.»

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی، شرایط ضمانت یا توثیق وام های خرد بانکی به این صورت است و وام ودیعه مسکن را نیز شامل می شود. اوراق تجاری از قبیل چک یا سفته مشتری، اوراق بدهی اعم از اوراق پذیرفته شده در بازار سرمایه و غیر آن، سهام شرکت‌ های پذیرفته شده در بورس از جمله سهام عدالت، واحدهای سرمایه ‌گذاری صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری قابل معامله در بورس، چک یا سفته توسط ضامن، اموال عینی با ارزش عرفی از قبیل خودرو، مسکوکات یا مصنوعات طلا، حساب‌یارانه اشخاص، گواهی کسر از حقوق توسط مشتری یا ضامن، ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی دایر باشد.

علاوه بر این، در این بخشنامه بانک مرکزی قید شده است که در مناطق روستایی ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا مورد تأیید واقع شود، مهمور به مهر شورای اسلامی روستا، سیم کارت دایمی ثبت شده تحت مالکیت مشتری، برای روستائیان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر، پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیره‌ای، ضمانت صادره توسط بنگاه محل اشتغال مشتری، متضمن تضمین دیون تسهیلات‌گیرنده، قرارداد لازم‌ الاجرا و سایر تضامین متناسب با امتیاز اعتباری مشتری و تشخیص مؤسسه اعتباری نیز از دیگر شرایط ضمانت وام ودیعه مسکن است.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های مشاوره ساختمان » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌