زمین کشاورزی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

زمین کشاورزی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

زمین کشاورزی، زمینی است که به دلیل توانایی آن در رشد محصولات غذایی در آن کشاورزی انجام می شود. منابع زمین های کشاورزی و گیاهان زراعی قابل رشد مبتنی بر ترکیبات خاک و آب و هوا هستند و می توانند برای محصول مورد کشت آینده متفاوتی را ایجاد کنند.

زمین کشاورزی برای آن که به نتیجه خوبی برسد و محصولات زیادی داشته باشد باید ویژگی هایی را دارا باشد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم. پس با سایت مناقصه و مزایده هزاره همراه شوید.

ویژگی های زمین کشاورزی خوب

ویژگی های یک زمین کشاورزی خوب به شرح زیر است:

خاک

خاک در اولویت قرار دارد زیرا خاک محل قرار گرفتن آب و مواد مغذی برای محصول کشاورزی است و اکسیژن مورد نیاز توسط خلل و فرجی که در آن وجود دارد به گیاه می رسد. پس کیفیت خاک می تواند تاثیر زیادی در تولید سودآورترین محصول داشته باشد.

خاک به لحاظ PH به سه دسته اسیدی، خنثی و قلیایی تقسیم بندی می شود که بهترین آن PH خنثی است. اگر زمین دارای PH مناسب نباشد باید زمان و سرمایه بیشتری برای تجهیز آن در نظر گرفت. همچنین خاک باید دارای عمق کافی باشد زیرا به هر میزان که عمق خاک بیشتر باشد درختانی با ریشه های عمیق تر را می توان در آن کشت کرد. اما به هر میزان که عمق خاک کمتر باشد می توان گیاهانی با ریشه کوتاهتر مانند گیاهان داروئی در آن کاشت.

شرایط آب و هوایی

گیاهان زراعی برای رشد و نمو و تکامل مراحل رشد خود به آب و هوای مناسب نیاز دارند. برای مشخص کردن ناحیه های هواشناسی کشاورزی از شاخص هایی مانند دما، بارش، ارتفاع از سطح دریا و نوع محصول استفاده می شود. کشور ما نیز به ۶ ناحیه آب و هوایی تقسیم بندی می شود که میزان بارش و رطوبت تاثیر زیادی در رشد گیاهان دارد. در مناطقی که بارش متوسط سالانه از ۳۰۰ میلی متر کمتر است معمولا رطوبت کافی برای گیاه در خاک ذخیره نمی شود.

جهت زمین کشاورزی

بهتر است جهت و میزان تابش نور خورشید در تمام نقاط زمین بررسی شود. تپه ها، درختان و ساختمان ها می توانند مشکلات سایه ای ایجاد کنند. باید توجه داشته باشید که در تابستان متوجه مشکلات مربوط به سایه ها نخواهید شد، اما بعد از آن در فصلی که خورشید در آسمان پایین تر است، این مشکل تشدید خواهد شد.

با توجه به این که زمین های مخصوص تولید سبزیجات باید در نور کامل خورشید قرار بگیرند؛ بنابراین آنها باید حداقل ۶ ساعت از روز از  نور مستقیم خورشید بهره مند شوند. دسترسی کمتر به نور، رشد گیاهان را کاهش می دهد و به این صورت زحمات شما به هدر خواهد رفت.

زمین کشاورزی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

نزدیکی زمین کشاورزی به خدمات مورد نیاز

یکی از مواردی که در انتخاب زمین کشاورزی دارای اهمیت است؛ نزدیکی زمین به بازار، مشتریان، نیروی کار و خدمات پشتیبانی و تامین کالا است در غیر این صورت منابع مالی و زمانی زیادی صرف تامین این موارد خواهد شد.

شیب زمین کشاورزی

شیب زمین کشاورزی هم موضوعی است که باید به آن توجه کنید زیرا برای راه انداختن باغ های دیم جهت کاشت گیاهان زراعی مانند گندم، نخود و غیره زمین هایی با شیب کمتر از ۸ درصد نیاز دارید زیرا با شیب بیشتر از ۸ درصد معمولا در اثر باران و تولید رواناب به ویژه برای زراعت گندم دیم فرسایش خاک به وجود می آید.

بررسی وزش باد

برای افرادی که سبزی می کارند؛ بادهای قوی می تواند تونل های بزرگ و پوشش های ردیف را از بین ببرد. از طرف دیگر یک نسیم آرام هم می تواند برگ های گیاهان خشک را جدا کند و از شیوع بیماری در میان گیاهان جلوگیری کند. بنابراین ایجاد یک نسیم سبک مزیت است اما باد قوی موجب فرسایش خاک خواهد شد.

مزایده زمین کشاورزی

در ارتباط با زمین های کشاورزی مزایداتی صورت می گیرد که در حوزه هایی مانند مزایده قطعات زمین محصور با پوشش درخت، مزایده زمین های گردو، سیب و غیره است. این مزایدات با اعلام و فراخوان عمومی مجموعه برگزار کننده مزایده شروع می شود و شرکت کنندگان اقدام به ارسال اسناد مورد نیاز برای ورود به رقابت می کنند. سپس فرد یا مجموعه ای برنده مزایده خواهد شد که بیشترین قیمت پیشنهادی را ارائه کند.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های خانه های پیش ساخته » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌