نحوه ثبت شرکت و هزینه های مورد نیاز آن

نحوه ثبت شرکت و هزینه های مورد نیاز آن

زمانی که چند نفر سرمایه ای را برای تجارت و ایجاد منافع در میان می گذارند و می خواهند که یک شرکت تجاری را ایجاد کنند؛ نیاز دارند تا با نحوه ثبت شرکت آشنایی داشته باشند.

امروزه شرکت ها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند اما قالب های عمده آنها همان قالب هایی است که در قانون تجارت مشخص شده است.  در حال حاضر ثبت شرکت  با مسئولیت محدود و ثبت شرکت سهامی خاص از متداول ترین انواع ثبت شرکت است. در ادامه با سامانه مناقصه و مزایده هزاره همراه باشید.

ثبت شرکت سهامی خاص

این شرکت نیاز به حداقل سه شریک دارد و در آن صاحبان سرمایه که به آنها سهامدار گفته می شود دارای اوراق سهم هستند. در این نوع شرکت سرمایه به سهام مساوی تقسیم شده و هر شریکی مالک تعدادی از این سهام است. انتقال این سهم نیز آزاد است که این موضوع از ویژگی های شرکت سهامی خاص است. علاوه بر این ویژگی، شرکت سهامی خاص دارای دو ویژگی دیگر نیز هست. اول آن که مسئولیت سهامداران به مقدار سهام آنها محدود است که در شرکت های با مسئولیت محدود نیز به همین صورت است و دوم آن که شرکای اولیه نمی توانند با پذیره نویسی یعنی مراجعه به عموم مردم، سرمایه شرکت را تامین کنند و آورندگان سرمایه تنها باید خود موسسان باشند. در شرکت سهامی خاص،حداقل سرمایه  1/000/000ریال و حداقل هیئت مدیره یا مدیران ۳ نفر است

شرکت با مسئولیت محدود

از رایج ترین شرکت های بازرگانی که در کشور ثبت می شود؛ شرکت با مسئولیت محدود است که عمدتا در میان اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و دوستان و آشنایان تشکیل می شود. این شرکت از حداقل دو شریک تشکیل شده و بر خلاف شرکت های تضامنی و نسبی، مسئولیت شرکا در مقابل طلبکاران شرکت محدود به آورده آنها در شرکت است. در شرکت با مسئولیت محدود، حداقل سرمایه دارای محدودیتی نیست و حداقل هیات مدیره یا مدیران یک نفر یا بیشتر است.

نکته : در قانون تجارت حداقل سرمایه برای تشکیل شرکت با مسئولیت محدود پیش بینی نشده است، اما در لایحه اصلاح قانون تجارت ( مصوب ۱۳۸۴ هیات وزیران ) در ماده ۷۴۲، حداقل سرمایه نقدی برای تشکیل یک شرکت با مسئولیت محدود، ” یکصد میلیون ریال ” تعیین شده است که باید تماما به حساب شرکت در بدو تشکیل واریز شود.

مراحل ثبت شرکت

۱-  مدارک مورد نیاز را با توجه به نوع شرکت فراهم کنید. در اداره ثبت شرکت ها، فرم نمونه ی اسناد وجود دارد. بر اساس ماده ۱۹۶ قانون اسناد مورد نیاز به شرح زیر است:

– شرکت نامه حاوی مشخصات شرکت

–  اساسنامه

–  صورت جلسه مجمع عمومی

–  صورت جلسه انتخاب مدیران و قبولی آن ها

–  رسید سرمایه

۲-  به سامانه اداره ثبت شرکت ها به نشانی  irsherkat.ssaa.ir   مراجعه کرده و اطلاعات خواسته شده در سامانه را تکمیل کنید.

۳-  در سامانه باید ۵ نام را به ترتیب اولویت وارد کنید. در انتخاب نام شرکت به نکات زیر توجه کنید.

– دارای سابقه ثبت نباشد. ( برای اطمنیان از این موضوع می توانید به سامانه  استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://www.ilenc.ir مراجعه کنید.)

– دارای معنا و مطابق با فرهنگ اسلامی باشد.

–  واژه ی بیگانه نباشد و فارسی باشد.

–  جهت تعیین  اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها ۳ سیلاب است.

–  لاتین نباشد.

– از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.

–  در انتخاب نام شرکت حتما باید از اسم خاص استفاده شود.

– استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.

–  اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.

۴- پس از تکمیل دقیق اطلاعات فرم های مورد نظر و بارگذاری مدارک مورد نیاز در سامانه ، به شما یک شماره ثبت داده می شود که برای چاپ در روزنامه به آن احتیاج دارید.

۵- در این مرحله باید مدارک مورد نیاز را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس ذکر شده در تاییدیه پذیرش ارسال کنید.

– مدارک زیر باید بعد از تکمیل مراحل ثبت از طریق پست ارسال شود:

– دو نسخه از مدارکی که توسط اعضاء امضا شد است.

– کپی مدارک شناسایی افراد.

– گواهی عدم سوء پیشینه ی کیفری اعضا.

– یک برگه از تایید نام و برگه  رسید پذیرش اینترنتی.

ثبت شرکت

۶- با ارسال مدارک مورد نیاز، کارشناس مربوطه پرونده شما را مورد بررسی قرار می دهد. پس از بررسی ممکن است ۳ اتفاق بیفتد :

 رد پرونده ثبت شرکت

در این صورت پرونده ثبت شرکت دارای ایرادی است که قابل حل نبوده و کلیه مراحل ثبتی باید از ابتدا از سر گرفته شود

نقص پرونده ثبت شرکت

در این صورت پرونده ایراداتی دارد که ممکن است قابل رفع باشد. بنابراین در این حالت باید ایرادات پرونده را به صورت دقیق رفع کنید و توسط پاکت های مخصوص رفع نقص به اداره ثبت شرکت ها فرستاده تا پس از طی مراحل مخصوص رفع نقص انجام شود و پرونده ثبت شود.

 ارسال شده برای صدور آگهی

این وضعیت درواقع نشان می دهد که پرونده ایرادی ندارد و در صورت رویت این وضعیت پرونده باید نسبت به چاپ پیش نویس آگهی ثبتی اقدام کرده و شخص امضاء کننده دفاتر با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و پرداخت هزینه های قانونی و امضاء ذیل دفاتر ، مدارک مربوط به ثبت شرکت ها را اخذ کند.

پس از تحویل مدارک از اداره ثبت شرکت ها باید نسبت به چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی کشور اقدام کنید. در آگهی اطلاعاتی مانند نام شرکت، نوع فعالیت، مدت فعالیت شرکت و … قید می شود.

پیشنهاد مطالعه: اگر به دنبال مناقصات جدید هستید « مناقصه های ستاد ایران » را در پایگاه اطلاع رسانی هزاره دنبال کنید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)

وب سایت هزاره، پایگاه اطلاع رسانی مناقصات و مزایدات

جدیدترین اخبار و آگهی های مناقصات را درسایت هزاره ببینید

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

دیدگاهتان را بنویسید

ارسال نظر

فرم دریافت مناقصه و مزایده

مشاوره رایگان جهت دریافت سرویس اطلاع رسانی مناقصه و مزایده





پیوندها

پر بازدید

مطالب پیشنهادی

logo2

اطلاع از جدیدترین آگهی‌های مناقصات و مزایدات

شما می‌توانید برای دسترسی به جدیدترین آگهی‌های مناقصات، مزایدات و استعلام‌های منتشر شده در کشور، از طریق لینک زیر در سایت هزاره ثبت نام کرده و روزانه آگهی‌های مربوط به حوزه فعالیت خود را دریافت نمایید .‌‌‌