بازارهای نفت و گاز ایران در جهان احیا می شود

بازارهای نفت و گاز ایران در جهان احیا می شود

احیای بازارهای نفت و گاز ایران، در دولت سیزدهم و با هدف بهبود دیپلماسی انرژی و توسعه همکاری با کشورهای همسایه در زمینه های مختلف نفت و گاز در دستور کار قرار گرفته است. در ادامه این خبر با سامانه مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

فعالیت های ایران برای احیای بازارهای نفت و گاز در جهان

از جمله فعالیت هایی که با هدف احیای بازارهای نفت و گاز کشور صورت گرفته است عبارت است از: امضا قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان، فروش نفت در حیاط خلوت آمریکا و صادرات حجم قابل ‌توجهی از میعانات گازی و نفت خام سنگین ایران به ونزوئلا، توسعه همکاری با کشورهای آمریکای لاتین با امضای قراردادها و تفاهم‌نامه‌های متعدد، صادرات خدمات فنی و مهندسی به عمان، تقویت روابط دوستانه ایران و روسیه در حوزه صنعت نفت با  امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری شرکت ملی نفت ایران و گازپروم، افزایش حدود ۲۰ درصدی صادرات گاز به کشورهای همسایه.

در خاورمیانه، خلیج فارس و دریای عمان و سرزمین های حوزه دریای خزر، تقریبا ۷۰ درصد ذخایر نفتی و ۴۰ درصد ذخایر تثبیت شده گاز طبیعی جهان قرار گرفته است. در این میان، ایران از نظر قرار گرفتن در منطقه ویژه انرژی و تاثیر گذاری مستقیم بر اقتصاد جهانی، در کنار دارا بودن سهم عمده ای از انرژی در جهان و دارا بودن موقعیت ژئواستراتژیک و ژئوپلیتیک در حوزه انرژی دارای موقعیت ویژه ژئواکونومیک است.

ایران در زمینه انرژی تحت ‌تاثیر اقدامات و سیاست ‌های چند بازیگر منطقه‌ ای و فرامنطقه ‌ای مانند عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا قرار دارد و تعاملات این دو کشور از دستیابی ایران به جایگاه واقعی خود در منطقه و نقش آفرینی شایسته در دیپلماسی انرژی ممانعت کرده است.

اینطور به نظر می رسد که  سیاست در حوزه نفت و گرفتن سهم بازار نفت برای کشور، مهم ‌ترین اولویت بخش انرژی است و این موضوع به ایجاد زیرساخت ‌هایی با مشارکت و همکاری چندین کشور در این زمینه نیاز دارد. با هدف تحقق این موضوع، وزارت نفت توانسته است تا در دوره فعالیت دولت سیزدهم تعاملات خود با کشورهای روسیه، عراق، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، آمریکای لاتین شامل ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه، چین، عمان، تاجیکستان و ژاپن را توسعه بخشد.

از جمله نتایج این دیپلماسی فعال می توان به مواردی مانند احیای سوآپ گازی، افزایش صادرات گاز، تسهیل وصول درآمدهای صادراتی، راه ‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت نفت در کشور همسایه، افزایش تجارت فرآورده‌ های نفتی و پتروشیمی، تهاتر گاز با برق، تحقق آرزوی دیرینه پالایش فراسرزمین اشاره کرد.

سوآپ گازی

اخیرا نیز جواد اوجی، وزیر نفت کشور اعلام کرده است که فروش نفت ایران در بهمن ماه علی رغم وجود تحریم ها قابل توجه بوده است و انتظار می رود تا در ماه های پیش رو نیز بیشتر شود. منابع ارزی که از این فروش به دست آمده هم  براساس رویه‌های موجود و قابل ‌قبول وصول شده است، به ‌طوری که این مقدار وصول حداقل ۲ تا ۲.۵ برابر وصول مطالبات ارزی سال‌ های گذشته است. بر این اساس، بانک مرکزی کشور در بهمن ‌ماه سال ۱۴۰۱ در گزارشی تأکید کرد صادرات نفت ایران در شش ماه نخست این سال نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل از آن، حدود ۶۰ درصد افزایش یافته و فعالیت های دولت سیزدهم در مقابله با تحریم ‌های نفتی به‌ طور کامل موثر واقع شده است.

از طرف دیگر، بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ فروش نفت کشور به بیشترین میزان سطح آن در چهار سال گذشته رسیده است و با افزایش خرید چین، در حال حاضر روند صعودی را طی می کند. خبرگزاری رویترز نیز در پایان سال میلادی ۲۰۲۲ اعلام کرد که صادرات نفت ایران در دو ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسید و به‌رغم تحریم‌ های ایالات متحده علیه صادرات نفت ایران، سال ۲۰۲۳ را با قدرت آغاز می‌ کند.

محمد خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک ضمن اشاره به این که سیاست های ایران برای افزایش همکاری های بین المللی می تواند تحولات خوبی را موجب شود خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که در طول سال ‌های گذشته ایران خودکفایی زیادی در حوزه انرژی بدست آورده است اما با این حال توسعه روابط می ‌تواند موجب تحول بیشتر شود.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های وزارت نفت » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌