ایران رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز در جهان شد

ایران رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز در جهان شد

در سال های اخیر ایران توانسته است تا سهم ۲۵ درصدی از اکتشاف نفت و گاز در جهان را به دست بیاورد و به دنبال آن رتبه نخست را در میان ۵ کشور کسب کند. در ادامه این خبر با سایت مناقصات و مزایدات کشور همراه شوید.

افزایش اکتشاف نفت و گاز در کشور

در حال حاضر  متراژ حفاری افقی و جهت ‌دار از چاه‌های نفت و گاز در سال ۱۴۰۱ در مناطق نفت‌ خیز خشکی و دریایی کشور با افزایش ۶۵ درصدی روبرو است.

علاوه بر این، در سال گذشته ۹۹ حلقه چاه نفت و گاز توسعه ‌ای، تعمیری و اکتشافی حفاری شده است  که این موضوع نیز نشان از افزایش بهره ‌وری ۲۰ درصدی در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال قبل دارد. از مجموع چاه های حفر شده در سال گذشته، ۱۵ حلقه توسعه ای توصیفی، پنج حلقه اکتشافی و ۷۹ حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

از این میزان ۲۷ حلقه چاه در گستره فعالیت پنج شرکت بهره بردار تابع شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، هشت حلقه در شرکت نفت فلات قاره در حوزه فرا ساحل، هشت حلقه در اجرای طرح های توسعه ای شرکت مهندسی و توسعه نفت، ۲ حلقه در قالب پروژه و چهار حلقه در پروژه های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفاری و تکمیل و در اختیار شرکت های کارفرما قرار دارد.

در سال گذشته، متراژ حفاری چاه های نفت و گاز شرکت ملی حفاری بیش از ۶۷ هزار متر بوده است. متراژ حفاری افقی و جهت ‌دار در پایان سال گذشته ۱۲ هزار و ۷۳۳ متر ثبت شد در عین حال که این رقم در سال قبل از آن ۷۷۳۸ متر بود. این متراژ حفاری بر روی ۳۸ حلقه چاه انجام شده است،  تعداد چاه ‌های حفر شده به این روش در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۰ حلقه بیشتر از سال ۱۴۰۰ بوده است.

علاوه بر این، در مدت زمان  مورد بررسی ۱۹۳ مورد عملیات نمودارگیری، ۴۸۳ مورد نمودارگیری سطحی و ۳۲۳ عملیات چاه‌ پیمایی انجام شده است که این موارد در سال ۱۴۰۰ به‌ترتیب ۱۳۵، ۴۶۸ و ۲۴۶ مورد عملیات بوده است. در سال ۱۴۰۱ در مجموع، معادل ۱۰۴۱ مورد عملیات تخصصی به چاه‌ های نفت و گاز در مراحل حفاری و در حال بهره ‌برداری شد که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ با افزایش ۱۸ درصدی روبرو بوده است.

ایران رتبه نخست اکتشاف نفت و گاز در جهان شد

در آخرین ساعت های سال ۱۴۰۱ نود و نهمین حلقه چاه نفت و گاز هم تکمیل شد و این موضوع در حالی رخ داد که حفر و تکمیل تعداد قابل توجهی چاه در مراحل اجرا قرار دارد.

بر اساس آنچه که مسعود افشار معاون شرکت ملی حفاری ایران در عملیات حفاری اعلام کرد: از مجموع چاه های حفر شده در سال قبل، ۱۵ حلقه توسعه ای توصیفی، ۵ حلقه اکتشافی و ۷۹ حلقه تعمیری تکمیلی بوده است.

اظهارات افشار نشان می دهد که از این میزان ۷۷ حلقه چاه در گستره فعالیت پنج شرکت بهره بردار تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، ۸ حلقه در شرکت نفت فلات قاره در حوزه فرا ساحل، ۸ حلقه در اجرای طرح های توسعه ای شرکت مهندسی و توسعه نفت، ۲ حلقه در قالب پروژه و ۴ حلقه در پروژه های مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران حفاری و تکمیل شده و در اختیار شرکت های کارفرما قرار گرفته است.

در حال حاضر نیز از میزان ۷۳ دکل حفاری سبک، سنگین و فوق سنگین ناوگان شرکت ۶۳ دستگاه در مدار عملیات و یا جابجایی هستند و تعداد دستگاه های در حال جابجایی ۲۰ دکل است.

پیشنهاد مطالعه : اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های شرکت نفت مناطق مرکزی ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌