پیمانکاری صفر تا صد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پیمانکاری صفر تا صد چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پیمانکاری صفر تا صد یا قرارداد EPC (مهندسی، تامین تجهیزات، اجرا) یکی از انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان است که این روزها با رشد صنعت مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

پیش از این و برای مدت زمانی طولانی از قراردادهایی استفاده می شد که در آنها طراحی و ساخت با یکدیگر هماهنگ نبوده یا هم پوشانی داشتند و به همین دلیل هم پروژه طولانی می شد. با گذشت زمان این نتیجه به دست آمد که از تخصص شرکت های پیمانکاری استفاده شود و تمام مراحل طراحی و ساخت و اجرا بر عهده پیمانکار قرار داده شود. در ادامه این مقاله از سامانه مناقصه و مزایده هزاره با بررسی بیشتر این موضوع همراه ما باشید.

قرارداد EPC چیست؟

قرارداد EPC ، مخفف واژه‌های Engineering- Procurement – Construction است که در این قرارداد پیمانکاری تمام کارهای ضروری برای انجام یک پروژه، از ابتدا تا انتها بر عهده پیمانکار است. هدف از انعقاد این قرارداد آن است که مسئولیت ‌های اجرای پروژه و کنترل کیفیت آن بر عهده پیمانکار باشد و کارفرمایی که در این زمینه تخصص لازم را ندارد تنها نقش ناظر را داشته باشد.

پس از انتخاب این نوع قرارداد و انتخاب شرکت پیمانکار لازم است تا میان کارفرما و پیمانکار قراردادی منعقد شود که هر قرارداد پیمانکاری شامل دو بخش زیر است:

  1. بخش عمومی قرارداد حاوی کلیت توافقات میان کارفرما و پیمانکار ساختمانی.
  2. بخش خصوصی قرارداد که حاوی بندهایی در جهت تکمیل بخش عمومی، است.

پس از انعقاد  قرارداد، وظایف و مسئولیت های هر دو طرف و مراحل پیمانکاری ساختمان مشخص می شود. علاوه بر این، لازم است که میان کارفرما و پیمانکار، توافقنامه و ضمانتنامه ای مبنی بر اجرای درست مراحل پیمانکاری ساختمان امضا شود تا در صورت تخطی هر کدام از طرفین نسبت به مواد قرارداد، روند ادامه پروژه مشخص شود. یکی دیگر از ملزومات مهم در هنگام عقد قرارداد، تعیین زمان بندی انجام پروژه است که با مشخص شدن روند کلی پروژه و زمان انجام هر یک از بخش های ساخت و ساز، مراحل پیمانکاری ساختمان تکمیل خواهد شد.

ویژگی های قراردادهای صفر تا صد EPC

با توجه به مزایای متعددی که این نوع از قراردادها دارند مانند اطمینان از قیمت نهایی و تاریخ قطعی اتمام طرح، این پروژه ها با استقبال بیشتری روبرو هستند. از جمله ویژگی های قرارداد پیمانکاری EPC  به شرح زیر است:

  • سرعت در این پروژه ‌ها بیشتر بوده و با انجام سریع کار، پرداخت‌ های مورد انتظار نیز به موقع باید انجام شود.
  • کارفرما و مشاورین باید به مهارت و تجارب پیمانکار اعتماد داشته باشند و در نتیجه به غیر از مواردی که پیمانکار از وظایف خود به صورت اساسی و کلی عدول می ‌کند، لازم نیست در کار پیمانکار دخالت نمود و یا پیشنهادات را با تأخیر طولانی مورد بررسی قرار دهند.
  • فعالیت کارفرما و مشاورین وی بیشتر در فرآیند مناقصه و نظارت عالیه در طول طرح خواهد بود. به عنوان یک قانون کلی هر عیب و نقصی که در محدوده تعریف شده کار حادث شود مسئولیت پیمانکار خواهد بود و ریسک و مسئولیت اجرایی از کارفرما به پیمانکار منتقل می ‌شود.
  • یکپارچگی در خرید تجهیزات و کالا خصوصا خریدهای خارجی، مدیریت آن‌ را بسیار آسان ‌تر کرده و به لحاظ اقتصادی نیز به صرفه تر هم صورت خواهد گرفت.
  • پیمانکار EPC شرکتی است که در عین برخورداری از توان مالی مناسب در سه زمینه متفاوت مهندسی، تدارکات و اجراء دارای تجربه و توانمندی کافی باشد.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های تاسیسات پیمانکاری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌