تفاوت حراج و مزایده در چیست؟

تفاوت حراج و مزایده در چیست؟

در حالت کلی روش های بستن پیمان های اداری به دو گروه پیمان های مبتنی بر رقابت و پیمان های مبتنی بر توافق تقسیم می شوند. در این دسته بندی، روش های معاملاتی استعلام، مناقصه، حراج و مزایده در دسته بندی گروه پیمان های مبتنی بر رقابت قرار می گیرند. برای درک تفاوت حراج و مزایده باید به تعریف مجزای هر کدام پرداخت. بنابراین در ادامه این مقاله از سایت مناقصات و مزایدات کشور همراه ما باشید.

تعریف حراج

در تعریف های عمومی فروختن مالی با قیمت پایین تر از قیمت اصلی را حراج می گویند. بنابراین حراج یک مکانیزم از بازار است که بر اساس آن فروشنده پیشنهادی را برای فروش ارائه می کند و سپس خریداران پیشنهادات خود را برای گرفتن تخفیف از فروشنده مطرح می کنند تا در نهایت به یک نتیجه واحد برسند و بر این اساس معامله زیر قیمت بازار انجام شود.

تعریف مزایده

مزایده به معنای در معرض فروش گذاشتن چیزی به نحوی است که هر خریدار که قیمت بیشتر پیشنهاد کرد به او فروخته شود. قیمت مزایده به وسیله کارشناس نماینده دادگستری تعیین شده و خریداران با رعایت تشریفات قانونی قیمت خود را پیشنهاد می دهند.

تفاوت حراج و مزایده

 بر اساس آیین نامه مصوب سال ۱۳۴۴ شهرداری، حراج با مزایده تفاوت دارد اما شرایط عمومی برای انجام حراج با مزایده تفاوتی نخواهد داشت. تنها تفاوت مزایده و حراج همان حد نصاب است بنابراین بر اساس برآورد قیمت تعیین می شود که این معامله از نوع حراج است یا مزایده. حراج و مزایده در هر دو بخش دولتی و خصوصی وجود دارد.

در حراج یک مال، قيمت مبنایی وجود ندارد و هر فردی که بالاترین پيشنهاد را مطرح کند؛ برنده است و مال به او تحویل داده خواهد شد. اما در مزایده، فروش جنس از یک قيمت مشخص شروع می شود که به طور معمول این قيمت مشخص را کارشناس تعيين می کند و تفاوت حراج با مزایده این است که مزایده از طرف مقامات دولتی و اجرای احکام دادگاه یا واحد اجرا ثبت اسناد برگزار می شود اما حراج توسط افراد عادی انجام می شود.

در بند ۵ قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱ آمده است:

حراج و مزایده در حالت کلی یک معنا دارند و عبارت است از فروش مال به بالاترین قیمت که تفاوت های زیر را دارند:

– حراج قیمت پایه ندارد ولی می توان برای آن قیمت پایه قرار داد. اما در مزایده حتما باید کارشناس قیمت پایه را تعیین کند.

– حراج شفاهی و رضایی است اما مزایده تشریفات داشته و کتبی است.

– حراج رقابتی و شفاهی است اما مزایده کتبی و محرمانه است.

– حراج شفاف، اما مزایده مکتوم و در پاکت ‌های پیشنهاد و با قیمت مشخص می ‌شود.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های شهرداری » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌